צילומי האיחוד מחדש של משפחת המלוכה הבריטית מספקים עבודה רבה למומחים לשפת גוף

חוקרים בתחום שפת הגוף אומרים כי הם מקבלים כמות גדולה של בקשות מעיתונים, ועובדים שעות ארוכות למלא אותן • "אני מגלה שאני עדיין עובדת בפיג'מה בארבע אחר־הצהריים", אומרת אחת המומחים

הנסיך והנסיכה מוויילס עם הנסיך הארי ומייגן מרקל באחוזת וינדזור / צילום: Associated Press, Chris Jackson/Pool
הנסיך והנסיכה מוויילס עם הנסיך הארי ומייגן מרקל באחוזת וינדזור / צילום: Associated Press, Chris Jackson/Pool

ג'ודי ג'יימס, סופרת ומומחית לשפת גוף, אמרה כי השבוע היה השבוע העמוס ביותר בחייה המקצועיים. היא כבר הייתה עמוסה בקשות לראיונות הקשורות לבחירה ב־6 בספטמבר של ליז טראס כראשת ממשלת בריטניה החדשה, כשחדשות על מותה של המלכה אליזבת הגיעו לכותרות יומיים אחר־כך. תיבת הדואר שלה לא תהיה ריקה עוד תקופה מסוימת. 

מיליוני אנשים בדרך להלוויית המלכה בלונדון: מחירי המלונות זינקו ב־300% 
מות המלכה שיבש את סדר היום הכלכלי והאזרחי בבריטניה
המלכה שדאגה לשמור על ההון והמעמד של בית המלוכה מחוץ לדיון הציבורי

"הייתה לי סדרה ארוכה של מה שאני מכנה 'ימי הוביט'", אמרה ג'יימס, בת 71, הגרה בברייטון, אנגליה, וכתבה במשך 40 שנה על שפת גוף. "אני מוצאת שאני עדיין כותבת בפיג'מה בערך בארבע אחר־הצהריים".

מה שמעסיק אותה הם כמה צילומים וסרטונים של הנסיך והנסיכה מוויילס והנסיך הארי ומייגן מרקל, מקבלים קהל אבלים מחוץ לטירת ווינדזור. בצילום אחד שנותח לעייפה, הקבוצה בדיוק מגיעה למקום: קייט וויליאם עומדים בנפרד זה מזה במה שנראה כמרחק משמעותי, בעוד שהארי ומרקל מחזיקים ידיים. "חכו רגע, אני הולך להפוך למומחה לשפת גוף", כתב בסרקזם צייצן אחד בטוויטר, וקיבל יותר מ־600 אלף לייקים.

הדחף לדלות משמעות עמוקה יותר מהצילומים האלה משקף פיקסציה מתמשכת עם העיסוקים הפרטיים של משפחת המלוכה, בייחוד האיחוד ב־10 בספטמבר בין הנסיך והנסיכה מוויילס ובין הארי ומייגן, שהיו חברים בבית המלוכה ופרשו. לפני מות המלכה לא הופיעו הארבעה האלה יחד מאז תחילת 2020, זמן קצר אחרי שהארי ומייגן פרשו מבית המלוכה. הנסיך והנסיכה מוויילס אמרו ל"טיימס" הלונדוני דרך דובר: "הנסיך מוויילס הזמין את הדוכס והדוכסית להצטרף אליו ולנסיכה מוויילס. הנסיך מוויילס חשב שמדובר בהפגנת אחדות חשובה בזמן קשה ביותר למשפחה" (אף אחד מהזוגות לא הגיב לבקשות תגובה).

צילומים של שני האחים ונשותיהם נחקרו בקפידה / צילום: Associated Press, (Kirsty O'Connor/Pool
 צילומים של שני האחים ונשותיהם נחקרו בקפידה / צילום: Associated Press, (Kirsty O'Connor/Pool

בהיעדר הצהרות גלויות יותר לגבי פיוס מצד כל אחד מהזוגות, האנשים שיש להם אובססיה לבית המלוכה מנסים למצות מתוך כל הופעה שלהם בציבור איתותים לגבי הדרך בה הם חשים על האיחוד - ומומחי שפת גוף עובדים סביב השעון לספק את הביקוש. 

