טרודו לא חיכה, אבל בקהאם כן: מאחורי התור בלונדון שרואים מהחלל

התור למעבר על פני ארונה של המלכה אליזבת השנייה קיבל משמעות סמלית, מעין טקס שיש לבצע, התגלמות של מצב הרוח הלאומי • זו הסיבה שהמוני בריטים הצטרפו אליו, ביניהם גם דיוויד בקהאם • ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, אחת מממלכות חבר העמים הבריטי, דילג על התור, שעמד בשיאו על 25 שעות המתנה

דיוויד בקהאם משוחח עם עיתונאים לאחר שחלף על פני ארונה של המלכה אליזבת השנייה / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
דיוויד בקהאם משוחח עם עיתונאים לאחר שחלף על פני ארונה של המלכה אליזבת השנייה / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

מאות אלפי אבלים מרחבי הממלכה המאוחדת ומחוצה לה המתינו בימים האחרונים שעות ארוכות על מנת לזכות בכמה שניות מול ארונה של המלכה אליזבת השנייה, שמתה בגיל 96 אחרי 70 שנות מלוכה.  

מה יכולה ללמוד משפחת המלוכה העשירה ביותר באירופה מהמונרכים האחרים 
מיליוני אנשים בדרך להלוויית המלכה בלונדון: מחירי המלונות זינקו ב־300% 
המלכה שדאגה לשמור על ההון והמעמד של בית המלוכה מחוץ לדיון הציבורי 

ביום שישי האחרון, התור למעבר על פני ארונה של המלכה המנוחה באולם ווסטמינסטר עמד על יותר מחמישה קילומטרים, ובית המלוכה החליט להשהות אותו משום שזמני ההמתנה התקרבו ל-24 שעות. ביום שבת בבוקר נרשם שיא בשעות ההמתנה, שעמדו על כ-25 שעות.

לא מדובר בסתם תור רגיל - הוא קיבל משמעות סמלית, מעין טקס שיש לבצע, התגלמות של מצב הרוח הלאומי. הוא מתפתל מאולם ווסטמינסטר לאורך הגדה הדרומית של נהר התמזה, וחולף על פני ציוני דרך כמו גלגל הענק "London Eye", הרויאל פסטיבל הול, ותיטארון הגלוב.

"נהנינו מכל שנייה"

למרות הלילות הקרים, הזמן הרב בעמידה והרגליים הכואבות, בריטים רבים החליטו להתייצב בתור. אחרים הגיעו ממקומות אחרים באירופה, וחלק אף טסו מקנדה וארה"ב. תרזה באהטי בת ה-54 סיפרה בריאיון ל-NPR: "הכרתי חברים בתור הזה - החלפנו מספרים, חלקנו אוכל... יש קבוצה מאיתנו שתיפגש אחרי זה. נהנינו מכל שנייה בתור".

נכון להבוקר (א'), זמני ההמתנה הפוטנציאליים בתור עומדים על יותר מ-14 שעות. לאורך המסלול יש יותר מ-500 שירותים ניידים וברזיות, והוצבו מספר תחנות עזרה ראשונה. לתור אפילו יש תחזית מזג אוויר משלו מה-BBC, והוא עשוי להאפיל על 30 אלף הרוסים שחיכו ב-1990 להיכנס למסעדת מקדונלד'ס הראשונה שנפתחה בברית המועצות. לווייני מקסאר טכנולוגיות זיהו את התור הענק מהחלל במהלך יום שישי. 

מוסדות ועסקים מקומיים, כמו מרכז האמנויות סאות'בנק סנטר, התיאטרון הלאומי של בריטניה ותיאטרון שייקספיר גלוב, יישארו פתוחים לשעות ממושכות ובמקרים מסוימים אף יהיו פתוחים 24 שעות על מנת שאנשים יוכלו להשתמש במתקנים שלהם. פה ושם גם ניתן לראות קבוצות שמחלקות לממתינים שמיכות, משקאות חמים ומזון.

