מסרבות ליפול: המניות הישראליות ששוחות נגד הזרם בוול סטריט

על רקע מחיקות שווי של עשרות אחוזים מתחילת השנה ברובן הגדול של החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט, ישנן כמה שכנגד כל הסיכויים - והתנאים המאקרו כלכליים הגלובליים הקשים - נמצאות בטריטוריה החיובית בתקופה זו • מה מייחד אותן, ואיך הן עושות את זה?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo
וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

הטלטלות המאקרו־כלכליות שמזעזעות את שוקי ההון העולמיים הובילו לכך שרוב גדול מהמניות הישראליות שנסחרות בוול סטריט מניבות נכון להיום - רגע לפני סיום הרבעון השלישי של השנה - תשואה שלילית בשיעור דו-ספרתי מתחילת 2022. חברות רבות מחקו למעלה ממחצית משוויין בסוף השנה הקודמת, והציגו ביצועי חסר ביחס למדד נאסד"ק, שירד בתקופה זו ב-29.4%. כך למשל, מניות חברות האוטוטק REE ואוטונומו איבדו 86% ו-92%, בהתאמה, ומניות חברות מדעי החיים איילה ו-VBL ירדו ב־88% וב-92%, בהתאמה. 

הבנקאי שמתמחה במאבקי שליטה: "טוב שהרבה מהדברים המטופשים בוול סטריט נעלמו" 

לעומת זאת, יש מניות שהציגו תשואה שלילית מתחילת השנה, אך עדיין התשואה שלהן עדיפה על מדד הנאסד"ק - כך לדוגמה מניית צ'ק פוינט , שירדה ב-3%, ומניית סולאראדג' , שנחלשה ב־8.5% (הנתונים נכונים ליום רביעי בסיום המסחר).

ויש גם את יוצאות הדופן לשנה זו, מספר קטן יחסית של מניות ישראליות שמניבות נכון להיום תשואה חיובית. זאת, למרות האינפלציה המתגברת במדינות רבות, העלאות הריבית, החשש ממיתון גלובלי והמשך המלחמה באוקראינה, שמעיבים על מצב הרוח של המשקיעים.

אלביט: מרוויחה מעליית תקציבי הביטחון בעולם

מניית החברה הביטחונית אלביט מערכות  עלתה מתחילת השנה ב-14.9%, אולם בהשוואה לשיא שאליו הגיעה באמצע אוגוסט מדובר בירידה של 18.5%. החברה, בניהולו של בצלאל (בוצי) מכליס, נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי שוק של 9.2 מיליארד דולר.

מניית אלביט היא השקעה דפנסיבית: החברה יציבה ורווחית, ומחלקת דיבידנד לבעלי המניות שלה מדי רבעון. נוסף על כך, היא אמורה ליהנות מהשפעות המצב הגיאופוליטי העולמי. המלחמה באוקראינה הובילה לעלייה בתקציבי הביטחון ברחבי העולם ולעלייה בביקוש למוצרי החברה - לדוגמה, בקרב מדינות נאט"ו, ארגון שאף מתרחב כעת.

נכון להיום העלייה בביקושים באה לידי ביטוי בעיקר בגידול צבר ההזמנות אך טרם הובילה לעלייה חדה בהכנסות החברה. כך, את הרבעון השני של 2022 סיימה אלביט עם הכנסות כמעט זהות לרבעון המקביל, כ-1.3 מיליארד דולר, אך צבר ההזמנות שלה (שיתורגם בעתיד להכנסות) גדל ב-4% ל-14.1 מיליארד דולר.

הנתונים באינפו נכונים לסיום המסחר של ה-28.9
 הנתונים באינפו נכונים לסיום המסחר של ה-28.9

טאואר: חסינה לירידות בגלל המכירה לאינטל

יצרנית השבבים טאואר  ממגדל העמק רשמה מתחילת שנת 2022 תשואה חיובית של 12.8%. סביר להניח שמנייתה הייתה יורדת, בדומה למניות אחרות מהתעשייה ולמדד הסמיקונדקטור (PHLX), שאיבד קרוב ל-40% מתחילת השנה.

