שפל של 3 שנים ברכישות דירות חדשות. איזו עיר חזרה להוביל בעסקאות?

כמות הדירות שנרכשה באוגוסט האחרון החזירה את השוק ל-2019, ואולם נתוני העסקאות של חגי תשרי עלולים להכניס את השוק להאטה גדולה עוד יותר • מהנתונים של הכלכלנית הראשית ובנק ישראל עולה כי הירידות החדשות ברכישות החלו מאז החלו העלאות הריבית • איזו עיר חזרה להוביל את טבלת המכירות?

דירות חדשות / צילום: תמר מצפי
דירות חדשות / צילום: תמר מצפי

שפל של שלוש שנים ברכישת דירות חדשות: 2,780 דירות חדשות נרכשו בחודש אוגוסט האחרון, ירידה של כמעט 50% לעומת מספר הדירות החדשות שנרכשו באוגוסט 2020 - כך עולה מסקירת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

קצב הירידה ברכישת דירות חדשות עומד על 2.8% בחודש, מאז אוקטובר 2021. מספר הדירות החדשות שנרכשו באוגוסט דומה לרמה שאפיינה את המחצית הראשונה של 2019. עם זאת, חגי תשרי שהסתיימו היום (ג') צפויים להוריד באופן משמעותי את מספר העסקאות שבוצעו בחודשים ספטמבר-אוקטובר, ולא מן הנמנע כי בפועל השוק יחזור לאחור לשנת השפל 2018. הנתונים החדשים כוללים גם הפתעה: אחרי שנים ששמה נעדר מבכורת המכירות, חזרה ירושלים להוביל את טבלת מכירת הדירות החדשות. 

● מה קורה באמת בשוק הדיור? ההסבר של הכלכלנית הבכירה באוצר
עלייה של 19% במחירי הדיור בתוך שנה? זו לא הבשורה הכי רעה שהסתתרה בנתוני האינפלציה | אריק מירובסקי, פרשנות
● התוכניות עוד לא הופקדו, והמימון רחוק: חברות הנדל"ן שמבטיחות באוויר תוספות בנייה בשווי מאות מיליוני שקלים | בדיקת גלובס

מדובר בנתונים שתואמים את הנתונים שפורסמו באחרונה על ידי משרד האוצר, לפיהם מאז חודש אפריל האחרון, כמות העסקאות בכל חודש וחודש ב-2022 נופלת בעשרות אחוזים לעומת החודש המקביל ב-2021. מאז נובמבר 2020 מספר העסקאות החודשי בכלל הדירות (חדשות ויד שנייה) עלה על עשרת אלפים, ואילו ביולי ואוגוסט הוא היה נמוך מרף זה.

הנפילה במכירת דירות חדשות חדה מהנפילה בדירות יד שנייה

מנתוני הלמ"ס עולה עם זאת, כי קצב העסקאות בדירות חדשות נופל ברמות גדולות בהרבה מאלה של הדירות יד שנייה, ושקצב הירידה גובר והולך מדי חודש: כאמור, מספר הדירות החדשות שנרכשו באוגוסט האחרון נמוך בכמעט מחצית מזה שנרכשו באוגוסט 2021; ביולי נמכרו 45% פחות דירות מאשר ביולי שנה שעברה ואילו ביוני נמכרו 25% דירות פחות מאשר ביוני 2021. אם נתעלם מחודש הסגר הראשון של הקורונה, אפריל 2020, באוגוסט 2022 נרשם שפל של 3 שנים במכירת דירות חדשות.

מהנתונים של הכלכלנית הראשית ובנק ישראל עולה כי הירידות החדשות ברכישות החלו מאז החלו העלאות הריבית, שמרתיעות רבים מלהיכנס בעת הזו לשוק.

הירידה הגדולה ברכישות תורמת להעלאת היצע הדירות, כלומר למלאי הדירות החדשות שנמצאות בידי הקבלנים וטרם נמכרו, שהגיע ל-49,300 - המספר הגבוה ביותר מאז יוני 2020. חודשי המדף של הדירות הללו מגיע ל-15.9 חודשים, שזה המספר הגבוה ביותר ב-3 השנים האחרונות.

 
  

הירידה הגדולה בכמות העסקאות הביאה גם לשינוי משמעותי בצמרת הערים שבהן בוצעו עסקאות על דירות חדשות: ירושלים נטלה את הבכורה עם 581 דירות שנרכשו בשלושת החודשים יוני-אוגוסט 2022; מדובר בפעם הראשונה אחרי שנים שהבירה נמצאת בראשות טבלת המכירות; נתניה הגיעה למקום השני עם 513 דירות שנמכרו, תל אביב הגיעה למקום השלישי עם 506 דירות, ולוד (388 דירות), בית שמש (380) וראשון לציון (352) הגיעו למקומות הבאים.