"אם היה לך כסף בבנק, הוא נעלם": בלבנון מוצאים מקלט מהמשבר בביטקוין

בצל המשבר הכלכלי החריף בלבנון, אזרחים רבים שאיבדו אמון בבנקים פונים למטבעות קריפטו כמענה למצוקותיהם • הכרייה והמסחר נעשים תחת עינה הפקוחה של הרשויות, מאחר שהחוק הלבנוני אוסר על תשלום בקריפטו • ולמרות הכל, עוד ועוד לבנונים מצטרפים למגמה

מחאה נגד המצב הכלכלי בלבנון / צילום: Associated Press, Hussein Malla
מחאה נגד המצב הכלכלי בלבנון / צילום: Associated Press, Hussein Malla

לבנון פושטת רגל, ואזרחים רבים מאבדים אמון במוסדות הפיננסיים המסורתיים, ומוצאים חלופה במטבעות קריפטוגרפים - כורים ביטקוין ומבצעים רכישות בתת'ר.

לבנון נמצאת זה זמן מה בעיצומו של משבר כלכלי חריף. המטבע המקומי איבד יותר מ-95% מערכו מאז אוגוסט 2019, שווי שכר המינימום צנח מ-450 דולר ל-17 דולר בחודש, הפנסיות כמעט חסרות ערך, שיעור האינפלציה התלת ספרתי במדינה צפוי להיות השנה שני רק לסודן ויתרות בחשבון הבנק הן רק מספרים על הנייר. דו"ח של הבנק העולמי שפורסם ב-1 ביוני 2021, הזהיר כי לבנון תסבול מאחד המשברים הכלכליים הקשים ביותר מאז אמצע המאה ה-19, אלא אם "המערכת הכלכלית פושטת הרגל שלה המועילה למעטים למשך כל כך הרבה זמן" תבצע רפורמה.

כתוצאה מכך, באוגוסט 2021 סיים הבנק המרכזי של לבנון את סובסידיות הדלק, והכריז כי יציע מסגרות אשראי לייבוא ​​דלק על בסיס מחירי השוק של הלירה הלבנונית. לאחר מכן, מחירי הדלק זינקו, מה שהחריף עוד יותר את המשבר הכלכלי במדינה. המצב החמיר עד כדי כך שבחודש ספטמבר האחרון אזרחים ננעלו מחוץ לחשבונות הבנק שלהם בן לילה, ללא גישה לחסכונותיהם. בתגובה, כמה מהם הסתערו על סניפי בנקים, החזיקו עובדים כבני ערובה ואילצו אותם לאפשר להם למשוך את חסכונותיהם.

על רקע המשבר המחריף, אנשים ברחבי המדינה חוששים להכניס את כספם לבנקים או לשמור אותו במזומן בבית בגלל הסיכון לגניבה, כך לפי CNBC. רבים מצאו את עצמם מאמצים את עולם הקריפטו, ככורים או סוחרים. חלקם כורים מטבעות דיגיטליים כמקור ההכנסה היחיד שלהם בזמן שהם מחפשים עבודה, אחרים מארגנים פגישות חשאיות באמצעות טלגרם כדי להחליף את ה-התת'ר - מטבע יציב צמוד בערכו לדולר - בדולר אמריקאי, כדי לרכוש מצרכים. למרות החוק הלבנוני האוסר על תשלום בקריפטו, עסקים מפרסמים באופן פעיל באינסטגרם ובפלטפורמות מדיה חברתיות אחרות שהם מקבלים מטבעות קריפטוגרפים. לפי הדיווחים, גם מספר בתי מלון וסוכנויות תיירות החלו לקבל תת'ר.

90% מהמשכורת משולמת בביטקוין

CNBC הביאו את סיפורו של גבריאל, אדריכל המתגורר בכפר הולדתו בית מרי, 11 ק"מ מזרחית לביירות. הוא איבד את עבודתו והיה צריך למצוא דרך אחרת להתפרנס. באביב 2020, סיפר גבריאל, הבנקים נסגרו ונאסר על מקומיים למשוך כסף מחשבונותיהם. גם קבלת מזומן באמצעות העברה בנקאית בינלאומית לא הייתה אופציה עדיפה, מכיוון שהשירותים הללו גובים דולר מהשולח ומעניקים לנמען לירות לבנוניות בתעריף נמוך בהרבה משווי השוק, לדבריו. בחיפושיו, גבריאל מצא פלטפורמה המחברת בין פרילנסרים למעסיקים שמוכנים לשלם בביטקוין. עבודתו הראשונה היתה לצלם פרסומת קצרה לחברה שמכרה צמיגים, עליה שילמו לו 5 דולר בביטקוין. מאז, מחצית מההכנסה של גבריאל היא מעבודת פרילנס, 90% ממנה משולם בביטקוין. המחצית השנייה מגיעה ממשכורת בדולר אמריקאי, אותה משלמת לו חברת האדריכלות החדשה שמעסיקה אותו. חוץ מדרך נוחה להתפרנס, הביטקוין הפך גם לבנק שלו.

