הבור התקציבי הבא? הנוסחה שתעלה מיליארדי שקלים למדינה

הקפאת השכר הממוצע בביטוח לאומי תופשר בינואר ותוביל לעליית קצבאות נכות • מהיכן זה ימומן? מקופת ביטוח לאומי, מה שיאיץ פשיטת רגל, או מקופת המדינה

המוסד לביטוח לאומי / צילום: Shutterstock, KiyechkaSo
המוסד לביטוח לאומי / צילום: Shutterstock, KiyechkaSo

רוב קצבאות ביטוח לאומי צמודות למדד המחירים לצרכן, בסכום כולל של 96 מיליארד שקל בשנה. זאת, מלבד קצבת הנכות שצמודה לשכר הממוצע במשק. הצמדה זו הוחזרה לשולחן לפני כמה שנים, לאחר שבוטלה ב־2003 לטובת הצמדה למדד המחירים. היא הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב־2022, אך נדחתה בשל הקפאת השכר הממוצע בקורונה.

השכר הממוצע, על פי ביטוח לאומי, הוא 10,551 שקלים בחודש. מספר זה נקבע על פי השכר הממוצע ב־1 בינואר 2020, ערב משבר הקורונה - ונותר מאז בעינו. הסיבה היא תופעה ייחודית שמשבר הקורונה יצר: משום שרוב המפוטרים הועסקו בשכר נמוך, השכר הממוצע עלה בעת המשבר.

אולם, מאז תשלומי החל"ת בוטלו, האבטלה חזרה לרמה נמוכה, והשכר הממוצע המשיך לעלות עם הצמיחה הכלכלית: 12,258 שקל בחודש.

כדי לפצות את הנכים על הקפאת השכר הממוצע, הועלתה קצבת הנכות ב־2.45% בפעימה האחרונה. ב־1 בינואר 2023 תופשר ההקפאה, וקצבאות הנכות יעלו בהתאם, למעט ניכוי על העלאת הקצבאות ב־2.45% שכבר נעשתה. כלומר, בהינתן שהשכר ב־1 בינואר יהיה זהה לשכר היום, מדובר יהיה בכמעט 15% - מאות שקלים לכל מקבל קצבאות.

 
  

קצבאות הנכות עולות לביטוח לאומי כ־20 מיליארד שקל נכון ל־2021, מה שאומר כי עליית השכר הממוצע תוסיף לנטל התקציבי כמעט 3 מיליארד שקלים. בנוסף, השכר הממוצע בעלייה, אפילו מעבר לשינויים במדד המחירים לצרכן וייתכן כי מעתה ועד ינואר הוא יעלה עוד. יתרה מכך, גם מספר הנכים גדל: בין 2019 ל־2020, ההוצאה על קצבאות נכות עלתה ב־5.4%, ובין 2020 ל־2021 היא זינקה ב־23%.

מאיפה יגיע הכסף? אפשרות אחת היא קרן ביטוח לאומי, שכעת עדיין נצברת. עם זאת, על פי מחקר של בנק ישראל, ביטוח לאומי ממילא נמצא בגירעון אקטוארי, שצפוי להביא אותו לחדלות פרעון בסביבות שנת 2050.

אפשרות שנייה לסגירת הפערים היא תמיכה מתקציב המדינה, אך זה יצמצם משמעותית את האפשרות של הפוליטיקאים לממש הבטחות בחירות, בהן הורדות מסים, כרטיסי מזון, פעוטונים חינם וכמובן הקפאת תעריפי הארנונה, החשמל והמים.

התשלומים לביטוח לאומי

על פי ביטוח לאומי, לעליית השכר הממוצע יש השפעה גם על התשלומים שאנחנו משלמים לביטוח לאומי. התשלום מורכב משתי דרגות, רגילה ומופחתת, כאשר הדרגה המפוחתת מוגדרת בכ־60% מהשכר הממוצע.

משמעות שחרור ההקפאה היא שהמדרגה המופחתת תעלה, חלק ניכר יותר מהשכר שלנו ייכנס למדרגה המופחתת - ואנחנו נידרש לשלם פחות. כמה? ביטוח לאומי לא נתנו הערכה אך מדובר, ככל הנראה, במיליארדי שקלים נוספים.

מביטוח לאומי נמסר: "עדיין אי אפשר לדעת את העלות כי השכר הממוצע לצורך גמלאות מחושב לפי הנתונים שיפורסמו בדצמבר ועבור החודשים המתאימים".