מותחן הבחירות בברזיל הסתיים בקאמבק היסטורי

בסופו של מותחן שנמשך עד לרגע האחרון, גבר נציג השמאל "לולה" על נשיא ברזיל המכהן ז'איר בולסונארו • לולה כבר כיהן בעבר בתפקיד במשך שתי קדנציות, בין השנים 2003-2011 • הכלכלה הגדולה באמריקה הלטינית מצויה בטלטלה, ובשווקים מחכים בקוצר-רוח לראות איזו מדיניות ינהיג הנשיא החדש-ישן

לואיז אינסיו דה סילבה (''לולה'') חוגג לאחר ניצחונו בבחירות בברזיל / צילום: Associated Press, Andre Penner
לואיז אינסיו דה סילבה (''לולה'') חוגג לאחר ניצחונו בבחירות בברזיל / צילום: Associated Press, Andre Penner

מהפך בברזיל. הנשיא לשעבר ונציג השמאל, לואיז אינסיו דה סילבה, הידוע בכינוי "לולה", שכבר כיהן כנשיא במשך שתי קדנציות מ־2003 ועד סוף 2011, ניצח את הנשיא מהימין, ז'איר בולסונארו , והוא בדרכו לקדנציה שלישית. 

● גם בברזיל הולכים לבחירות: הנשיא נתפס בשורה של אמירות לא נכונות | המשרוקית

אלו היו בחירות צמודות ומותחות, ויותר מכל מעידות על כך התוצאות: לולה צבר 50.83% מהקולות ובולסונארו 49.17%.

בסבב ראשון שנערך בתחילת אוקטובר לולה דה סילבה ובולסונארו לא השיגו יותר מ־50% מהקולות הנדרשים כדי להתמנות לנשיא. אי לכך, וכפי שקובע החוק, נקבע סבב ב' ביום ראשון.

בברזיל יש יותר מ־156 מיליון אנשים הזכאים להצביע בבחירות. ההצבעה בגילאים 16 עד 18 ולאחר גיל 70 היא רשות אולם, ההצבעה לכל אדם, למעט נכים, בין הגילים 18 ל־70 היא חובה בברזיל.

עם ההפסד בבחירות, הפך ז'איר בולסונארו לנשיא הראשון מאז שנות ה־90 שלא הצליח להיבחר מחדש לתפקיד. כל הנשיאים שניסו להיבחר לכהונה שניה, הצליחו לנצח בבחירות. כך פרננדו אנריקה קרדוזו ב־1998, לולה עצמו ב־2006 ודילמה רוסף בַ־2014 זכו כולם בקדנציה שנייה של ארבע שנים. בולסונארו הוא כאמור הנשיא הראשון שנדחה בקלפי.

במשך חודשים היה נראה שלולה צועד בקלילות לקראת ניצחון כאשר הוא מזכיר לציבור כיצד בימי נשיאותו כלכלת ברזיל פרחה ומערכת הרווחה הצליחה לסייע לעשרות מיליונים לטפס מעלה ולהצטרף למעמד הביניים.

החשש: בולסונארו לא ימהר להכיר בתוצאות

מנהיגים מכל רחבי העולם בירכו הלילה את לולה ובבירה סאו פאולו חגגו תומכיו ושיגרו זיקוקים.

עוד בטרם פורסמו התוצאות הרשמיות, תומכי לולה דה סילבה התגודדו בשדרות פאוליסטה בסאו פאולו והחלו לחגוג מיד לאחד סגירת הקלפיות. לאחר התוצאות הרשמיות זרמו לשדרה ולכיכרות ברחבי המדינה חוגגים רבים, שביקשו לשלוח את בולסונארו הביתה.

כעת החשש בברזיל הוא שהגה השלטון לא יעבור חלק, ושהנשיא המפסיד המכהן מאז 2019 בתפקיד ינסה לערער על לגיטימיות התוצאות.

בולסונארו עשוי לטעון לזיופים ולאי סדרים ולגרור את המדינה למאבק משפטי שיפלג את העם החצוי ממילא, כפי שמראות התוצאות הצמודות בכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית.

האג'נדה הכלכלית של המנצח והתגובה הצפויה בשווקים

במהלך הקמפיין דה סילבה התחייב להגדיל את שכר המינימום וכן את ההוצאות על העניים - הצעה שזכתה לפופולריות רבה בקרב מיליוני משפחות שקרסו עם מגפת הקורונה.

באחרונה ברזיל הדגימה צמיחה חלשה, וברזילאים רבים מתלוננים כי הרעב נמצא בעלייה, וכך גם העוני ואי השוויון.

דה סילבה, התחייב להתמודד עם כל הבעיות הללו. הוא הבטיח כי הוא יגדיל את ההוצאות על העניים במדינה, יעצור את פעולות בירוא היערות באמזונס שיצאו מכלל שליטה, וכן יחזור לנהל דיפלומטיה בינלאומית אחרת מזו שניהל בולסונארו, כלומר יבנה מחדש את יחסי ברזיל עם ממשלות העולם. בנאום שנשא לאחר התוצאות הרשמיות אמר לולה כי "אנחנו רוצים לשקם את השותפות שלנו עם מדינות אירופה וארה"ב".

