אדם נוימן מוסר חלק מנכסי הנדל״ן שלו למימון סטארט-אפ חדש

ההשקעה של אנדריסן הורוביץ ב־Flow, החברה החדשה של מנכ"ל וויוורק לשעבר, מעניקה לחברת ההון סיכון אחזקה באלפי דירות מגורים

אדם נוימן / צילום: Shutterstock
אדם נוימן / צילום: Shutterstock

סטארט-אפ השכרת הדירות החדש של אדם נוימן קיבל השקעה בגובה 350 מיליון דולר מחברת הון סיכון אנדריסן הורוביץ. לצ'ק השמן נלוותה דרישה יוצאת דופן.

נוימן, אחד המייסדים בוויוורק (WeWork) ולשעבר המנכ"ל, הסכים בפועל למסור חלק מהאחזקות הנרחבות בנדל"ן שלו בתמורה לכסף, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

מאז שעזב את וויוורק בסוף 2019, קנה נוימן אחזקות באלפי דירות, בעיקר באיזור דרום מערב ודרום מזרח ארה"ב (המכונה באנגלית "חגורת השמש"). כעת אחזקות אלה נמצאות בידי החברה החדשה שלו Flow, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

על ידי השקעה ב־Flow , גם אנדריסן הורוביץ רכשה בעלות חלקית על הבניינים. מצב בו חברת הון סיכון מחזיקה בפועל נתח מאלפי דירות תמורת השקעה הוא נדיר מאוד, בין היתר בגלל שיש כל כך מעט חברות הון סיכון המחזיקות נכסי מקרקעין.

מבנה המימון מעלה את ההימור מבחינת נוימן, שעזב את וויוורקעם מצנח זהב של יותר ממיליארד דולר והלוואות אפילו לאחר שמאמציו להנפיק את החברה כשלו והמשקיע המרכזי שלו הפסיד מיליארדים.

כעת, אם תיכשל החברה החדשה שלו, הוא צפוי לאבד חלק ממיני־אימפריה בתחום הנדל"ן, שלקח לו יותר משנתיים להקים ואנשים המכירים את הנושא אומרים שערכה מגיע למאות מיליוני דולרים.

ההשקעה מצד אנדריסן הורוביץ - המחויבות הגדולה ביותר לחברה אחת שאי פעם עשו באנדריסן בסבב גיוס אחד - הופכת את אחת מחברות ההון סיכון המוכרות ביותר בעמק הסיליקון לבעלת הבית דה פקטו של אלפי דירות מגורים.

מגיפת הקורונה יצרה הזדמנות חדשה בתחום, בגלל שדמי השכירות למגורים עלו לשיאים חדשים בערים רבות והאמריקאים החלו לבלות זמן רב יותר בבתים.

נוימן רוצה ש־Flow תהפוך למשהו דומה לוויוורק בתחום דירות למגורים בשכירות, ותציע חללים משותפים רבים ופעילויות חברתיות על מנת ליצור תחושה של קהילה, כך אמרו אנשים שתודרכו בנושא. אחת המטרות שלו היא למשוך עובדים התקועים בבתיהם ומתגעגעים לחיים החברתיים במשרדים. נוימן שוקל גם להציע פרסים לדיירים הנשארים תקופה ארוכה, כך אמרו האנשים.

החברה שלו ניצבת מול תחרות מצד כמה סטארט-אפים אחרים, כולל חברה בגיבוי Iconiq Capital, חברת הון סיכון עם יותר מ־80 מיליארד דולר בנכסים, שמארק צוקרברג הוא אחד המשקיעים בה.

Flow היא בעלת נכסים אבל מתכננת גם לנהל את בנייני הדירות האלה ולהציע שירותי ניהול לבעלי בתים אחרים תמורת תשלום, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. החברה נמצאת בשיחות להשתלט על ניהול Society Las Olas, בניין רב משפחתי בפורט לודרדייל, פלורידה, שם רכש נוימן חלק, כך אמרו האנשים. זה צפוי להיות חוזה הניהול הראשון של החברה.

חברת ניהול הדירות Sentral בגיבוי Iconiq הושקה בשנה שעברה וכיום מפקחת על יותר מ־4,000 יחידות דיור. המנכ"ל שלה, ג'ון סלבט, הוא עובד של נוימן לשעבר וכיהן כמנהל בוויוורק עד תחילת 2020. כמו Flow , Sentral רוצה לפנות לדור חדש של שוכרים על ידי הצעת שירותים משותפים רבים. החברה מציעה גם שהות לטווח קצר וגם חוזים לשנה.

שלא כמו Flow, ל־Sentral אין נכסים בבעלותה. בינתיים רוב היחידות שמנהלת Sentral שייכות ל־Iconiq, המשקיעה המרכזית בה, אבל החברה מתכננת להתפצל לבעלי בית אחרים.

כשנוימן ייסד את וויוורק לפני יותר מעשור, החברה הציעה חוזים קצרי מועד לחללים מרוהטים והפגישה בין דייריה על חביות בירה. נוימן גייס יותר מעשרה מיליארד דולר ממשקיעים, בעיקר סופטבנק היפני. וויוורק היא בעיקרה חברת נדל"ן, אבל נוימן שכנע משקיעים שתוכל להגיע לסוג הצמיחה המהירה שהפכה חברות טכנולוגיה כמו איירבינבי ואובר לענקיות עולמיות.

וויוורק הוציאה כסף רב על חוזים, משכורות, רהיטים והוצאות אחרות, ואלה גררו הפסדים גדולים. לאחר ניסיון כושל להנפקה בסתיו 2019, וויוורק בקושי הצליחה לחמוק מפשיטת רגל. נוימן נדחק החוצה מהחברה בעקבות חששות לגבי סגנון הניהול שלו.

נוימן כבר טבל בתחום הדירות למגורים בעבר. כשהיה בוויוורק, השיק יוזמה לדירות מרוהטות בשם WeLive שפתחה שני אתרים לפני שנסגרה. לאחר שעזב את וויוורק, החל לרכוש נתחים בבניינים רב משפחתיים, על פי רישומי נכסים ואנשים המכירים את הנושא.

ב־2020, קנה רוב בחברת טכנולוגיית ניהול הנכסים Alfred . נוימן ערך דיונים באופן קבוע עם מייסדי החברה, מרצ'לה ספונה וג'ס בק על הפיכת החברה למותג דירות גדול, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

אלפרד בסופו של דבר רכשה חברת ניהול נכסים אחרת, ונוימן יצא לדרכו לבד להתחרות נגדה במקום זה.