"כשאני מקבל משכורת מעבודת האדריכלות שלי, אני מושך את כל הכסף שלי", מספר גבריאל ל-CNBC. לאחר מכן הוא משתמש במזומן כדי לקנות כמויות קטנות של ביטקוין בכל שבוע. את השאר הוא שומר לצרכים יומיומיים ושאר הוצאות שוטפות.

"יש לביטקוין כוחות על בהשוואה למטבע פיאט" 

"אם הכסף שלך היה בבנק בלבנון, הכל נעלם. מי יודע כמה מזה אי פעם תראה שוב", מסביר ל-CNBC אלכס גלדשטיין, קצין אסטרטגיה ראשי של הקרן לזכויות אדם. "בינתיים, הביטקוין עולה ויורד בשוק העולמי, אבל אם אתה מחזיק בעצמך בביטקוין שלך, תמיד יש לך אותו כנכס, ואתה יכול להשתמש בו כראות עיניך ולשלוח אותו לכל מקום בעולם", הוא מסכם. "יש לו כוחות על בהשוואה למטבע פיאט."

מבין מדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה, לבנון מדורגת במקום השני, רק טורקיה לפניה, מבחינת נפח המטבעות הקריפטו שהתקבלו במדינה, כך על פי Chainalysis , המנתחת נתוני קריפטו. כריית מטבעות קריפטוגרפים דורשת ציוד יקר, מומחיות טכנית מסוימת והרבה חשמל, ודרום לבנון מציעה חשמל זול המאפשר לכורים להרוויח יותר כסף. אלא שפעילות הקריפטו נעשית תחת פיקוח צמוד של הרשויות המקומיות, אשר לשיטתן "כריית קריפטו עתירת אנרגיה" מדלדלת את משאבי המדינה ומרוקנת חשמל.

גבריאל אינו היחיד שמצא את עצמו בחיפוש אחר דרכים חלופיות להרוויח, לחסוך ולהוציא כסף בלבנון. לפני קצת יותר משנתיים החלו אחמד אבו דאהר וחברו לכרות את'ר עם שלוש מכונות בעיירה זארוריה מדרום לביירות. אבו דאהר מתחבר לפרויקט המפיק אנרגיה באמצעות מים, מייצר חשמל מנהר הליטני שחוצה את דרום לבנון לאורך 90 ק"מ. אבו דאהר מספר ל-CNBC שהוא מקבל 20 שעות חשמל ביום בתעריפים ישנים שלפני האינפלציה, "אז בעצם, אנחנו משלמים חשמל זול מאוד, ואנחנו מקבלים דולרים טריים דרך כרייה.

כשאבו דאהר בן ה-22 ראה שמיזם הכרייה שלו רווחי, הוא וחברו הרחיבו את הפעילות. הם בנו חווה משלהם, עם אסדות שנרכשו בזול מכורים בסין, והחלו למכור מחדש ולתקן ציוד כרייה עבור אחרים. הם גם החלו "להשכיר" אסדות לאנשים שחיים ברחבי לבנון, שזקוקים לכסף יציב אך חסרים את המומחיות הטכנית ואת הגישה לחשמל זול ויציב - מצרך נחשק מאוד במדינה עם הפסקות חשמל משתקות. לאבו דאהר יש לקוחות גם מחוץ ללבנון, בסוריה, טורקיה, צרפת ובריטניה. חלפו 26 חודשים מאז החלו, והעסקים משגשגים, לדברי אבו דאהר. הוא אומר שהיו לו רווחים של 20 אלף דולר בספטמבר - מחציתם מכרייה, מחציתם ממכירת מכונות ומסחר בקריפטו.

"הביטקוין באמת נתן לנו תקווה", מסכם גבריאל. "נולדתי בכפר שלי, גרתי כאן כל חיי, והביטקוין עזר לי להישאר כאן", אמר ל-CNBC.