חברות פינטק בינלאומיות יוכלו לפעול בישראל באמצעות רישיון זר

ועדת הכספים אישרה תקנות למתן פטור זמני לחברות המחזיקות ברישיון מארה"ב, מהאיחוד האירופי או מבריטניה • יו"ר רשות ני"ע: "ההחלטה נועדה לעודד חברות לפעול בישראל"

חברות הפינטק יוכלו לפעול בישראל ללא רישיון / צילום: Shutterstock, Joyseulay
חברות הפינטק יוכלו לפעול בישראל ללא רישיון / צילום: Shutterstock, Joyseulay

חברות פינטק ישראליות רבות משגשגות בשווקים הבינלאומיים, בעוד שבשוק הישראלי הן מתקשות לפעול בשל הדרישות הרגולטוריות המכבידות. בעקבות זאת, ועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר תקנות למתן פטור מחובת רישוי לשורה של גופים המעניקים אשראי לא צרכני או שירותים פיננסיים.

הפטור מחובת רישוי מוענק לחברות בעלות רישיון מהרגולטור בארצות-הברית, באיחוד האירופי או בבריטניה, המפקח עליהן גם בהיבטי הלבנת הון ואיסור מימון טרור. הוא ניתן גם לחברות שעוסקות בשירותי תשלום ונותנות אשראי שנלווה לפעילות זו. בנוסף לשירותי התשלום, החברות יוכלו להציע שירותים כמו הקדמת תשלומים לעסק או פריסה לתשלומים ללקוחות.

עד היום, חברות הפינטק היו צריכות לקבל רישיון מהמפקח על שוק ההון. הפיקוח על נותני שירותי תשלום אמור היה לעבור לידי רשות ניירות ערך, אך החקיקה מתעכבת בעקבות פיזור הכנסת. בינתיים, עד שתושלם, הפטור ניתן עד ינואר 2024.

המטרה: לעודד חברות לפעול בארץ

במסגרת החקיקה המסתמנת, נותני שירותים שונים יקבלו רישיון מרשות ניירות ערך ויוכלו להציע שירותים מתחרים לשירותים הבנקאיים. החברות שמעוניינות לפעול בישראל יצטרכו להגיש בקשה לרשות ניירות ערך, שתבדוק שאכן הן עומדות בקריטריונים שונים, כגון: הון עצמי ורישיון מהרגולטור הזר - כדי שהן תוכלנה לפעול בשוק המקומי.

ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי
 ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי

"יצירת תחרות במערכת הפיננסית ובתחום התשלומים תתאפשר עם כניסתן של חברות פינטק בינלאומיות בעלות מומחיות ו־ותק בתחום", אמרה לגלובס יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה. "ההחלטה למתן פטור זמני מרישיון נועדה לעודד חברות לפעול בישראל, ולהעניק לציבור שירותי תשלום מתקדמים, עד להסדרה כוללת של התחום. זאת, על מנת לפתח את המערכת של ענף הפינטק בישראל ולייצר חלופות לציבור מתוכן יוכלו לבחור את הטובה ביותר עבורם".

לצד חובת הרישוי, גם הנחיתות במידע אל מול הגופים הבנקאיים מהווה מכשול. החוק שמסדיר את העברת המידע בין הגופים הפיננסיים נכנס לתוקפו ביוני האחרון. כיום, חברות פינטק שמעוניינות לקבל מידע פיננסי על לקוחות זקוקות לרישיון מתאים, ובשלב זה יש 20 חברות אשר שנמצאות בתהליכי רישיון.

לאחר מכן, אותן חברות יוכלו להתחבר לממשק טכנולוגיית API, ולקבל מידע על הפעילות הפיננסית של הלקוח: עו"ש, כרטיסי אשראי, ובשלב מאוחר יותר - הלוואות, חסכונות וניירות ערך. קבלת המידע תאפשר לפינטקים לתמחר את הסיכונים של הלקוחות בצורה מדויקת יותר, ולהציע הצעות מותאמות יותר ותחרותיות.

היתרונות של חברות הפינטק

חוד החנית בעולם הפינטק הן מערכות התשלומים, כאשר שירותים פיננסיים נלווים הופכים לנפוצים יותר, כמו גם העברות כספים בינלאומיות. תהליך השתלבות הפינטקים במערכת הפיננסית בישראל עוד ארוך, אך בסופו הלקוחות יוכלו לבחור לצרוך את השירותים הפיננסיים מהבנק או מספק אחר.