ההתייקרות בתנובה נכנסה לתוקף: אלה הקמעונאיות שסירבו להעלאות המחירים

לחלק מרשתות השיווק הגיעו השבוע רק מוצרי תנובה שבפיקוח, לאחר שרשתות דוגמת שופרסל לא הסכימו להעלאת המחירים של החברה • הסירוב מציב את הצרכנים בפני דילמה: לקנות מחברות אחרות - או לקנות ברשתות אחרות

קוטג' של תנובה, לא כל הקמעונאיות יעלו מחירים / צילום: גלובס
קוטג' של תנובה, לא כל הקמעונאיות יעלו מחירים / צילום: גלובס

משאיות תנובה שהגיעו היום (ג') השבוע לסניפי שופרסל הכילו בתוכן רק את מוצרי החלב שבפיקוח ואת המוצרים שלא התייקרו. כל יתר המוצרים, שמחירם החדש והגבוה יותר נכנס לתוקף היום, לא סופקו לקמעונאית המזון הגדולה בישראל.

תנובה מצטרפת לגל ההתייקרויות: האם היא תצליח להתחמק ממשבר מול הרשתות 
7 חודשים אחרי הריקול: ממתקי השוקולד של עלית חוזרים למדפים 
מנכ"ל קרפור ישראל חושף את ביצועי המותג הפרטי וטוען: "כל השוק בעקבותינו" 

בתוך כמה ימים המחסור הזה יורגש גם על המדפים ולא רק במוצרי תנובה, אלא גם במוצרי טרה, שהפסיקה את האספקה לשופרסל לפני יותר מחודש, לאחר שהרשת סירבה להעלאת המחירים של טרה.

שופרסל בדרך לצומת דרמטית

"שופרסל חזתה את האירוע וממצבת את עצמה כמגינת הצרכנים, עד שלא תעמוד בלחץ", אמר רונן צור, יועץ לניהול משברים בצור תקשורת, בכנס קמעונאות המזון "קופה ראשית" של קבוצת שטיר שנערך היום (ג'), "וגם היא מתקרבת לצומת הכרעה לא פשוט. אם המדפים יהיו ריקים ממוצרי חלב, היא תעמוד בקונפליקט מול לחצים צולבים - הראשון מצד הצרכנים, והשני מהיצרנים שלא יספקו לרשת עד שלא תסכים להעלות את המחיר. מבחינת שופרסל, זו צומת דרמטית".

הצרכנים יצטרכו לבחור בין האלטרנטיבות: לקנות מחברות אחרות - או לקנות ברשתות אחרות. אבל לא רק הצרכנים צריכים לבחור, רשתות השיווק יכולות להחליט לספוג את ההתייקרויות בעצמן לזמן מסוים, בלי לגלגל את העלאת המחיר לצרכן. וזו בדיוק השאלה בנשאלו מנכ"לי ויקטורי, יוחננוף, AM:PM וטבע קסטל במסגרת הכנס.

בזמן שמנכ"ל AM:PM, ליאור יוגב, השיב כי הוא עדיין על הגדר, איתן יוחננוף, מנכ"ל רשת יוחננוף, השיב בשלילה. "אנחנו לא מעלים. אנחנו כקמעונאים מזהים שהציבור בבעיה אמיתית. מדובר במחאה צודקת, הציבור נאנק תחת יוקר המחיה. לאן שלא הולכים רואים עליות מטורפות. אנחנו לא מעלים ונילחם בזה, ויש מצב שנפגוש מצב שלא רצינו לראות כמו הדרת מוצרים מהמדפים".

גם מנכ"ל ויקטורי, אייל רביד, ענה כי אין בכוונתו לגלגל את ההתייקרות בתנובה לצרכנים, והאשים את המדינה במגמה של העלאות המחירים. "למדינה אין אינטרס שהמחירים יהיו זולים, ואין לה אינטרס שהקרקעות יהיו זולות", הוא טען. "המדינה היא יצרן, והיא צריכה כסף, והציבור מייצר לה כסף. אם היא הייתה רוצה שיהיה זול, לא היו מכסים; אם הייתה רוצה שהדיור יהיה זול, היא הייתה מוציאה מכרזים באלפים ולא בעשרות".

"היצרנים לא קובעים את המחיר"

מנכ"ל טבע קסטל, אליצור כהן, הציע פרשנות אחרת. "מי שקובע את המחירים זו היד העליונה של השוק - לא הקמעונאים ולא היצרנים", אמר כהן. "בסוף יגיעו לפשרה בין היצרנים והקמעונאים, והמחירים יהיו במצב שכולם יכולים לחיות איתם. אם מישהו יעלה מחיר יותר מדי, הוא גם לא ישרוד יותר מדי".