אי הוודאות סביב תגובת בולסונארו וסביב המדינות הכלכלית שיוביל הנשיא החדש-ישן גורמת בינתיים לחששות בקרב האנליסטים. הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס ביבשת, אלברטו ראמוס, העריך כי תגובת השווקים מחר עשויה להיות מחר מעט שלילית והמשקיעים יחכו בדריכות למסרים שישלחו שני המועמדים.

בוולס פארגו העריכו כי ביממה שלאחר הבחירות "הריאל הברזילאי ייחלש בחדות ותשואות האג"ח יטפסו". הם הוסיפו כי "קיימת אי ודאות סביב יעדי המדיניות הפיסקלית של לולה, כמו גם מי יהיו היועצים המרכזיים שלו".

עוד ציינו כי קיימת "דאגה מסוימת" מכך שבולסונארו ינסה להפריך את תוצאות הבחירות.

הנשיא שהכחיש קורונה וגרר את המדינה למשבר

בקרב חלקים נרחבים באוכלוסייה, בולסונרו זכור כמי שבמשך זמן רב הכחיש את עצם קיומה והשפעתה של מגפת הקורונה על מדינתו והתנגד לנקוט צעדים נגדה.

זאת בעוד שגופות נערמו במשאיות קירור ובתי העלמין בקושי עומדות בקצב הקבורה. המצב היה כה חמור ששופט ברזילאי הורה לנשיא בולסונרו ללבוש מסכה בציבור או לשלם קנס יומי עד שיעשה כך. זאת, לאחר שבמשך חודשים ארוכים הנשיא השמרני השתתף בעצרות פוליטיות בבירה ללא כיסוי פנים.

בנוסף, רבים ברחבי העולם ביקרו את מדיניות בולסונארו שביטלה הרבה הגנות כלפי יער האמזונס, שתחת שלטונו ראה עלייה דרמטית בכריתת עצים, שהוסיפו לחשש מפני התעצמות משבר האקלים.

כלכלת ברזיל תקועה בעבר

כלכלת ברזיל עדיין תקועה בעבר. לאחר מה שזכה לכינוי "העשור האבוד", כאשר המדינה נאבקה להישאר בעל יכולת פירעון תחת הר של חובות זרים, ברזיל צמחה ב־1990 עם תמ"ג לנפש שווה ערך ל-24.5% מהתמ"ג לנפש במדינות ה־OECD באותה שנה. בשנה שעברה, 31 שנים לאחר הזמנים הקשים ההם, התמ"ג לנפש בברזיל עדיין הסתכם רק ב־22.7% מהממוצע ב־OECD.

נסיגה זו היא לב ליבו של הכישלון הבסיסי ביותר של ברזיל: חוסר יכולתה לספק צמיחה כלכלית מתמשכת ושוויונית.

אחד החסמים הגדולים ביותר בפני "התקדמות" או הקפיצה של כלכלת ברזיל הוא שדרת העסקים ואנשים העסקים שבמשך שנים ארוכות הסתמכו על הגנות ופרוטקציות מטעם המדינה ואנשי השלטון. השווקים המוגנים, הסובסידיות וההטבות האחרות, הביאו לכך שבברזיל צמחה אליטה עסקית מפוקפקת, שלא נותנת לרוב הברזילאים ליהנות מפירות הצלחתם.

התוצרת התעשייתית התכווצה בכחמישית בתוך עשר השנים עד סוף 2021 - כך על פי המכון הברזילאי לגיאוגרפיה וסטטיסטיקה.

גורם נוסף שמעכב את התפתחות ברזיל הוא הסטנדרטים הלימודים הגרועים במערכת החינוך, שמובילים למחסור בכישורים שבתורם מחלישים את הפריון. ברזיל מוציאה כ-13% מהתמ"ג על פנסיה וכ-6% מהתמ"ג על חינוך. בהתאמה לאינפלציה, ההוצאה הממשלתית על חינוך ירדה מ־20 מיליארד דולר אמריקאי ב-2016 לכ־16 מיליארד דולר בשנה שעברה - ירידה של 23%. הוצאות הביטחון, מאידך, נותרו יציבות באותה תקופה.

גם התשתיות במדינה סובלות מחוסר השקעה. לאורכה ולרוחבה של המדינה עצומת ההיקף מונחים כבישים ישנים באיכות ירודה וכך גם לגבי תשתית הרכבות. גם מצב התברואה במדינה בכי רע כאשר הנתונים הרשמיים במדינה מדברים על כך שכ־100 מיליון ברזילאים חסרים שירותי שפכים לפינוי ביוב באזור בתיהם.

הבחירה בלולה מייצגת מיאוס מאי-הצלחת בולסונארו וממשלתו להתמודד עם בעיות אלה ועוד רבות אחרות שהאזרח הברזילאי מתמודד איתן ביומיום.