רוצים לדעת מה צפוי לכלכלה? תסתכלו על הביצועים של שתי חברות הקמעונאות הללו

הדוחות הרבעוניים השונים מאוד של טרגט ו-וולמארט מציעים כמה רמזים לגבי אילו צרכנים מושפעים יותר מהחשש מפני מיתון • המניה של טרגט, הממוצבת גבוה יחסית, צנחה ביום רביעי בעקבות תוצאות שלא עמדו בציפיות – יום לאחר שוול סטריט חגגה את הדוח החזק של וולמארט "העממית"

סניף וולמארט בסן דייגו / צילום: Reuters, Dominick Sokotoff
סניף וולמארט בסן דייגו / צילום: Reuters, Dominick Sokotoff

האינפלציה שוברת השיאים באמריקה ושוק העבודה הבלתי יציב משפיעים על התנהגות הצרכנים משכבות שונות של הכנסה. עוד ועוד עוברים למותגים זולים יותר ומצמצמים הוצאות על מותרות, תחת החשש הגובר ממיתון.

שתי ענקיות הקמעונאות המובילות בארה"ב - וולמארט, הפונה לקהל רחב עם מחירים זולים במיוחד, וטרגט, הממוצבת גבוה יותר - פרסמו את הדוחות הרבעוניים שלהן והציגו ביצועים שונים לחלוטין, מה שעשוי להצביע על מגמה רחבה יותר בציבור האמריקאי.

הפדרל ריזרב יאט את קצב העלאות הריבית? תלוי איזה מהנגידים תשאלו 
הקשר בין הראלי בוול סטריט להתחזקות השקל, ולמה הפד נמצא בין הפטיש לסדן? | ניתוח

מניית וולמארט  הפגינה לאחר פרסום הדוח את היום הטוב ביותר שלה מאז 2020, עם עלייה של יותר מ-6%, בעקבות רווחים גבוהים מהצפוי. כתוצאה מכך הודיעה הקמעונאית על תיקון חיובי של התחזיות הכספיות שלה ועל התכנון לרכוש חזרה מניות בשווי 20 מיליארד דולר. ביצועי המניה של וולמארט משכו איתם את מניית המתחרה, טרגט, שעלתה ב-3.7% באותו היום, רק כדי לצנוח ב-13.6% יום למחרת, לאחר פרסום דוחות מאכזבים מצידה.

וולמארט רשמה ברבעון השלישי רווח מתואם של 1.50 דולר למניה, בעוד שההכנסות עלו ב-8.7% ל-152.8 מיליארד דולר. זאת לעומת הערכות האנליסטים, שציפו לרווח מתואם של 1.32 דולר למניה מהכנסות של 147.7 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הלא מותאם של וולמארט ירד ב-53.5% ל-2.7 מיליארד דולר. עם זאת, עם התאמות, הרווח התפעולי עלה ב-3.9% ל-6 מיליארד דולר. המכירות בחנויות ברבעון השלישי צמחו ב-8.2% משנה לשנה, מעל לציפיות לצמיחה של 4.3%.

לעומתה, הדוחות של טרגט  הראו רווח תפעולי שירד בכמעט 50% ברבעון השלישי, למיליארד דולר לעומת 2 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח למניה עמד על 1.54 דולר למניה, הרבה מתחת להערכות הקונצנזוס ל-2.16 דולר. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-26.5 מיליארד דולר, עוקפות מעט על ההערכות ל-26.4 מיליארד דולר. המכירות בחנויות הרשת עלו ב-2.7%, לעומת צפי לעלייה של 2.2%.

סניף טרגט בוויסקונסין / צילום: Reuters, Allen Fredrickson
 סניף טרגט בוויסקונסין / צילום: Reuters, Allen Fredrickson

מיתון - אך רק לבעלי הכנסה גבוהה

התרחישים השונים בתכלית אצל שתי הקמעונאיות המובילות עשויים להצביע על "מיתון צווארון לבן", בו בעלי הכנסה גבוהה הם בעלי פוטנציאל לספוג מכה גדולה יותר מבעלי הכנסה נמוכה, גם אם מצבם הכלכלי טוב יותר. בסביבה הכלכלית הנוכחית, של גלי פיטורים נרחבים במקצועות צווארון לבן בכלל ופרט בענף ההייטק, ככל שההכנסה גדולה יותר - כך גם הפגיעה חמורה יותר. בנוסף, מניות, שנמצאות בבעלותם המוחלטת של בעלי הכנסה גבוהה, ספגו הפסדים משמעותיים השנה.

