גברים שמחים לתרום לנשים במצוקה, אבל רק אם לא מדובר בפגיעה בהגמוניה הגברית

מחקר חדש: הנכונות של גברים לתרום לנשים באתרי מימון המונים תלויה במידה שבה ההקשר של בקשת העזרה עלול לאיים על הדומיננטיות הגברית • הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

הפקולטה לניהול. האם גברים שמחים לתרום לנשים במצוקה / צילום: Shutterstock
הפקולטה לניהול. האם גברים שמחים לתרום לנשים במצוקה / צילום: Shutterstock

אודות מדור הפקולטה

מדור "הפקולטה" הוא שיתוף פעולה מערכתי ייחודי בין גלובס והפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב שנועד להנגיש, בשפה בהירה ותמציתית, ידע מחקרי ואקדמי בנושאי כלכלה, אסטרטגיה, שיווק, ביג דאטה, פינטק וחדשנות. הפקולטה לניהול ע"ש קולר של אוניברסיטת ת"א היא מבתי הספר המובילים בעולם למנהל עסקים, וחוקריה עוסקים בסוגיות העדכניות ביותר בענף. במדור יכתבו מיטב חוקרי הפקולטה לניהול לצד בחירת הנושאים, העריכה והתמצות של מערכת גלובס. להרחבת היריעה וצלילה עמוקה יותר למחקרים עצמם, המקורות מצורפים בסוף הכתבה

אודות הכותבת

פרופ' דנית עין-גר היא מומחית להתנהגות צרכנים וגיוס תרומות, הפקולטה לניהול ע"ש קולר, אוניברסיטת תל-אביב

בשנים האחרונות, גיוס כסף בפלטפורמות מימון המונים הפך להיות נפוץ - מתרומות לטובת אוכל לנזקקים וכלה ביזמים בתחילת הדרך. בכל רגע נתון, תורמים.ות צריכים.ות לקבל החלטה למי לתרום - החלטה מוסרית שלא תמיד קל לקבל. תורמים.ות לעתים מעדיפים להימנע מההתמודדות עם ההחלטה מי ראוי לתרומה ונמנעים.ות ממתן תרומה, כפי שהראתה כותבת מאמר זה בשיתוף פרופ' ליאת לבונטין מהטכניון ופרופ' תהילה קוגוט מאוני' בן גוריון במחקר שהתפרסם בכתב העת Journal of Consumer Psychology (2021).

"תהיה האטה מסוימת במשק": נגיד בנק ישראל בשיחה עם הצוללת של גלובס
השוק מתקרר? הנתונים האלו מראים שרוכשי הדירות לא מאמינים שהמחירים יירדו בקרוב 

ההחלטה בסופו של דבר מתקבלת כשקל להצדיק אותה. כך למשל, כשגברים צריכים לבחור אם לתרום לגבר או לאישה, קל להם לבחור לעזור לאישה ולהצדיק זאת באמצעות מה שמכונה "סקסיזם אבירי", התפיסה שנשים זקוקות לתמיכה והגנה ותפקיד הגברים מעצם היותם בעלי כוח לעזור להן.

העזרה השונה של נשים וגברים

גברים ונשים כאחד נוטים.ות לעזור. אולם, העזרה היא שונה ומותאמת לתפיסות מסורתיות סטריאוטיפיות לגבי תפקידי מגדר חברתיים ומה נתפס כגברי וכנשי. נשים בדרך כלל נותנות עזרה קומונלית (קהילתית - תמיכה נפשית, מתן עצות וכד') ואילו גברים בדרך כלל נותנים עזרה אג'נטית (סוכנותית - מעשי גבורה, פעולות שדורשות כוח פיזי וכד'). לכן גברים, יותר מנשים, נוטים להפגין עזרה "אבירית", שבה הם כמייצגי קבוצת בעלי הכוח מפגינים התחשבות ומסייעים לנשים המייצגות את קבוצת חסרי הכוח בחברה.

גם גברים וגם נשים רוצים.ות לשמר את התפיסות לגבי תפקידים מגדריים במידה כזו או אחרת. לכן, כשגברים מבקשים עזרה בתחומים שנחשבים נשיים וכשנשים מבקשות עזרה בתחומים שנחשבים גבריים, העזרה למגדר השני תהיה בצורה שאינה מעצימה אותו. למשל, נשים יחליפו את החיתול של התינוק וגברים יתקנו את מדפסת המשרד שנתקעה, במקום ללמד את בני המגדר השני כיצד לעשות זאת בעצמם.ן. כלומר, כפי כפי שהראו ד"ר אורלי ברקת ושותפיה בכתב העת Journal of Personality and Social Psychology (2021, בסיטואציות שמאיימות על תפקידי מגדר מסורתייים, גם גברים וגם נשים חוטאים בלדוג דג עבור המגדר השני במקום ללמד אותו איך לדוג.

