רכב סיני | ניתוח

מותג הרכב הסיני שנחת בישראל ורוצה לטלטל את השוק

המותג הסיני צ'רי מוטורס הושק בארץ בשבוע שעבר, והפך את השוק הישראלי לראשון מבין המדינות שחל בהן התקן האירופאי בו החברה פועלת • לכאורה, מדובר ב"עוד השקה", אך היא יוצאת דופן במספר מובנים: החל מההחלטה לא להצטרף למגמה החשמלית ועד מימוש השאיפות של ממשלת סין

השקת צ'רי מוטורס בישראל / צילום: דניאל דהרי
השקת צ'רי מוטורס בישראל / צילום: דניאל דהרי

באמצע השבוע שעבר הושק בישראל מותג הרכב הסיני צ'רי מוטורס. עד סוף השבוע היבואנית של המותג, קבוצת קרסו, קיבלה כאלף הזמנות של לקוחות פרטיים ועוד אלפי הזמנות שהוזרמו מחברות הליסינג.

משלוח כלי הרכב הראשון יגיע לנמל המפרץ החדש בחיפה | בלעדי 
סלילת יותר כבישים לא תפתור את משבר התחבורה | נתון אחד ביום 
חיים בבועה: מחירי הרכב החדש נוסקים והמוכרים נהנים, אך זה עשוי להסתיים בקרוב | ניתוח

הנתונים הללו לא אמורים להפתיע. נכון להיום כבר פועלים בישראל 11 מותגי רכב פרטי סינים ועוד מספר מותגים מערביים כמו טסלה, וולבו וב.מ.וו, שמייצאים כלי רכב מסין לישראל. למעשה, המותגים הסיניים שולטים בפלח הרכב החשמלי בארץ - בין ינואר לאוקטובר השנה נמסרו כ־12,380 כלי רכב חשמליים מתוצרת המעצמה האסייתית (67% מכלל המסירות בפלח). מתחילת השנה, בכל השוק נמסרו כ־14,500 כלי רכב מתוצרת סין בארץ, עלייה של 111% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לכאורה, "עוד מותג רכב סיני" לא אמור לשנות את התמונה בשוק הישראלי. אבל ההשקה של צ'רי בארץ היא יוצאת דופן במובנים רבים, והיא משקפת היטב את התהליך שעוברת היום תעשיית הרכב הסינית כולה.

צ'רי לא ממהרת לוותר על הבנזין

המאפיין החריג ביותר בכניסה של צ'רי לישראל הוא ההחלטה להשיק דווקא מכוניות בנזין, זאת בניגוד להתמקדות הגורפת של יצרני הרכב הסיניים לייצא דגמים חשמליים. מאז שנת 2019, אותם יצרנים לא השיקו באירופה או בישראל אף רכב סיני עם מנוע בנזין, למעט דגמי הפלאג־אין שכוללים גם מנוע חשמלי. הסיבה: התקינה האירופאית לרכב (WVTA) מציבה בפני היצרנים רף הנדסי גבוה ויקר מאוד.

גם יצרנים מערביים ותיקים מתקשים היום לעמוד בדרישות המחמירות, ומצמצמים באופן משמעותי את היצע מנועי הבנזין שלהם באירופה. כדי שמכוניות בנזין יעמדו בתקינה זו, יש צורך בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים ויותר, שלרוב אינה מוצדקת ביחס לפוטנציאל המכירות. לעומת זאת, התקינה האירופאית לכלי רכב חשמליים פחות נוקשה, וזו הסיבה שהפלישה הסינית ליבשת החלה במקביל למעבר של אירופה לחשמל.

אולם, צ'רי החליטה שלא להמתין להשלמת הפיתוח של הדגמים החשמליים שלה, והשלימה את הדרישות האירופאיות הארוכות והיקרות לרכבי בנזין, החלה גם בישראל.

הבכורה העולמית דווקא בישראל

המרכיב החריג השני בסיטואציה הזו הוא הראשוניות של השוק הישראלי. אמנם צ'רי היא אחת מיצואניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין, אך רוב פעילותה היא במדינות מתפתחות, דוגמת מדינות דרום אמריקה, אפריקה, מזרח אסיה והמזרח התיכון.

ישראל, לצד טורקיה, היא השוק הראשון ב"גוש התקינה האירופאי" שזוכה לקבל את כלי הרכב של צ'רי, להבדיל מרוב היצרניות הסיניות הגדולות שמעדיפות קודם כל לפנות לשווקים גדולים יותר, כמו גרמניה, הולנד, ספרד ואיטליה.

