תעריף החשמל יעלה ב-8.2% בחודש ינואר

רשות החשמל הודיעה כי תעריף החשמל לצרכן הביתי יעלה ב-8.2% החל מחודש ינואר • בעקבות התייקרות החשמל, גם תעריפי המים עלולים לזנק ב-2023

עמודי חשמל / צילום: Shutterstock, Xiangli Li
עמודי חשמל / צילום: Shutterstock, Xiangli Li

מליאת רשות החשמל דנה הערב (ד') בעדכון תעריף החשמל, שצפוי לקפוץ עם תחילת 2023. בתום הדיון, הודיעה רשות החשמל כי התעריף לצרכן הביתי יעלה ב-8.2%.

הקרב על החסכונות שלנו: היכן לשים את הכסף לאחר שהריבית עלתה שוב | בדיקת גלובס
השוק מתקרר? הנתונים האלו מראים שרוכשי הדירות לא מאמינים שהמחירים יירדו בקרוב 

המהלך מגיע במקביל להתייקרות מתוכננת של 3.5% בחשבון המים החל מינואר. התייקרות המים אולי נשמעת זניחה, אבל היא רק ההתחלה. בעקבות התייקרות החשמל, שיעור התייקרות המים עלול לזנק בינואר הרבה יותר מכפי שתוכנן.

הסיבה לכך שהפקת המים צורכת חשמל רב, ולראייה חברת מקורות היא צרכן החשמל הגדול במדינה. השימוע על תעריף המים עדיין לא חלוט, ויכול להתעדכן כלפי מעלה עד סוף השנה בהתאם לתעריף החשמל.

כך או כך, הזינוק בחשבון החשמל יגרור אחריו את חשבון המים. אם לא באופן מיידי, אז בעדכון החצי-שנתי הבא של רשות המים, ביולי 2023. תעריף החשמל אמור להתעדכן רק פעם אחת בשנה, אבל באופן חריג, מדובר בהתייקרות שנייה של החשמל בתוך חמישה חודשים, אחרי עלייה של 8.6% באוגוסט.

מרחב התמרון של נתניהו צר

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, הבטיח בקמפיין הבחירות שיקפיא עליות מחירי החשמל והמים, כמו גם את הדלק ואת הארנונה. אולם, מרחב התמרון שלו יהיה מוגבל מאוד. ייתכן שממשלתו תלחץ על גורמי המקצוע למתן את רמת ההתייקרות או לפרוס אותם לתשלומים, כפי שעשתה הממשלה הקודמת. אולם כמחצית מהתייקרות ייצור החשמל הקודמת עדיין לא גולמה בתעריף הנוכחי ואמורה לקבל ביטוי בתעריף הקרוב. לכן, נמוכה מאוד ההיתכנות להקפאת התעריפים, קל וחומר להוזלתם, ובמיוחד כשהממשלה תיאלץ להתנהל ללא תקציב מדינה לפחות עד אמצע השנה הבאה.

למרות מאגרי הגז הטבעי של ישראל, משבר האנרגיה העולמי לא פסח מעלינו, גם אם בעוצמה פחותה. הסיבה לכך היא שכרבע מהחשמל בישראל עדיין מיוצר על ידי פחם. מחיר הפחם בעולם הכפיל את עצמו מתחילת השנה, בעיקר בגלל מלחמת רוסיה-אוקראינה. עם זאת, מאז התייקרות החשמל הקודמת בקיץ, דווקא ירד מחיר הפחם, מכ-405 דולר לטון ל-347 דולר לטון כיום.

בדצמבר צפויה התייקרות נוספת, הפעם בדלק. הפחתת הבלו על הדלק שקבעה הממשלה היוצאת, בגובה של שקל לליטר, תפוג ותקפיץ את המחיר בתחנות הדלק. לממשלה החדשה יהיה קשה להאריך את הטבת המס אל תוך 2023, שכן ללא תקציב מדינה מאושר, היא תצטרך לקצץ מיליארדים מתוכניות אחרות כדי לממן את המהלך.