הסיכון למיתון ולאינפלציה "דביקה" עולה, וכך זה ישפיע על שוק האג"ח

ענקית ההשקעות בנק אוף אמריקה מאמינה שהסיכויים למיתון עולים, ומזהירה מפני לחצים אינפלציוניים "דביקים" • לצד זאת, הם צופים נורמליזציה של האינפלציה והתמתנות בשיעורי הריבית בחלק מהמדינות • ומתי ישתטח עקום התשואות בארה"ב?

יותר ויותר קולות בשוק מזהירים מפני מיתון / צילום: Shutterstock
יותר ויותר קולות בשוק מזהירים מפני מיתון / צילום: Shutterstock

האופטימיות ששטפה את וול סטריט לאחר נתוני האינפלציה המעודדים לחודש אוקטובר כבר התפוגגה, והקולות הפסימיים המזהירים מפני מיתון קרב נשמעים מפי כמעט כל בית השקעות בעל שם בארץ ובעולם.

הנתון החריג בשוק האג"ח האמריקאי שמאותת: מיתון חריף בדרך |WSJ
מה לעשות עם מיליון שקל: הטיפים של מנהלי ההשקעות | בדיקת גלובס
פסימיות בשוק: בכיר הפד מציע להתרגל לריבית הגבוהה, דויטשה בנק חוזים שחורות

בנק אוף אמריקה פרסם את התחזית השנתית שלו ובדומה לבתי השקעות אחרים, מזהיר מפני עלייה בסיכויים למיתון ומציין שעל אף התמתנות האינפלציה בארה"ב ובאירופה עדיין יש סכנה ללחצים אינפלציוניים "דביקים" שלא ישככו בקרוב. היום (ד') פורסם כי מדד המחירים לצרכן בגוש האירו ירד במהלך נובמבר ל-10%, כאשר הציפיות היו שירד ל-10.4%, לאחר שיא של 10.6% שנמדד באוקטובר. גם בארה"ב האינפלציה ירדה בקצב מפתיע לטובה (7.7% באוקטובר כשהתחזיות היו 8%). אמנם ההתמתנות מהירה מהצפוי, אך בכל זאת מדובר ברמות גבוהות במיוחד כך שלא בטוח שיש סיבה לצהול עדיין.

"אנו צופים עלייה בסיכויים למיתון, נורמליזציה של האינפלציה ושיעורי ריביות שיחזרו למצב ניטרלי וייצרו הטיה שורית בשוק האג"ח לטווח הבינוני", כותבים כלכלני בנק אוף אמריקה בסקירתם, וכן מציינים שאי הוודאות סביב תחזית האינפלציה והמדיניות הפיסקלית עדיין רבה, "וכשלא מבינים נכון את האינפלציה - לא מבינים נכון גם את קביעת שיעורי הריבית".

בבנק מציינים כי אינפלציה "דביקה" יותר כאמור היא הסיכון הגדול ביותר, "כי האופי המרוכז של הידוק המדיניות המוניטרית ייצר בסופו של דבר מכפילים גדולים יותר, גם ללא הסיכון בהידוק פיסקלי נוסף". 

לאחרונה סקר ענק של הבנק בקרב 272 מנהלי קרנות שמנהלים סכום כולל של 790 מיליארד דולר, הראה ש-92% מהם משרטטים תמונה כלכלית קודרת לשנת 2023 ובמרכזה סטגפלציה - אינפלציה בשילוב מיתון. רק כ-7% מהמשיבים חזו סטגנציה (קיפאון), מצב של האטה בצמיחה לצד רמת אינפלציה נמוכה יותר, ואף אחד מהם לא האמין שהשווקים יזכו למצב האופטימלי של צמיחה מעל היעד לצד אינפלציה יורדת. עוד עלה מהסקר כי 73% מהנשאלים צפו שהכלכלה העולמית כולה תיחלש ב-12 החודשים הקרובים, שיעור המשיבים הגבוה ביותר מאז התפרצות מגפת הקורונה באפריל 2020 - מה שמצביע על רמת הפסימיות בשווקים.

מתי ישתטחו עקומי התשואות בעולם האג"ח?

