המדינה מאפשרת הפרדה מגדרית בתואר הראשון אך לא בתואר שני?

האם המדינה אוסרת על הפרדה מגדרית במסלולי לימוד לתואר שני? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ח"כ משה ארבל, ש''ס (ספי עובדיה ויניר קוזין, גל''צ, 11.9.22) / צילום: איל יצהר
ח"כ משה ארבל, ש''ס (ספי עובדיה ויניר קוזין, גל''צ, 11.9.22) / צילום: איל יצהר

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

נושא החינוך בחברה החרדית והיכולת של הצעירים בה לרכוש השכלה שתאפשר להם להשתלב בשוק העבודה, עורר שוב הדים בתקופה האחרונה. הפעם, גם לרגל שנת הלימודים האקדמית שהחלה השבוע, ניגע בנושא שלא קשור ישירות ללימודי הליבה, אלא דווקא לאופן שילובם של החרדים באוניברסיטאות ובמכללות. זה גם היה הקו של ח"כ משה ארבל, שכשנשאל על לימודי ליבה, השיב כי זאת אינה הבעיה בעיניו, אלא העובדה שהמדינה מאפשרת לימודים בהפרדה מגדרית רק בתואר הראשון. "אך ורק התואר הראשון הוא בהפרדה", הוא אמר בראיון בגלי צה"ל, "זה מה שמותר. תואר שני בהפרדה אי אפשר". האם ישנה חקיקה או פסיקה כזאת?

ראשית נציין כי דווקא מצאנו כמה מסלולים לתואר שני שנלמדים בהפרדה מגדרית. באתר "מכללת בני ברק החרדית", מציעים, למשל, תחת "מסלולי לימוד לגברים" תואר שני בעבודה סוציאלית, בסיעוד ועוד. באותו אופן מוצעים שם גם מסלולים לתואר שני תחת "לימודי נשים". חלק מהתארים הללו הם מטעם אוניברסיטת חיפה. מצאנו גם מוסדות נוספים שמציעים תוכניות כאלה. אלא שלמרות קיומים של המסלולים הללו - בהיקף מצומצם יחסית, יש לציין - נראה שדבריו של ארבל אינם מופרכים. ב־2021 פסק בג"ץ בעתירות שהוגשו נגד התוכנית הרב־שנתית לשילוב חרדים באקדמיה של המל"ג. זו הנהיגה, בין היתר, מסלולים בהפרדה מגדרית בתארים ראשונים, אך לא בתארים מתקדמים יותר. בג"ץ דחה את העתירות נגד התוכנית ובכך למעשה אפשר את המשכה (בפסק הדין נקבע שיש לשוב ולבחון את התוכנית בעתיד). מהו הרציונל לכך? ההחלטה התבססה בין היתר על חוות דעת שנכתבה ע"י ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. ההמלצה שלהם לאפשר לימודים בהפרדה בתואר ראשון בלבד מתבססת על מספר עקרונות שאותם הם מונים: התואר הראשון מאפשר כניסה לעולם העבודה הכללי, בעוד התואר השני והשלישי הם מחקריים יותר; עם היציאה לעולם העבודה הכללי (לאחר התואר הראשון) החרדים נחשפים לעירוב מגדרי, ולכן משלב זה ההפרדה יותר פוגעת בזכויות הנשים מאשר שומרת על זכויות החרדים; וכן העובדה שלימודים לתואר שני הם בהיקפים מצומצמים יותר ולכן החשיפה מועטה יחסית. אז אם כך מדוע ישנם בכל זאת מספר מסוים של מסלולים בהפרדה מגדרית גם בתואר שני? פנינו לד"ר מלאך והוא הסביר לנו כי "עקרונית ההפרדה מותרת בתארים ראשונים בלבד", אבל "מסלולים לתארים שניים שפעלו עוד לפני שנקבעה המדיניות (הנוכחית של המל"ג) קיבלו אישור להמשיך לפעול".

ח"כ ארבל מסר לנו כי בדבריו הוא "הצביע על עמדת המדינה ופסיקת בג״צ שצמצמה מאוד וכמעט ביטלה את האפשרות (לתואר שני). ובפקולטות שהתואר בהן רלוונטי לתעסוקה איכותית, כגון מנהל עסקים ומשפטים אין שום אפשרות לתואר שני ושלישי בהפרדה במדינת ישראל, גם במוסדות אקדמיים שאינם מתוקצבים על ידי המדינה. המגמה הזו מעידה על אי הכרה-ברב תרבותיות ורצון לחנך את הציבור החרדי יותר מאשר לשלבו בתעסוקה איכותית".

בשורה התחתונה: דבריו של ארבל נכונים ברובם. ב־2021 אישרה פסיקה של בג"ץ את מדיניות המל"ג שלפיה לימודים הפרדה מגדרית יתאפשרו רק בתואר ראשון ולא בתארים מתקדמים יותר. יחד עם זאת, ישנן מספר תוכניות, בתחומים מצומצמים יחסית, שמציעות גם כיום לימודים בהפרדה מגדרית לתואר שני.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: משה ארבל
מפלגה: ש"ס
פלטפורמה: ספי עובדיה ויניר קוזין, גל"צ
תאריך: 11.09.22
ציטוט: "אך ורק התואר הראשון הוא בהפרדה, זה מה שמותר. תואר שני בהפרדה אי אפשר"
ציון: נכון ברובו

קמפיין "רעבים לשינוי" של מפלגת ש"ס לקראת הבחירות הקרובות מנסה לצייר אותה כמפלגה החברתית היחידה בישראל שדואגת לביטחון תזונתי לעניים באמצעות חלוקת כרטיסי מזון נטענים. ח"כ משה ארבל  התראיין בתכנית של ספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל על כך והסביר את החשיבות של כרטיסי המזון. בתגובה אמרו המראיינים כי ש"ס דואגת לבוחריה לדגים במקום לתת להם חכות כך שבעתיד לא יצטרכו סיוע מהמדינה, ובהקשר זה הזכירו את עניין לימודי הליבה. ארבל, בעצמו דוקטורנט למשפטים, ענה כי הם דווקא לומדים לימודי ליבה והבעיה היא בהשכלה הגבוהה ובכך שהמדינה מאפשרת רק תואר ראשון בהפרדה: "אך ורק תואר ראשון בהפרדה. זה מה שמותר. תואר שני בהפרדה אי אפשר".