יתר על כן, אחד משלושת כלי הרכב הראשונים של המותג שהושקו השבוע בישראל, הקרוס אובר הקומפקטי FX, מגיע לארץ בבכורה עולמית מחוץ לסין, לפני שוקי ייצוא חשובים של המותג, דוגמת אוסטרליה. זהו תקדים עבור יצרן סיני שמייצא כלי רכב למעל מ־70 מדינות בעולם, רובן עם פוטנציאל מכירות משמעותי.

שאלת התזמון: למה דווקא עכשיו?

המרכיב החריג השלישי בכניסה של צ'רי לישראל הוא העיתוי. צ'רי היא לא שם זר בשוק הרכב הישראלי, וההכרזה על הגעתה הצפויה לארץ הייתה כבר בשנת 2005, אז גם הונחה אבן פינה לאולם התצוגה של החברה ברחוב המסגר בתל אביב. אך מאז נעשו אין ספור ניסיונות לייבא את המותג לארץ, בנוסף לניסיונות לייבא את המותג למדינות באירופה, שכשלו בין היתר בגלל דרישות התקינה המחמירות.

בשנת 2018, הנהלת צ'רי אף הודיעה באפן פומבי על כוונות לשווק באירופה את מותג הפרימיום שלה ב־2019 ולאחר מכן שוב ב־2021, אך גם ההצהרות הללו לא התממשו. אז מה הוביל אותה דווקא עכשיו לפריצת הדרך ולהשקעה הנלווית יוצאת הדופן בהתאמת המכוניות לישראל, אחרי עיכוב של שני עשורים ובלי רכב חשמלי מוכן לייצוא? אפשר למצוא לכך כמה הסברים נקודתיים:

1. הכוונה של צ'רי לצאת להנפקה בבורסה הסינית בחודשים הבאים אחרי מספר ניסיונות כושלים להנפיק בעבר. ההודעה על תחילת ייצוא כלי רכב שלה למדינה בה חלה תקינה אירופאית יכולה לסייע להנפקה שלה.

2. עיתוי הוא "אפקט העדר". כלומר, החדירה המרשימה של מותגים סינים רבים לישראל בשנה וחצי האחרונות. אבל עם כל הכבוד לשוק הישראלי, פוטנציאל של כמה אלפי מכירות בשנה עדיין לא יכול להצדיק לגמרי את ההשקעה הכבדה בתקינה.

3. הסבר לא רשמי הוא שצ'רי, בהיותה חברה ממשלתית, תמיד היוותה "חוד חנית" של ממשלת סין ביישום האסטרטגיה של פתיחת שוק הרכב המקומי לייצוא למערב. אך מדוע בחרה סין בישראל ולא באירופה? הסיבה: ישראל נחשבת למרכז אזורי חשוב בתוכנית "דרך המשי" להרחבת השפעת הסחר באזור, כך שהממשל הסיני מעניק רוח גבית רגולטורית ומעשית לחברות רכב מקומיות שמייצאות לישראל כלי רכב.

סימוכין לכך אפשר למצוא במאמר שעסק בייצוא הרכב הסיני למערב שפורסם בשבוע שעבר באחד מכלי התקשורת הגדולים בסין: "הייצוא של כלי רכב למערב זוכה לעידוד במדיניות הממשלה. מוקדם יותר השנה הודיע משרד הסחר הסיני שהוא ימשיך לשתף פעולה עם כל המשרדים הרלוונטיים כדי להעניק תמיכה לחברות במטרה להאיץ את ההקמה של רשתות שיווק ותמיכה במכירות ולחזק את המותגים הסיניים, במקביל להרחבת ערוצי הייצוא מסין". על פי פרסומי משרד הסחר הסיני, דברים ברוח זו נאמרו גם באוגוסט השנה בכנס שנערך בשגרירות סין בתל אביב, בו השתתפו "המנהיגים של 24 תאגידים הפועלים בישראל שממומנים על ידי סין", כפי שנוסח בהודעה.

ואם כבר הזכרנו את "הרחבת ערוצי הייצוא", החודש אמור להגיע לנמל המפרץ בחיפה משלוח ראשון של מאות מכוניות חשמליות של MG במכולות בספינה של COSCO, חברת הספנות הממשלתית של סין. זו רק ההתחלה, ובשנה הבאה יגיעו לארץ עוד הרבה מותגי רכב סיניים חדשים כחלק מהנחשול. 

צ'רי מוטורס

תחום עיסוק: יצרנית רכב סינית בבעלות ממשלתית.
היסטוריה: נוסדה ב־1997. היום היא נחשבת ליצואנית הרכב התשיעית בגודלה בסין, עם כמיליון מכירות בשנה שעברה.
עוד משהו: לצ'רי יש שלוש תתי מותגים בסין. החל משנה הבאה, בכוונתה להכנס לפלח הפרימיום החשמלי עם מותג חדש שיתחרה בטסלה.