ניתוח טכני: אל תצפו לשינוי מגמה בקרוב - כל עלייה בוול סטריט תהיה זמנית

מה שהיה אמור לפי כל הסימנים להפוך לגל עליות ב-S&P 500 התאייד, ובחינה של טווח ארוך מעט יותר מלמדת על רצף יורד - עדיין ללא כל סימן לתחתית באופק • עם זאת, בקרוב עשויה להיווצר תחתית נקודתית שתאפשר יציאה בכבוד למי שעדיין לא יצא

ניתוח טכני
ניתוח טכני

 
  

הכותב הוא מנתח טכני מקבוצת בורסה גרף

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הירידה האחרונה לא מותירה מקום רב לפרשנות. מה שהיה אמור לפי כל הסימנים להפוך להיות גל עליות התאייד ונעלם באפלת גלי המכירות עד לכיבוש תחתית.

מי שפעל לפי שיטת הרצפים ויצא בזמן, חטף מכה קטנה על פרק היד. מי שלא, יקבל בתקופה הקרובה הזדמנות לצאת בכבוד.

מי שלעומת זאת לא ישים לב למה שמסמן השוק, וייאחז בתיק המניות שלו כבקרנות המזבח, ימצא את עצמו "שבוי של המניה" בלי שום יכולת לקבל החלטה רציונלית.

אין מגמת עלייה והרצף הוא שלילי

קיים הבדל ניכר בין הטווחים הארוכים, המצביעים על מומנטום שלילי ללא כל סימני תחתית, ובין הטווחים הבינוניים והקצרים, המעידים על רוויה. ולא מדובר בדיסוננס שאי אפשר להבינו. המסר המרכזי הוא שכל עלייה, גם אם מפוארת ועתירת אחוזים, תהיה זמנית. סימנים לתחתית אחרונה עדיין אין.

היות שהגרף השבועי אינו נושא עימו בשורות חדשות, והרצף העולה נשבר, אעסוק הפעם בממד זמן ארוך יותר, בגרף החודשי. איתותי חולשה או עוצמה הופכים למשמעותיים יותר ככל שהופעתם לאורך זמן פחותה יותר. אז בואו נעיף מבט בממד הזמן החודשי, שם כל נר מייצג חודש שלם.

אם תביטו על גרף חודשי החל מ־2009 (תוכלו להיעזר לשם כך במערכת סטוק מאנקי) תוכלו לראות מספר מרכיבים שלא התרחשו עד היום.

1. מגמת עלייה אינה קיימת. בהגדרה, מגמת עלייה היא סדרה עולה של נקודות שיא ונקודות שפל. על כל נקודת שפל להיות גבוהה מקודמתה, וכך גם לגבי כל נקודת שיא. מבט על הגרף מלמד על היעדר מגמת עלייה. דבר זה מעלה את רמת הסיכון בכל החלטה שתקבלו.

2. מתקיים רצף יורד. רצף יורד הוא למעשה סדרת נרות המקיימת תנאים מסוימים.

את עיקרון הרצפים פיתחתי לפני כ־20 שנה, והם נלמדים בקורסים שלי. הם מאפשרים לצקת תוכן ודאי להתנהלות השוק ולהבין בכל רגע נתון מה עלינו לעשות. והרצף כרגע, קוראים יקרים, יורד.

3. הממוצעים הנעים - בניגוד לדעה הרווחת והשגויה, ממוצעים אינם כלים למיתון איתותי קנייה ומכירה. הם למעשה מדדי מומנטום. אם תביטו על הממוצעים הנעים תוכלו לראות שהממוצע הקצר הוא מתחת לארוך, שניהם משופעים מטה והשוק מצוי זה חודשים מספר מתחת לשניהם.

יותר מזה אי אפשר וגם לא צריך. אם יש לכם גרף זמין של הזהב או של האירו-דולר, המצב הזה מתקיים גם שם, והוא הוביל לאן שהוביל.

4. בתחתית הגרף תוכלו לראות את מדד העוצמה היחסית - מדד מומנטום נוסף בעל יכולות מוגבלות.