בשנת 2021 התקבלה פסיקת בג"ץ בנושא לפיה מותרת הפרדה בין גברים לנשים בתואר ראשון בלבד, אך לא בתארים מתקדמים יותר וכי ההפרדה תתקיים אך ורק בכיתות ולא במרחבים הציבוריים. ההחלטה מדברת על איזונים בין "לאפשר שילוב טוב יותר של בני ובנות החברה החרדית בשוק העבודה ובחברה הישראלית בכלל" ובין שמירה על ה"ערכים הכלליים של הציבור - וביניהם איסור על הפליה מחמת מגדר". הסיבות בגללן החליט בג"ץ לאפשר הפרדה בתואר ראשון אך לא בשני ובשלישי הן שבתארים מתקדמים "מדובר במספרים קטנים יותר ובדרישות גבוהות יותר".

עוד קודם לפסיקת בג"ץ, המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) האריכה את התכנית הרב-שנתית לשילוב חרדים באקדמיה לפיה הפרדה מגדרית תתקיים רק בתואר ראשון וכן שפתיחת אופציה ללימודים בהפרדה היא וולונטרית, כלומר, מוסד הלימודים יחליט אם ברצונו לאפשר מסלול כזה. ההחלטה התבססה בין היתר על חוות דעת שנכתבה ע"י ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, בה הם ממליצים לאפשר הפרדה בתואר הבסיסי (תואר ראשון) בלבד וזאת לאור השוני המהותי לדבריהם בין תואר בסיסי לתארים מתקדמים. הם מונים מספר הבדלים שעומדים בבסיס המלצתם, ביניהם העובדה שהתואר הראשון מאפשר כניסה לעולם העבודה הכללי, בעוד התואר השני והשלישי הם מחקריים יותר; העובדה כי עם היציאה לעולם העבודה הכללי החרדים נחשפים לעירוב מגדרי ולכן משלב זה ההפרדה יותר פוגעת בזכויות הנשים מאשר שומרת על זכויות החרדים; וכן העובדה שלימודים לתואר שני הם בהיקפים מצומצמים יותר ולכן החשיפה מועטה יחסית.

ד"ר מלאך, אליו פנינו באופן אישי לגבי הסוגיה, חידד את המצב בפועל: "עקרונית ההפרדה מותרת בתארים ראשונים בלבד אם כי ישנם מספר מסלולים לתארים שניים שפעלו עוד לפני שנקבעה המדיניות הזו ולכן הן קיבלו אישור להמשיך ולקיים אותם". הסתכלנו באתר מכללת בני ברק החרדית למשל, ואכן יש שם מספר מסלולים לתואר שני לנשים (הפרעות בתקשורת, עבודה סוציאלית, סיעוד, ייעוץ חינוכי, טיפול באומנות ופסיכודרמה) ומספר נמוך יותר של תארים שניים לגברים (עבודה סוציאלית, סיעוד, ייעוץ חינוכי ופסיכודרמה). חלק מהתארים, כמו למשל, תואר שני בעבודה סוציאלית, הינם מטעם אוניברסיטת חיפה, אך נלמדים במכללה בבני ברק. ישנם עוד מספר מוסדות להשכלה גבוהה המיועדים לאוכלוסיה החרדית ומאפשרים תואר שני בהפרדה, לעיתים בחסות אוניברסיטה כלשהי, אך מגוון האפשרויות מצומצם מאוד. לעומת זאת, מגוון האפשרויות לתואר ראשון בהפרדה גדול הרבה יותר וכולל מקצועות טכנולוגיים כמו הנדסה, ביוטכנולוגיה ומחשבים, בנוסף על מקצועות מתחום מדעי החברה (כלכלה, משפטים ועוד) וכמובן לימודים הומניים (כמו חינוך, עבודה סוציאלית וכדומה). גם כאן הלימודים מתקיימים בעיקרם במכללות או קמפוסים ייעודיים ולא בקמפוסים המרכזיים, גם כאשר אוניברסיטה כזו או אחרת נותנת חסות למסלול לימודים מסויים.

מטעמו של ח״כ ארבל נמסר כי "הוא הצביע על עמדת המדינה ופסיקת בג״צ שצמצמה מאוד וכמעט ביטלה את האפשרות וביחס לפקולטות שהתואר בהן רלוונטי לתעסוקה איכותית, כגון מנהל עסקים ומשפטים שבהן אין שום אפשרות לתואר שני ושלישי בהפרדה במדינת ישראל גם במוסדות אקדמיים שאינם מתוקצבים על ידי המדינה - מגמה המעידה על אי הכרה-ברב תרבותיות ורצון לחנך את הציבור החרדי יותר מאשר לשלבו בתעסוקה איכותית".

לסיכום, פסיקת בג"ץ מ-2021 מאפשרת קיום לימודים אקדמיים בהפרדה בתואר ראשון בלבד, אך לא בתארים מתקדמים יותר. עם זאת, ישנם מספר מסלולים מועט מאוד לתואר שני שנלמד בהפרדה טרם ההחלטה ואושר להמשיכם בהפרדה גם כיום. לכן דבריו של ארבל נכונים ברובם.