התחזית בבנק אוף אמריקה לשוק האג"ח היא לתשואות טובות יותר באג"חים ל-10 שנים ברבעון הראשון של 2023, וכי הן עדיין עדיפות על פני אג"ח לטווחים קצרים יותר. תשואת האג"ח ל-10 שנים, כך הם מעריכים, תעמוד על 4% ברבעון הראשון, על 3.75% ברבעון השני ותמשיך לרדת עד ל-3.25% בסוף השנה.

ולא רק בארה"ב: "בבריטניה אנו צופים שתשואת האג"ח ל-10 שנים תגיע לשיא של 4%, ובאוסטרליה עליית האינפלציה והאצת העלייה בשכר יתמכו בתשואות של כ-4.5% באג"חים ל-10 שנים ובעקומה שטוחה יותר עד סוף 2023". בגרמניה הם מעריכים שתשואת האג"ח ל-10 שנים תעמוד על כ-2.4% ברבעון הראשון של השנה, ולאחר מכן תרד בעקביות עד לרמה של 2% בסוף 2023. 

בבנק משערים שעקום התשואות באג"ח ארה"ב יתהפך במהלך השנה, כאשר הם צופים עליות תלולות בשל ההאטה בשוק העבודה האמריקאי. באיחוד האירופי מעריכים בבנק שלא אפשרי שעקומת השנתיים-10 שנים תשתטח במהלך 2023. "היא תוכל לזנק משיטוח דובי לתלילות שורית במחצית השנייה של השנה. עקומת ה-10 עד 30 שנים אמורה להיוותר יציבה או טיפה תלולה יותר ב-2023".

"התמחור מחדש של שוקי הריבית העולמיים יביא להקטנת מינופי האשראי בכל המערכת הפיננסית, הן מרצון והן שלא מרצון. השילוב בין הידוק כמותי (QT) וצורכי מימון ממשלתיים גדולים ומתמשכים יביאו לעלייה משמעותית בכמות האג"ח הממשלתיות שייקלטו על ידי המגזר הפרטי בתקופה שבה ביצועי האג"חים הממשלתיים כגידור לנכסי סיכון - מאותגרים".

בבנק אוף אמריקה מציינים את השינויים בהתנהגותם של מנהלי רזרבות המט"ח ואת החלטת הבנק היפני (BOJ) על עתידה של בקרת עקומת התשואות בפרט. ההערכות בשוק הן שהבנק של יפן יזנח את השליטה שלו בתשואות האג"ח, כלי שהגן עליו מהצורך להדק מדיניות מוניטרית, וריסק את ערך הין היפני. אם אכן זה מה שיקרה, תשואות האג"ח היפניות יזנקו והכיוון של הין יתהפך גם הוא, התפתחות שעשויה לזעזע שווקים בכל העולם. "כל זאת בסביבה שבה הנזילות באג"ח הממשלתיות הידרדרה בכל האזורים, והמודל עדיין חשוף לאינפלציה שנותרה 'דביקה'", אומרים בבנק.

הריבית בארה"ב לא תרד בשנה הקרובה, בבריטניה דווקא כן

בגזרת הריבית מעריכים כלכלני הבנק שריבית הפד בארה"ב תעמוד על 5.25% לאורך שלושת הרבעונים הראשונים של 2023 ושלקראת סופה היא תרד לשיעור של 5%. הבנק המרכזי בארה"ב ביצע כבר שש העלאות ריבית רצופות מאז מרץ, הארבע האחרונות בשיעור חד של 0.75%, וזאת לאחר שהעומד בראשה ג'רום פאוול ספג ביקורות באשר לאיחור בתגובתו בשל התעקשות שמדובר באינפלציה "זמנית" בלבד. 

באיחוד האירופי, הציפייה היא שהבנק המרכזי (ECB) ייקר את הריבית לכ-3.25% לעומת תמחור ה-sub prime של 3%. בבריטניה, הבנק של אנגליה צפוי לייקר את הריבית ל-4.5% ברבעון השני של 2023, ולצד זאת משערים בבנק אוף אמריקה שתהיינה בממלכה שתי הורדות ריבית ב-2024.

התחזית של הבנק לגבי המחצית השנייה של 2023 עבור האיחוד האירופי הופכת לשורית יותר. "הצמיחה צפויה להיות נמוכה מתחזיות הקונצנזוס, תירשם עלייה מוגבלת בלבד בשכר ולפיכך סיכון אינפלציוני שידחוף את השוק להעלות מחירים, וידחוק את הניסיונות לחזור למצב ניטרלי", כתבו.