יחד עם זאת, זה מספר שנים שהוא לא נסוג לרמה כה נמוכה, וגם זה מעיד על מומנטום שלילי.

5. והמספר הנוסף והמעודד לתקופה הקרובה הוא הנסיגה של השוק מתחת לרצועת בולינגר התחתונה. הירידה הזו, הנדירה במונחי הטווח הארוך, מסמנת קרבה לתחתית.

אבל מדובר בתחתית זמנית ונקודתית, שתאפשר לכל מי שעדיין שם לצאת בכבוד.

המסר המרכזי שחוזר על עצמו הוא היעדר מגמת עלייה ומומנטום שלילי.

הגם שכל האפשרויות בשוק של אי-ודאות קיימות, הרי שהתנהגותו הנוכחית של השוק מצביעה על סיכון גבוה ועל סבירות גבוהה שכל עלייה תהיה עניין זמני.

איך לצאת בקלות מהפוזיציה

הטענה העיקרית של כל מי שאי פעם חטף מהלומה, כולל עבדכם הנאמן בצעירותו, היא שלא היו סימנים. לא ראיתי את זה בא. זה טיעון של כל מי שנכנסים למקום כלשהו בלי הכנה מראש. אבל יש סימנים. תמיד יש. פשוט צריך לדעת על מה להסתכל.

החלטתי להביא לכם את ארבעת סימני המכירה שאני מלמד זה שנים בקורסים שלי. הם מכסים את כל מצבי השוק האפשריים. הם לא מושלמים ולא חפים מאיתותי שווא. אבל אם תשתמשו בהם ככתבם וכלשונם, המפולת האחרונה הייתה באמת האחרונה שתחוו.

טרם שימוש בהם עליכם לקבוע את ממד הזמן שבו אתם סוחרים, ובממד זה לעשות שימוש בסימנים.

אז איך יודעים שהגיע הזמן לצאת?

אחת מאבני הפינה להבנת כיוונו של שוק או של מניה, ולקבלת החלטה נבונה לביצוע עסקה - הן קנייה והן מכירה - מתבססת על "עיקרון הרצף". מגמות עלייה או ירידה מורכבות מרצפים עולים ויורדים, שההבחנה ביניהם והבנתם קריטית לקבלת החלטה.

ברצף עולה, שער סגירה של כל נר יהיה גבוה מהשער הנמוך של הנר שקדם לו, וההתייחסות תהיה תמיד לנר הגבוה ביותר של הרצף.

ספירת הנרות ברצף העולה מתחילה מנהר הנמוך ביותר ברצף, כפי שאפשר לראות בגרף.

איתות אחד, שבירת רצף עולה, מתקיים כאשר שער סגירה של נר נתון נמוך מהשער הנמוך של הנר הגבוה ביותר ברצף העולה.

שבירת רצף עולה היא סימן לחיסול פוזיציית לונג. משמעותה עלייה דרמטית ברמת הסיכון, עלייה בסבירות לתיקון טכני משמעותי ואף להיפוך מגמה. יש לשים לב לשבירת הרצף העולה טרם המפולות של השנים האחרונים, ולמעשה בכל התיקונים הטכניים שהתרחשו עד היום.

איתות נוסף הוא סגירה מתחת לממוצע נע 5. נעשה בו שימוש כגיבוי למצב שבו הרצף העולה אינו נשבר, אך השוק רושם ירידות. כאשר שער הנעילה נמוך מהממוצע הנע יש לחסל את העסקה.

איתות שלישי הוא נר אדום שכולו מעל רצועת בולינגר העליונה. כל חריגה מרצועה זו מעלה את הסבירות למפנה מטה, במיוחד כאשר מתקיים נר אדום שכולו מעל לרצועה העליונה.

נר של מוכרים שכולו מעל לרצועת בולינגר העליונה הוא האיתות הרביעי. נר של מוכרים הוא נר עם גוף קטן הממוקם בחלקו התחתון של הנר. הצללית העליונה ארוכה לפחות פי שניים מהגוף. צבעו של הגוף אינו חשוב. הופעתו מעל רצועת בולינגר העליונה מבססת את איתות המכירה הרביעי.