 "שינוי מלא כמעט בן־לילה"

דארן סטנטון - מומחה להתנהגות ושפת גוף מנוטינגהם, שאומר כי 20 שנותיו כשוטר לצד לימודי הפסיכולוגיה שלו הופכים אותו ל"גלאי שקר אנושי" - גם הוא עמוס בבקשות מהעיתונות, בעיקר עיתונים מודפסים ומגזינים. "זה זרז לניסוח פרק שלם חדש בתולדות בית המלוכה", אמר סטנטון, בן 52. 

גם סטנטון וגם ג'יימס ציינו כי נראה שמשפחת המלוכה מאמצת הופעה יותר אמוציונלית בציבור בימים מאז מות המלכה. "המלכה הלכה לפי פרוטוקול מאוד מחמיר שקיבלה מאביה" - המלך ג'ורג' השישי - "לא להראות רגשות, אתה יודע, לשמור פאסון", אמר סטנטון. "צריך להישאר בפנים חתומות בכל מחיר".

ג'יימס, שהופיעה כמומחית בגרסה הבריטית של "האח הגדול" ובתוכנית הבידור "לרקוד עם כוכבים", אמרה כי היא רואה "שינוי מלא כמעט בן־לילה" בשפת הגוף של בני משפחת המלוכה, והצביעה על צילומים בהם הם נראים מתחבקים, בוכים ומאוחדים בעצב. נראה כי "נוח להם לשתף איתותים של אבל עם הציבור", אמרה, בעוד שכשמתה הנסיכה דיאנה, המשפחה הציגה איפוק רב.

ג'יימס הזכירה גם איך המלך צ'ארלס השלישי - בעצמו לרוב מאופק מאוד - פרש זרועותיו לקהל בתנועה דומה לחיבוק. "האבל היה ברור על פניו", אמרה. "העיניים שלו היו מלאות דמעות". 

"מחווה של כבוד למלכה" 

בנוגע לרביעייה המפורסמת, ג'יימס אמרה כי היא לא אופטימית במיוחד לגבי זה שהם יתחבקו וישלימו. "אני חושבת שההתנהגות שלהם הייתה מחווה של כבוד למלכה, יותר מכל דבר אחר", אמרה.

סטנטון הדגיש את החום והפתיחות שמרקל הראתה לציבור בזמן הביקור בווינדזור. חלק מהאבלים החזירו למחוות הפתיחות שלה כתף קרה: בסרטון אחד נראה שמספר אנשים לא רוצים ללחוץ את ידה של מרקל בזה אחר זה. אבל סטנטון ציין עוד רגע ויראלי, בו מרקל חיבקה ילדה קטנה מהקהל. "אני חושב שהעם הבריטי רואה את מרקל יותר בחביבות שוב", אמר.

בימים והשבועות הבאים, ג'יימס תחפש רמזים על איזה מין מלך יכול צ'ארלס להיות. "היה רגע בו הוא חתם על מסמכים", אמרה על הרגע בו קיבל את התפקיד, ואז הוא עשה מחווה שיסלקו חפצים מהשולחן. "זה אדם שבאופן ברור רגיל שיש לו משרתים, ודי חסר סבלנות לגבי זה, עם המחווה הזו ואז העוויית פנים בלסת התחתונה. בזמן שהייתה המלכה בכס המלכות, נטינו לראות אותו ואת קמילה כחביבים למדי, כמו סבא וסבתא", אמרה.

"פתאום אנחנו רואים דמות יותר סמכותית", הוסיפה, "ואני חושבת שהוא דייקן למדי לגבי הדרך בה הוא רוצה שדברים ייעשו".