הברזייה | ראיון

"שונאים אותנו כי אנחנו מענישים במקום": ביקור במשטרת התנועה

המרדפים, האנשים שמבקשים שיוותרו להם על הדוח והנהג שטען שהחתול הוא נוסע נוסף • ביקור במשטרת התנועה • הברזייה

מימין: רס''ר גיל אלון, רס''ל איברהים כעביה, רס''מ קרן לוי / צילום: איל יצהר
מימין: רס''ר גיל אלון, רס''ל איברהים כעביה, רס''מ קרן לוי / צילום: איל יצהר

איפה אנחנו:

אגף התנועה של משטרת ישראל, בו מועסקים כאלף שוטרים וקצינים לצד מערך מתנדבים וסטודנטים.

משתתפים בשיחה:

רס"ר גיל אלון 40, נשוי+1. סיירת האופנועים. 10 שנים במשטרה

רס"מ קרן לוי 38, נשואה+3. מש"ק במרכז השליטה. 14 שנים במשטרה

רס"ל איברהים כעביה, בן 25, רווק. סייר תנועה. 5 שנים במשטרה

מייסד הדיאטה לגברים אבא חטוב מכוון גבוה: ״נהיה בכל עיר בעולם״ | ראיון
"כל מי שנכנס אומר וואו": ביקור במוזיאון מגדל דוד בירושלים 

על מה מדברים?

איך הגענו: איברהים חלם מילדות להיות שוטר "כי בכפר אצלנו יש המון שוטרים". גיל עבד כעשור כחוקר פרטי עד שהתגייס למשטרה כבלש. הוא התעקש לעבור משם לסיירת האופנועים, והיום הוא סגן המפקד שם. קרן הייתה סטודנטית לתואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים כשגייסו סטודנטים לאגף התנועה, והיא קפצה "על ההזדמנות לתרום למדינה".

שליטה: קרן יושבת במרכז השליטה והבקרה של אגף התנועה, בחדר ענק עם מסכים שמשדרים מכל כבישי הארץ. "רואים הכל בלייב", היא מסבירה, "ברגע שמתקבלת קריאה במוקד 100, המצלמות מתחילות לחפש את הרכב המבוקש". ממנה המידע זורם אל גיל, איברהים ושאר שוטרי הסיור, שאחראים ללכוד את החשודים: "אין פה רגע מנוחה, אפילו לא ביום כיפור".

מרדפים: "יש רגעים שהם ממש כמו סצנות מסרט הוליוודי", אומר איברהים ומספר איך רדף אחרי נהג שנסע 180 קמ"ש, או אחרי אחד שניגח את הניידת וניסה לברוח. גיל מגלה ש"ברוב המקרים שבהם לוחית הרישוי של אופנוע מוסתרת - הרוכב בורח מזירת פשע או נושא סמים או נשק".

מציצים: כשגיל מספר שהוא שוטר בסיירת האופנועים, תמיד אומרים לו "אה, אתם אלה שמציצים בחלון של האוטו". הוא מסביר שזה "רק חלק קטן מהעבודה. יש גם בריונות על הכביש, עקיפה מהשוליים, אי מתן זכות קדימה ועוד עבירות".

תירוצים: גיל נזכר איך פעם עצר נהג שנסע לבדו בנתיב תחבורה ציבורית שמותר לנסיעה רק עם שני נוסעים ומעלה: "היה לו חתול ברכב, אז הוא אמר שלא כתוב בחוק שהנוסע הנוסף צריך להיות בן אדם". איברהים לא ישכח את הבחור שנעצר על שימוש בנייד ונשבע שאין לו בכלל טלפון באוטו: "ואז איך שהוא מדבר, הטלפון שלו מצלצל".

ויתורים: נהגים שמבקשים שיוותרו להם על הדוח הם מחזה מאוד נפוץ ביומיום של גיל ואיברהים. "אני מוכן לוותר כשזו עבירה נקודתית שלא היוותה סיכון", אומר גיל, אבל מבהיר שלעולם לא יוותר על דוח להורה שלא חגר את ילדיו: "פעם ראיתי בן 5 יושב על המשענת בין שני המושבים, האבא בלם והילד עף קדימה לשמשה. במזל לא קרה לו כלום".

סכנה: איברהים נתקל לאחרונה במצב מסוכן במיוחד, כשנהג שיכור שניסה להתתחמק מבדיקה דרס את המתנדב עמיחי כרמלי המנוח: "הייתי השותף שלו בניידת כל הלילה. הרכב פרץ את המחסום, פגע בעמיחי והנהג ברח ברגל. רדפתי אחריו בכביש, כשהמכוניות נוסעות במהירות, עד שתפסתי אותו".

דעת הקהל: "הקליינטורה שלנו שונאת אותנו כהנחת בסיס", אומר גיל, "כי אנחנו שופטים וגוזרים עונש במקום". קרן נתקלת בביקורת דווקא כשהיא מביאה את הילדים לגן ולבית הספר: "משטרת ישראל לא עושים כלום, קיבלתי דוח על טלפון בלי שבכלל נגעתי בו", ועוד שלל תלונות. איברהים גם נתקל לא פעם בקללות ואיומים, כולל הערות גזעניות, אבל אומר ש"צריך לנטרל את המצב ברוגע".