דוחות הרווחים של שתי הקמעונאיות מציירים תמונה מפורטת של הדינמיקה הזו. וולמארט מסרה ביום שלישי כי היא רואה פעילות מוגברת בקרב צרכנים בעלי הכנסה גבוהה, וכי המכירות של קטגוריות מבוססות שיקול-דעת - כמו בגדים וריהוט - עדיין נמצאות בפיגור, מכיוון שהקונים מתמקדים בתמורה הוגנת לתשלום ובמוצרי בסיס.

בחינה לאחור של ביצועי וולמארט לאורך השנים עולה בקנה אחד עם המסקנות העולות מדוחות הרווחים, ומראה כי בתקופות של אינפלציה, בהן תקציב הצרכנים קטן, היא דווקא מרוויחה. את הדפוס הזה אפשר לזקוף לזכות ההתמקדות של ענקית הקמעונאות במחירים נמוכים ומוצרי בסיס, המהווים אחוז גדול מהמכירות.

לעומת זאת, טרגט המתחרה מתקשרת במידה רבה לבעלי הכנסה גבוהה יותר, שכן יותר מהמכירות שלה מבוססות על קטגוריות צריכה מבוססות שיקול-דעת, כלומר, מותרות.

בעקבות התוצאות הטובות מהצפוי, וול סטריט הגיבה בהתאם. הדוח החזק של וולמארט הדהד אצל קמעונאיות גדולות של שיפוץ הבית כמו הום דיפו, שתוצאותיהן גם הצליחו להעפיל על הערכות האנליסטים, ואף משכה את טרגט המתחרה לעלייה של 3.7% בערך המניה.

אלא שיום לאחר מכן, טרגט כבר התעוררה למציאות אחרת. פרסום הדוחות המאכזבים שלה הביאו לירידה של 13% בשווי המניה. התוצאות בשורה העליונה והתחתונה שלה היו גרועות מהצפוי, וההנהלה השמיעה הערה זהירה לגבי הרבעון הרביעי הנוכחי. בעוד שמכירות המזון וחומרי הבית היו חזקות, הן התקזזו עם ירידה משמעותית בקטגוריות האחרות. צמיחת המכירות של טרגט הואטה ל-0.9% בחודש שעבר לעומת 4% בספטמבר, האטה שאם תימשך, קנה-המידה של התנהגות הצרכנים של אחד הקמעונאים החשובים ביותר באמריקה עשוי להיות שלילי לראשונה מזה חמש שנים. קונים לוחצים על הבלמים ברכישות לפי שיקול-דעת, אמרה החברה, ואפילו מכירות צעצועים היו מאכזבות בעונת החגים.

האינפלציה עדיין פוגעת יותר בבעלי ההכנסה הנמוכה

כמובן, אין ספק שהאינפלציה, שעדיין גבוהה מספיק כדי להדאיג את רוב הקונים, פוגעת הכי חזק בעובדים בעלי הכנסה נמוכה, שכן הוצאות על מוצרים בסיסיים נוגסות כעת בחלק גדול יותר מהשכר שלהם. בנוסף, במצב של מיתון מלא, לבעלי הכנסה נמוכה יש פחות חסכונות ונכסים להסתמך עליהם. נתוני המכירות הקמעונאיות של אוקטובר, שפורסמו ביום רביעי, הראו כי מחירי האנרגיה והמזון עדיין גבוהים ומאלצים את האמריקאים להוציא יותר עבור אותן הסחורות.

עם זאת, קבוצת בעלי הכנסה נמוכה, למרות שנפגעה יותר מכולם, היא זו שהמשיכה לראות עליות שכר גדולות יותר ושוק עבודה חזק יותר, כך שגם הם עשויים להפיק תועלת לא פרופורציונלית אם האינפלציה תמשיך לרדת מהשיא של עשרות שנים אליו הגיעה, כפי שקרה באוקטובר. נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש הקודם, שפורסמו ביום רביעי, מראים דינמיקה דומה גם במגזרים אחרים: ההוצאות על מצרכי בסיס, דלק, אכילה בחוץ וטיפול אישי גדלו, בעוד ההוצאות על תחביבים, אלקטרוניקה וסחורה כללית ירדו.

אי-אפשר להתייחס להכנסות הקמעונאיות, שוק העבודה והכלכלה בנפרד. אם תמונת התעסוקה תתכהה יותר עבור עובדים בעלי הכנסה גבוהה, הדבר עלול להפוך את מגמת החוסן של הצרכנים העשירים, ששלטה בקמעונאות בחודשים האחרונים, ולהביא לתוצאות פחות זוהרות בדוחות הרבעון הבא.