הבורסה מציגה תוכנית אסטרטגית: כך נגדיל הכנסות ב-12%

התוכנית האסטרטגית של הבורסה בתל אביב כוללת קשר ישיר עם משקיעים ודילוג על מתווכים, מכירת טכנולוגיה לבורסות זרות ואף רכישת החזקות בהן • ומה התוכנית לגבי קריפטו?

איתי בן זאב. מנכ''ל הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
איתי בן זאב. מנכ''ל הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

השליטה בבורסה לניירות ערך בתל אביב נמצאת כיום בידי גוף השקעות זר, מניקיי המחזיקה בכ-20% מהמניות, אך לא מן הנמנע כי בקרוב תחזיק הבורסה בבורסות זרות - כך לפחות עולה מהתוכנית האסטרטגית החדשה לשנים 2023-2027 שפרסמה היום (ב') הבורסה לניירות ערך לאחר אישור דירקטוריון הבורסה ובהתאם להמלצת הנהלת הבורסה בראשות המנכ"ל, איתי בן זאב. 

איבד את הפחד: הציבור ממשיך להגדיל את ההפקדות למסלולי הפנסיה המנייתיים 

התוכנית כוללת בין היתר קידום מכירה של שירותים ופתרונות טכנולוגיים המיועדים לבורסות קטנות ובינוניות, על בסיס היכולות הטכנולוגיות הקיימות של הבורסה ואלה שיפותחו במסגרת יישום התוכנית האסטרטגית החדשה. בבורסה הסבירו כי פעילות זו תחזק את שיתופי-הפעולה והפרופיל הבינלאומי של הבורסה, תוך הדגשת מעמדה של ישראל כמדינה בעלת יכולות טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות, וציינו כי לא מן הנמנע שאספקת השירותים והרחבת שיתופי-הפעולה יכללו רכישת החזקות בבורסות זרות.

"אנו נמנף את יתרון הביתיות שלנו בישראל לטובת אימוץ ופיתוח של טכנולוגיות פינטק ולהפוך לבורסה שמפתחת ומוכרת שירותים ומוצרים לבורסות בעולם", הסביר מנכ"ל הבורסה.

כחלק מאישור התוכנית, הציבה הנהלת הבורסה יעד כמותי של קצב צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) בהכנסות, הנובע מצמיחה אורגנית בפעילות, שיעמוד על שיעור של כ- 12%-10% במהלך חמש השנים הקרובות.

לצד שיתופי-הפעולה ויצוא הפתרונות הטכנולוגית, כוללת התוכנית שלוש רגליים נוספות. הראשונה היא פיתוח וחיזוק הצעת הערך של פעילות הליבה של הבורסה. לשם כך בכוונת הבורסה לשים דגש על המשך הצמיחה האורגנית, חיזוק הפרופיל הבינלאומי של הבורסה ומשיכת משקיעים זרים. זאת בין היתר על ידי הגדלת היצע המוצרים הבינלאומיים הנסחרים והנסלקים על ידי הבורסה. בנוסף, מתכננת הבורסה לחזק את אסטרטגיית הנזילות ושוק הנגזרים, כולל השקה מחדש של החוזים העתידיים. 

פלטפורמה לנכסים דיגיטליים 

רגל נוספת היא הגדלת הפעילות הישירה והקשרים עם לקוחות הקצה, בין אם לקוחות ריטייל ובין אם אלו גופים מוסדיים. על מנת לעשות זאת בכוונת הבורסה לחזק את תחום הדיגיטל, הפצת המידע והאנליטיקה, כולל יצירת נכסים דיגיטליים חדשים והענקת שירותים ישירים לגופים מוסדיים על ידי מסלקת הבורסה (קסטודי לניירות ערך, שירותי השאלה) שיאפשרו למשקיעים המוסדיים להתמודד עם חלק מהאתגרים בשוק וישכללו את שוק ההון המקומי, יוזילו עלויות, יפחיתו את הריכוזיות הקיימת בעולם הפיננסי ויעודדו את התחרות.

הרגל האחרונה היא הקמת פלטפורמה לנכסים דיגיטליים מבוססת בלוקצ'יין (DLT) וכניסה לעולמות הקריפטו. "בכוונת הבורסה לבחון מגוון רחב של כיווני פעולה פוטנציאלים, כולל הסבת תשתיות קיימות לטכנולוגיות חדשניות, הקמת פלטפורמות ייעודיות על בסיס הטכנולוגיות החדשניות, הצעת שירותים ומוצרים שונים בקשר לנכסים דיגיטליים ועוד", הם ציינו.

על מנת לעמוד ביעדים האסטרטגיים שהוצבו בתוכנית, ולאחר בחינת המבנה התאגידי של הבורסות המובילות בעולם, בבורסה מתכוונים לקדם שינוי מבני שיתמוך ביישום התוכנית. 

המבנה החדש יכלול חברת החזקות שתחתיה יפעלו חברות-בנות שונות, החל מהחברה הציבורית, דרך חברת מדדים, חברת טכנולוגיה, מסלקה ועוד.