מכאן, שיש שני דברים שמשפיעים על ההחלטה למי עוזרים. האחד הוא מגדר התורם והנתרם, והאחר, ההקשר - המידה שבה בקשת התרומה מאיימת על הסדר החברתי ותפקידי המגדר המסורתייים.

מחקר חדש של אוניברסיטאות תל אביב ובן-גוריון בנגב, שערכו ד"ר אורלי ברקת, פרופ' דנית עין-גר (החתומה על מאמר זה) ופרופ' תהילה קוגוט, חושף שגברים לא תמיד יבחרו לתרום לנשים במצוקה: הנכונות תלויה במידה שבה ההקשר של בקשת העזרה עלול לאיים על ההגמוניה הגברית.

בניסוי אחד השתתפו 300 גברים ונשים מארה"ב. קבוצה אחת של נבדקים קראה תרחיש על שני אנשים שונים, גבר ואישה, שמבקשים תרומה כי ביתם נשרף, וקבוצה אחרת קראה תסריט על שני אנשים שונים, גבר ואישה, שמבקשים תרומה כי העסק שלהם נשרף. הממצאים הראו שגברים שהיו צריכים לבחור בין עזרה לאישה שהעסק שלה נשרף ובין עזרה לגבר שהעסק שלו נשרף - העדיפו לעזור דווקא לגבר ולא לאישה, ואילו נשים העדיפו לעזור לאישה על פני הגבר, ההבדל מובהק סטטיסטית. אבל ההבדל הזה לא נמצא כשבקשת העזרה הייתה עבור אנשים שביתם נשרף. כלומר, גברים נטו לעזור פחות לאישה שמבקשת תרומה כדי להקים עסק מחורבות השריפה ולהיות עצמאית.

 
  

הרשי לי לעזור לך, אבל רק קצת

בניסוי אחר השתתפו 566 גברים ונשים מארה"ב. בין המשתתפים הוגרל פרס כספי, והם התבקשו להשיב אם ירצו לתרום את הסכום לגבר שנשרף לו הבית, לאישה שנשרף לה הבית, לגבר שנשרף לו העסק או לאישה שנשרף לה העסק (הנבדקים ראו רק אחת מהאפשרויות). ממצאי הניסוי שחזרו את ממצאי הניסוי הקודם, גם בסיטואציה בה לא חייבים לבחור בין גבר לאישה, והראו שגברים נטו לתרום סכום קטן יותר לאישה שנשרף לה העסק לעומת גבר שנשרף לו העסק, הבדל מובהק סטטיסטית. אבל ההטיה הזו לא השתחזרה כשהתרומה הייתה עבור שיקום בית שנשרף, וההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

מעבר לפערים בעצם הנכונות לסייע לנשים שנשרף להן העסק, ביחס לאלו שביתן נשרף, מהממצאים עולים גם פערים לגבי היקף העזרה. גברים תרמו סכום ממוצע של 4 דולר (כמעט מחצית מסכום הזכייה) לאישה שנשרף לה הבית, לעומת 2.48 דולר בלבד לאישה שנשרף לה העסק. חשוב לציין שלא היה כאן תרחיש של השקעה כלכלית אלא של תרומה: שריפה השתוללה באזור וכילתה בתים וחנויות, וכעת הנזקקים מבקשים עזרה לשקם את חייהם. כשגברים התבקשו לתרום, לחלקם היה קל יותר לתרום לאישה במקומה הביתי, הנזקק והחלש, מאשר לאישה שמתרימה לטובת הקמת עסק עצמאי משלה.

פרופ' דנית עין-גר / צילום: ניב קנטור

הג'נטלמניות הגברית מתקיימת עד לנקודה שבה הסטטוס קוו של דומיננטיות מגדרית אינו מאוים. האביר על הסוס הלבן ידהר לעזור לעלמה במצוקה, אבל רק כל עוד הוא לא יחשוש שהיא תיקח לעצמה את סוסו ותדהר ללא עזרתו אל האופק.

לקריאה נוספת:

Bareket, O., Ein-Gar, D., & Kogut, T. (2022). I will help you survive but not thrive: helping decisions in situations that empower women. Group Processes & Intergroup Relations, 13684302221108437.

Croft, A., Atkinson, C., Sandstrom, G., Orbell, S., & Aknin, L. (2021). Loosening the GRIP (Gender Roles Inhibiting Prosociality) to promote gender equality. Personality and Social Psychology Review, 25(1), 66-92.

Ein‐Gar, D., Levontin, L., & Kogut, T. (2021). The Adverse Effect of Choice in Donation Decisions. Journal of Consumer Psychology, 31(3), 570-586.