אלא שטאואר חסינה לירידות, משום שבחודש פברואר השנה דווח על מכירתה לאינטל, בעסקה של 5.8 מיליארד דולר (5.4 מיליארד דולר בנטרול המזומנים בקופה). בסוף חודש אפריל אישרו בעלי המניות של טאואר את המכירה, וכעת ממתינים למילוי כל התנאים להשלמתה ולסגירה הסופית שלה. נכון להיום, מניית טאואר נסחרת במחיר של כ־44.8 דולר, בעוד שמחיר העסקה הוא 53 דולר. הפער משקף רמה מסוימת של אי-ודאות בנוגע להשלמת העסקה.

בינתיים, לפני השלמת המכירה לאינטל, הציגה טאואר במחצית הראשונה של השנה הכנסות של 847 מיליון דולר, צמיחה של 19.4% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל מ-59.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה ל-112 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

אורמת: גם בלקרוק מביעה עניין

חברת האנרגיה הגיאותרמית אורמת  נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי של 5 מיליארד דולר, לאחר עלייה של 12.8% במנייתה מתחילת השנה. אורמת היא חלק מתעשיית האנרגיות המתחדשות, שזוכה לעדנה על רקע עליית מחירי הנפט והגז וכן משבר האקלים.

למשקיעים בה היא מציעה דיבידנד קבוע. לאחרונה נודע שחברת ההשקעות הגלובלית בלקרוק הפכה לבעלת עניין באורמת, עם החזקה של 12.5% מהמניות. בעלת המניות הגדולה באורמת היא אוריקס היפנית, שמחזיקה ב-19.7% מהמניות, שאותן רכשה מקרן פימי וממשפחת מייסדי אורמת, ברוניצקי, ב-2017.

פרוטליקס: תוצאות טובות בניסוי בתרופה

שני גורמים עיקריים אחראיים לביצועים היפים במניית פרוטליקס  מתחילת השנה: תוצאות טובות בניסוי שלה בתרופה למחלת פברי, והירידות במניה בשנה שעברה, שהובילו לכך שהיה לה לאן לעלות.

פרוטליקס יודעת להפיק תרופות למחלות נדירות בתוך תאי צמח. בניסוי שלב III במחלת פברי, שתוצאותיו פורסמו באפריל, החברה הראתה כי התרופה שלה נותנת תוצאות לא פחות טובות מן המוצר הקיים בשוק, פברזיים, שנמכר ב-844 מיליון דולר ב-2021.

ב-2021 פרוטליקס כבר חשבה שסיימה את הניסויים הקליניים בתרופה זו, וכבר הגישה אותה לאישור, אך ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, החזיר את הבקשה ודרש עוד נתונים. עקב כך התרסקה המניה ב-87% מהשיא של אפריל 2021 ועד תחילת שנה זו.

בעקבות הצלחת הניסוי הנוסף, והיערכות להגשה מחודשת של בקשת השיווק בארה"ב, החזירה המניה לעצמה 13% עד כה השנה.

פרוטליקס מקווה לאישור המוצר לשיווק באירופה ובארה"ב במהלך הרבעון השני של 2023. המזומנים בקופתה צפויים להספיק עד סוף השנה. יש לה חוב של 29 מיליון דולר לתשלום ב-2024, בתקווה אחרי קבלת האישורים.

ראדא: עלייה על רקע המכירה הצפויה

חברה ביטחונית פרט לאלביט שמציגה תשואה חיובית היא ראדא , שעלתה ב־8.5% מתחילת השנה, בין היתר על רקע מכירתה הצפויה ללאונרדו DRS מארה"ב. החוזק היחסי של מניית ראדא בולט במיוחד אחרי שהחברה פרסמה אזהרת הכנסות לקראת דוחות הרבעון השני, בעקבות קצב הזמנות איטי מהמתוכנן.