המקורב, השר לשעבר והיועץ המיתולוגי: האנשים שמעצבים את הממשלה הבאה

המשא ומתן להרכבת הממשלה החדשה מתנהל בעצלתיים ובמרכז המחלוקת ניצב תיק האוצר • לכל מפלגה איש או אשת סוד משלה, שמושכים בחוטים במטרה למקסם את ההישגים • אבל בקואליציה המסתמנת יכולים כבר לרשום ניצחון ראשון - פילוג בין יש עתיד לשותפות באופוזיציה

מוטי בבצ'יק, יריב לוין, אריאל אטיאס / צילום: עמית שאבי-ידיעות אחרונות, רפי קוץ, איל יצהר
מוטי בבצ'יק, יריב לוין, אריאל אטיאס / צילום: עמית שאבי-ידיעות אחרונות, רפי קוץ, איל יצהר

המשא ומתן בין בנימין נתניהו לשותפיו הקואליציוניים בשבועיים האחרונים מזכיר במידה רבה סצנה מעולם הדייטים בחברה החרדית. בכניסה ללובי של מלון וולדורף אסטוריה או בלאונרדו פלאזה בירושלים, נפגש כל יומיים ראש הממשלה המיועד עם מנציגי הסיעות החרדיות והדתיות ומשם הם ממשיכים לחדר סגור לשיחה בארבע או שמונה עיניים. אלא שבעוד שבעולם החרדי נדרשת התקדמות מהירה והכרעה של בני הזוג המיועדים, שותפיו של נתניהו וכמובן הוא עצמו שוחקים לאט את 28 הימים העומדים לרשותם.

הסימנים שמראים: עלייה בשיעור משקי בית בישראל שמתקשים לסגור את החודש | ניתוח 
בורסת השמות נפתחה: המרוץ לתפקיד מנהל רשות המסים יצא לדרך 

האנשים שמאחור

התחזיות האופטימיות בסביבתו של נתניהו על הרכבת ממשלה מהירה התחלפו בפסימיות. אחד מהבכירים היושבים בחדר המשא ומתן אמר השבוע כי הוא חושש שבעוד שבועיים כולם יהיו באותה נקודה בדיוק. הסיבה: כל עוד לא מוכרע הויכוח סביב דרישות יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', לא ניתן להתקדם הלאה.

נתניהו נטול לשכה ואנשי אמון, ומנהל את המשא ומתן דרך מקורבו ח"כ יריב לוין ועו"ד מיכאל ראבילו. בעוד שהשניים מטפלים בעיקר בדרישות של השותפות לעתיד, בניסוחים ובעלויות תקציביות, נתניהו נמצא בעצמו בחזית מול ראשי המפלגות באשר לחלוקת התיקים.

ראוי לשים את הזרקור על שניים נוספים שנמצאים בסוד העניינים: השר לשעבר מש"ס, אריאל אטיאס, שכיהן עד 2013 כשר השיכון, ומוטי בבצ'יק, יועץ שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן. אטיאס נחשב למקורבו של דרעי, ומאז עזב את השדה הפוליטי הוא נמצא בעולם העסקי, ונקרא לדגל בכל משא ומתן קואליציוני. הוא נמצא בשליחותו של יו"ר ש"ס בשיחות והתייעצויות קרובות עם לוין וראבילו. לפי הנוסחה של אטיאס, הוא לא נדרש להכניס ידיים לעולם הפוליטי במהלך הקדנציה, אך הוא מקבל לידיו את שרביט המנצחים בשלבים הקריטיים של הרכבת הממשלה.

לצדו של אטיאס, מספרים גורמים במערכת הפוליטית, עולה קרנה של יפה דרעי, רעייתו של יו"ר ש"ס שמעורבת בדרישתו הבלתי מתפשרת של בעלה לכהן כשר האוצר. אמנם אין נשים חרדיות במפלגה המכהנות כחברות כנסת, אך יפה דרעי חרכה את שידורי העיתונאים ביום השבעת הכנסת החדשה, והודיעה לכל שואל שפניו של בעלה לתיק האוצר. גורמים המעורים במשא ומתן מספרים כי עמדתה זו נשמעת היטב מפיו של דרעי, הנחשב לוותיק השותפים של נתניהו ו־ודאי שלא ייתכן כי סמוטריץ' ינהל את המדינה ממשרד האוצר ודרעי יישאר בדרגת ביניים.