לכל אחד מוענק צמיד מיוחד המציין את מיקומו בתור, והוא נבדק לאחר מכן בנקודות ביקורת שונות לאורך המסלול. אם מישהו בכל זאת ינסה לעקוף, מאות שוטרים וחיילים נמצאים בסביבה על מנת לשמור על הסדר.

"רציתי להצטרף בשביל ההיבט ההיסטורי, רק כדי לראות על מה מדובר"

"אני אוהב את התור. המספר המרשים של האנשים, הרוח המדהימה, העומק היוצא דופן של הכבוד להוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה. זה הדופק של הלב הסטואי, העמיד, ההומוריסטי והנחוש של בריטניה. זה גורם לי להתגאות במדינה הנהדרת שלנו", כתב העיתונאי הבריטי פירס מורגן.

למרות שהמטרה המקורית הייתה לחלוק כבוד למלכה, רבים מהממתינים מודים שהתור הפך לחוויה בפני עצמה. "רציתי להצטרף בשביל ההיבט ההיסטורי, רק כדי לראות על מה מדובר, לראות את כולם מתאחדים", אמרה אליס היקסון ל-CNN בעת שהתקרבה לסוף התור, ליד גשר מצודת לונדון. פול, בן 49 שהמתין כ-13 שעות בתור, סיפר בריאיון לדיילי מייל כי היה חוזר על הכל מחדש ללא היסוס: "תחושת האחווה הייתה מדהימה, רכשנו חברים לכל החיים. כולם חילקו ממתקים ועוגות ושרו".

הכדורגלן האגדי דיוויד בקהאם עמד בתור כ-13 שעות. "כולנו רוצים להיות כאן יחד, כולנו רוצים לחוות משהו בו אנחנו חוגגים את החיים המדהימים של המלכה שלנו", אמר. לדבריו, הוא גדל בבית של חובבי בית המלוכה והגיע לעמוד בתור בשם סבו וסבתו, שהיו עומדים בתור אם היו בחיים.

גם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו חלף על פני ארונה של המלכה אליזבת ביום שבת האחרון, ונראה כי הוא לא היה צריך להמתין עם שאר הקהל. באותו יום פגש טרודו את המלך צ'ארלס, יחד עם ראשי מדינות נוספות מממלכות חבר העמים הבריטי.

אנשים עומדים בתור ליד גשר לונדון כדי לחלוק כבוד למלכה אליזבת השנייה, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti
 אנשים עומדים בתור ליד גשר לונדון כדי לחלוק כבוד למלכה אליזבת השנייה, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti

המשפחה המלכותית הודתה לקהל ברשתות החברתיות. "היינו המומים מגל הרגשות שאפף אותנו ומהמספר העצום של האנשים שיצאו מגדרם", כתב הנסיך אדוארד, רוזן וסקס - הבן הצעיר ביותר של המלכה ואחיו של המלך צ'ארלס השלישי, באמצעות חשבון הטוויטר הרשמי של משפחת המלוכה. 

אולם ווסטמינסטר, החלק העתיק ביותר בארמון ווסטמינסטר, יישאר פתוח 24 שעות ביממה עד לשעות הבוקר המוקדמות ביום שני, והרשויות מצפות שאנשים ימשיכו לעמוד בתור עד הרגע האחרון. עד אז, התור בהחלט עשוי להפוך לאחד הארוכים שנראו בבריטניה אי פעם - אבל זה לא יהיה שיא רשמי. ב"גינס שיאי עולם" אמרו ל-CNN בשבוע שעבר כי התור לא ייחשב כארוך ביותר בעולם. עם זאת, נשברו שיאים אחרים: לפי גינס, הטסת ארונה של המלכה אליזבת מאדינבורו לבסיס חיל האוויר המלכותי נורתהולט היא הטיסה הכי נעקבת אי פעם - 4.79 מיליון איש צפו בטיסה האחרונה של המלכה באמצעות אתר Flightradar24, ועוד 296 אלף עקבו אחריה בשידור החי ביוטיוב.