יאהו הופכת לבעלת המניות הגדולה בטאבולה; כך ייראה השת"פ ביניהן

ענקית האינטרנט תחזיק כ-25% מחברת המלצות התוכן הישראלית, שצופה כי הסכם שיתוף-הפעולה ייצר לשתיים הכנסות של כמיליארד דולר • אדם סינגולדה, מייסד טאבולה: "זאת אולי העסקה הכי מרגשת בהיסטוריה של האינטרנט, והיא יוצאת מרמת גן" • המניה מזנקת בעשרות אחוזים בוול סטריט

אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה / צילום: כפיר זיו
אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה / צילום: כפיר זיו

הסכם מסחרי אסטרטגי משמעותי לחברת המלצות התוכן הישראלית טאבולה  עם חברת האינטרנט Yahoo. ההסכם, שנחתם לתקופה של 30 שנה, יהפוך את Yahoo לבעלת המניות הגדולה ביותר בחברה הישראלית, עם 25% כמעט מהמניות. לפי הודעת טאבולה, שיתוף-הפעולה ייצר לשתיהן הכנסות של כמיליארד דולר בשנה.

פרופ' לכלכלה הצית ויכוח בין מומחי השקעות: מהו תיק מסוכן בעידן של ריבית עולה? 
המשק האמריקאי בדרך למיתון? תשאלו את שוק האג"ח

טאבולה צופה שההסכם יתרום להכנסותיה ולרווחיה, ולדבריה אילו היה נכנס לתוקף מתחילת 2022, הכנסותיה השנה היו מסתכמות בכ-2.5 מיליארד דולר, ה-EBITDA המתואם ב-297 מיליון דולר והתזרים החופשי ב-105 מיליון דולר, גבוה בהרבה מהתחזית הנוכחית.

ההסכם יושלם בתחילת 2023 בכפוף לאישור בעלי המניות (אסיפה לאישורו תתכנס ב-30 בדצמבר) ואישורים רגולטוריים, ויתרום לרווחי החברה בהדרגה החל מהמחצית השנייה של 2023.

מייסד ומנכ"ל טאבולה, אדם סינגולדה, אמר בשיחה עם גלובס, כי "העסקה מדהימה לשני הצדדים, והיא טובה לטאבולה בכל החזיתות - כולם נהנים, המשקיעים, המפרסמים והפבלישרים (אתרי התוכן)".

לדבריו, המשקיעים ייהנו מהסכם שיתרום לתוצאות החברה; טאבולה מנפיקה מניות חדשות ל-Yahoo, שיהיו 25% ממניות טאבולה, אך כל הפרמטרים יגדלו גם בחישוב למניה (הכנסות, EBITDA וכדומה).

בצד המפרסמים, לדבריו, "היום מאוד קשה למפרסמים לקנות בסקייל (בגודל) ב-open web. קל להם לעבוד עם גוגל כי הם נותנים כרטיס אשראי ומקבלים הרבה, ואילו ה-open web מאוד מבוזר. עכשיו יהיה להם מקום אחד שיוכלו לקנות ולפרסם בגדול".

באשר לפבלישרים, סינגולדה אומר כי הם ייהנו מכך שכל המפרסמים של Yahoo יצטרפו אליהם דרך טאבולה. "אני מאוד מתרגש. זאת העסקה הכי מרגשת שחתמנו עליה בטאבולה, ואולי גם הכי מרגשת בהיסטוריה של האינטרנט, והיא יוצאת מרמת גן. אני רואה את Yahoo כרכיב מאוד חשוב בחזון ה-open web".

החברות יוכלו לפרסם על בסיס התוכן שבאתר

סינגולדה מציין שהעסקה היא כמו כל שיתוף-פעולה רגיל של טאבולה, אך יש לה עוד שני ממדים - הראשון הוא העובדה שהמפרסמים ב-Yahoo יוכלו לקנות בבת אחת את כל סוגי הפרסומות באתר (וידיאו, דיספליי וכד') וגם את כל הפבלישרים שכבר עובדים עם טאבולה. השני הוא שבזכות הגודל של שתי החברות, והעובדה שהן מגיעות למאות מיליוני משתמשים, הן יוכלו לעבוד על פרסום קונטקסטואלי - שמופיע על בסיס התוכן שבאתר.

למה ההסכם כולל גם הקצאת מניות ל־Yahoo?
"שני הצדדים התרגשו לעשות משהו יותר עמוק, לעבוד ביחד על שיתוף-הפעולה הקיים וגם על דברים אחרים שיגיעו עם הזמן, ושני הצדדים רואים בכך ערך".

ג'ים לנזון, מנכ"ל Yahoo, מסר כי שיתוף-הפעולה יאפשר לחברות להמשיך לבדל את עצמן בשוק, לשפר את חוויות המשתמש, המפרסם והפבלישר וליהנות מהמגמות ארוכות-הטווח של פרסום Native (פרסומת שמשתלבת באופן 'טבעי' בפלטפורמה שבה היא מופיעה, ש'ח'ו'). יחד עם טאבולה, נספק חוויה משופרת עם דגש על פרטיות למשתמשים".

חברת האינטרנט האמריקאית Yahoo הייתה מחלוצות האינטרנט בשנות ה־90 של המאה הקודמת. היא הוקמה ב־1995 כמעין מדריך אתרים לאינטרנט והונפקה ב־1996. בשנות ה־2000 היא נהנתה מהשקעה מוצלחת בחברת האי־קומרס הסינית עליבאבא, אך במקביל התקשתה בתחרות מול גוגל. ב־2016 נמכרה החברה לוורייזון בכ־4.5 מיליארד דולר, ולפני כשנה וחצי מכרה אותה ורייזון לחברת ההשקעות אפולו תמורת 5 מיליארד דולר. למעשה החברה הוותיקה שנחשבה בעבר לחוד החנית של האינטרנט, איבדה עם השנים את מעמדה המוביל לטובת ענקיות חדשות כמו גוגל ואמזון.

מניית טאבולה החלה להיסחר בוול סטריט באמצע 2021, לאחר שהחברה מוזגה לחברת SPAC, לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר. טאבולה איבדה מאז חלק ניכר משווייה, ולפני ההודעה על ההסכם נסחרה בשווי של כ-470 מיליון דולר.

היועצים בעסקה היו LionTree, אוורקור, Luma וארדינסט־בן נתו־טולדנו מצד Yahoo, ו-Davis Polk & Wardwell ומיתר מצד טאבולה.