במקביל לחלוקת התיקים התקועה, נמשך המשא ומתן מול נציגי המפלגות בסוגיית הסעיפים הקואליציוניים. כאמור, בבצ'יק מייצג את אגודת ישראל. בשל הוותק והניסיון שצבר, יצחק גולדקנופף, ראש המפלגה הנוכחי, לא עושה צעד בלי שהוא מלווה ביועץ הצעיר, לרבות בפגישות עם נתניהו. אחת הדרישות שמנוסחות בימים אלו בחדרי המשא ומתן מטעמה של יהדות התורה היא הכנת תוכנית חומש לציבור החרדי, לראשונה סל צעדים שנועד להיטיב עם המגזר. בליכוד טרם השיבו בחיוב, והנושא נבדק גם הוא מבחינת עלויות.

החששות שבליכוד

בינתיים, מי שממתינים בשקט לתורם הם בכירי הליכוד. ביום ראשון האחרון התכנסו חברי המפלגה במסיבה שאירגן ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, ומי שנמצא בקשרים טובים גם עם נתניהו. אחרי שחברי הכנסת ביקשו להקדיש את השיר "החגיגה נגמרת" לחברי ממשלת השינוי היוצאת, לחש אחד מהם "נקווה שהחגיגה שלנו לא תיגמר בחלוקת התיקים". חברי הליכוד לא התכנסו רק כדי לשיר, אלא גם ניסו להעביר מסרים דרך ברוט שעובד מול נתניהו.

אם לבסוף תיקי האוצר והביטחון יגיעו לליכוד, הם ינחתו דווקא בידיהם של אנשי מפלגת כולנו לשעבר: אלי כהן ויואב גלנט בהתאמה. במקביל, השבוע נצפה ניר ברקת מנהל בכנסת קמפיין על תיק החינוך מול מקורבי נתניהו. גם מירי רגב וישראל כ"ץ, שאמנם לא התברגו גבוה בפריימריז, דורשים את תיקי התחבורה והפנים (בהתאם להחלטת דרעי).

אלא שכאמור, לפני כל השמות האלה מככב יריב לוין, מי שהפך ליד ימינו של נתניהו, ובאופן פשוט האיש מספר אחת למשימות מיוחדות של ראש הממשלה. בשל קרבתו לנתניהו, לוין יהיה הראשון שיבחר את התיק הבא בו הוא יחזיק, וככל הנראה מכוון למשפטים.

הצלחה ראשונה נרשמה

לצד העיכובים וחוסר ההצלחה בכינון ממשלה - בקואליציה המסתמנת סימנו וי אחד השבוע דווקא בגזרת האופוזיציה החדשה. מבלי לשוחח עם נציגי המפלגות, הניח יואב קיש בפני כל הסיעות את הצעת הליכוד לחלוקת המושבים בוועדות הזמניות והצליח לתקוע טריז בין יריביו הפוליטיים. במקום לעבוד לפי הפרוטוקול הנהוג ולחלק את הוועדות מול נציג האופוזיציה מטעם יש עתיד, בועז טופורובסקי, שלח קיש במקביל את הנוסחה שייצר לכולם ופרגן על הדרך לחד"ש־תע"ל והמחנה הממלכתי על חשבון מפלגתו של יאיר לפיד.

במהרה, נציגי מפלגות האופוזיציה המסתמנת החלו להטיח אשמות זה בזה. אחמד טיבי, לדוגמה, אמר לטופורובוסקי: "זימנתם פגישת ראשי אופוזיציה ומישהו כפה עליכם לא לזמן את חד"ש־תע"ל. מי שנוהג בי בפטרנליזם והתנשאות - לא קיים". במחנה הממלכתי, לעומת זאת, עברו להתקפה בשם גורמים עלומי שם נגד יש עתיד. בשורה התחתונה, המטרה של הממשלה הבאה הושגה - חברי האופוזיציה העתידית מסוכסכים.