עוד סיבה לדאגה באירופה? אותרה דליפה בצינור נפט בפולין

דליפה זוהתה בחלק הפולני של צינור הנפט דרוז'בה, המוביל נפט מרוסיה לאירופה • היקף הדליפה והגורמים לה לא ידועים • הצינור מספק נפט לחלק גדול מאירופה, כולל גרמניה, פולין, בלארוס, סלובקיה, צ'כיה, אוסטריה והונגריה

צינור הנפט דרוז'בה / צילום: Associated Press, Bela Szandelszky
צינור הנפט דרוז'בה / צילום: Associated Press, Bela Szandelszky

מפעילת צינורות הנפט הפולנית "PERN" הודיעה היום (ד') כי דליפה זוהתה בצינור הנפט דרוז'בה, המוביל נפט מרוסיה לאירופה. מדובר בחלק האחרון מתוך שרשרת אירועים שמובילה לחששות בנוגע לביטחון האנרגטי של היבשת, אחרי הדליפות בצינורות הגז נורד סטרים 1 ו-2, שהובילו לנזק חסר תקדים.

חממות נסגרו, חנויות הוחשכו, מפעלים הושבתו: באירופה מתכוננים לשנת חורף בגלל מחירי האנרגיה  
מדוע צנחו המניות של ליפט ואובר בוול סטריט?

לפי PERN, הדליפה אותרה ביום שלישי בערב, היקף חומרתה עדיין לא ברור והגורמים לה אינם ידועים. היא זוהתה בקטע של הצינור במרחק של כ-70 קילומטרים מהעיר פלוצק שבמרכז פולין.

צינור הנפט דרוז'בה, שפירוש שמו ברוסית הוא "ידידות", הוא אחד מהגדולים בעולם. הצינור מספק נפט מרוסיה לחלק גדול מאירופה, כולל גרמניה, פולין, בלארוס, סלובקיה, צ'כיה, אוסטריה, הונגריה ועוד. בשנה שעברה ייצאה רוסיה כ-3.1 מיליון חביות ביום של נפט גולמי, גז טבעי וחומרי זיקוק לאירופה. 

PERN הודיעה כי הקו השני של הצינור ומרכיבים אחרים בתשתית פועלים כרגיל. לפי הודעת החברה, "בשלב זה, כל שירותי PERN (טכניים, תפעוליים, כיבוי אש והגנת הסביבה) פועלים בהתאם לאלגוריתמים הניתנים למצב מסוג זה".

הדובר של "Mero", מפעילת הצינור בצ'כיה, אמר לרויטרס כי לא נצפה אף שינוי בזרימת הנפט לצ'כיה.

ב-5 בדצמבר ייכנס לתוקף אמברגו הנפט החלקי שהטיל האיחוד האירופי: ייאסר יבוא ימי של נפט גולמי רוסי החל מ-5 בדצמבר, ויבוא מוצרי נפט ייאסר החל מ-5 בפברואר 2023. יבוא של נפט גולמי ומוצרי נפט באמצעות צינורות יהיה פטור מהאמברגו, בשל פשרה של האיחוד עם הונגריה, סלובקיה וצ'כיה, התלויות בצינור דרוז'בה. קרואטיה תוכל להמשיך לייבא נפט עד סוף 2024.