הכירו את נייר הערך האמריקאי שמבטיח הגנה מפני טלטלות האינפלציה

לאחר הטלטלות בשווקים השנה, עכשיו אפשר לקבל סוף סוף הכנסה קבועה לפרישה על ידי רכישת TIPS - ני"ע של משרד האוצר האמריקאי המוגנים מאינפלציה • בשונה מה-I bonds, אג"ח לחיסכון המוגנות מאינפלציה, ב-TIPS ניתן לסחור והן זמינות בכמויות גדולות

אפשר לקבל סוף סוף הכנסה קבועה לפרישה על ידי רכישת TIPS / צילום: Associated Press
אפשר לקבל סוף סוף הכנסה קבועה לפרישה על ידי רכישת TIPS / צילום: Associated Press

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

אם אתם חושבים שהתשואה העלובה שנרשמה השנה על מניות ואיגרות חוב הוציאה פרישה בטוחה לגמלאות מחוץ להישג היד, חישבו שוב.

הערים שבהן התשואות על השקעות נדל"ן הכי גבוהות, ואיפה כדאי להיזהר | בדיקת גלובס
נזיל ומגן מאינפלציה: המוצר הפיננסי שהפך ללהיט וגייס החודש 6 מיליארד שקל
בנק ישראל מגביר את הלחץ על הבנקים לגלגל את הריבית לצרכנים

הירידה החדה לאחרונה במחירי האג"ח הביאה ניירות ערך מוגנים בפני אינפלציה של משרד האוצר, או TIPS, להפוך מחדש לסוג זול של ביטוח, בפעם הראשונה ביותר מעשור. קנייתם והחזקתם בתיק הפרישה שלכם יכולה לעזור לכם להבטיח זרם של הכנסה שתיכנס לאורך חייכם ולא תיבלע על ידי יוקר המחיה הגובר.

TIPS הן איגרות חוב של ממשלת ארה"ב שערכן הבסיסי עולה (או יורד) בקצב אחיד עם האינפלציה כפי שהיא נמדדת על ידי מדד המחירים לצרכן.

כמו כן, הן משלמות ריבית קבועה. כמו כל איגרות החוב כמעט, כשמחירי השוק ל-TIPS גבוהים, התשואה - הריבית השנתית מחולקת במחיר האחרון - תהיה נמוכה. כשהמחירים יורדים, התשואה עולה.

שלא כמו אג"ח מסוג I bonds, או איגרות חוב לחיסכון המוגנות בפני אינפלציה, ב-TIPS ניתן לסחור, הן זמינות בכמויות גדולות ובנקים וחברות ברוקרים מציעים אותן. הן מגיעות גם ארוזות בקרנות נאמנות וקרנות סל. מאפיינים אלה הופכים את ה-TIPS לגמישות יותר, בייחוד למשקיעים בעלי ממון.

הגמישות הזו היא לא תמיד ברכה. ה-TIPS עלו בכ-6% בשנה שעברה, עד שההכנסה שנתנו למשקיעים מעל האינפלציה, המכונה "תשואה ריאלית", הייתה שלילית ביותר.

המשמעות של זה הייתה שכנראה גם התשואה בעתיד תהיה שלילית. עדיין, משקיעים שפכו ב-2021 75.5 מיליארד דולר לקרנות נאמנות וקרנות סל של TIPS , לפי Morningstar.

זמני הבשלה ארוכים יותר מאג"ח רגילות

TIPS אינן חפות מסיכונים. הן מגינות מפני אינפלציה - אבל נפגעות לא פחות מאיגרות חוב רגילות כששיעורי הריבית עולים.

זה קורה גם בגלל ש-TIPS משלמות קופונים בריבית נמוכה יותר, בין היתר בגלל שיש להן בממוצע זמני הבשלה ארוכים יותר מאיגרות חוב רגילות.

עד 30 בנובמבר השנה, על פי Pimco, ה-TIPS הרוויחו 7.3% מהאיזון לאינפלציה למחיר העיקרי - אבל מחיר השוק שלהן ירד ב-18% כמעט, גרוע בהרבה מהירידה בגובה 14% במחיר של אג"ח קונבנציונליות של משרד האוצר.

בסך הכול, ההחזר על TIPS היה מינוס 10.9%, לא הרבה יותר טוב מאג"ח של משרד האוצר שאינן מוגנות בפני אינפלציה. נתון זה מציב אותן על הנתיב לשנה הגרועה ביותר ב-25 שנות היסטוריה שלהן.

אם תחזיקו בהן עד מועד ההבשלה - תקבלו בחזרה את ההשקעה המקורית, ואיזונים לאינפלציה לאורך הדרך - שום דבר מכל זה לא אמור לשנות.

אבל הרבה מאותם אנשים שנכנסו לתחום כשההגנה מפני אינפלציה הייתה בתמחור-יתר, ברחו כעת כשהדבר נעשה הרבה יותר זול. משקיעים משכו 16.1 מיליארד דולר מקרנות TIPS עד 31 באוקטובר, כך לפי הערכות Morningstar.

עם זאת, כעת כשה-TIPS התמוטטו, אתם יכולים להבטיח בהן תשואה של 1.6% כמעט מעל האינפלציה השבוע, על פי Pimco. לפני שנה, התשואה הזו הייתה מינוס 1.7%.

 
  

אם אתם מסתכלים קדימה אל נתיב הפרישה שלפניכם, ולא אל המראה האחורית, אתם צריכים לקנות TIPS, לא למכור אותן.

למשוך 4% מההון כל שנה למשך 30 שנה

במחירים הנוכחיים, משקיעים ב-TIPS יכולים לנעול את האפשרות למשוך כ-4% מההון שלהם כל שנה במשך כ-30 שנה בלי שייגמר הכסף לאחר האינפלציה, כך אמר אלן רות', מתכנן פיננסי ב-Wealth Logic בקולורדו ספרינגס, קולורדו.

סביר להניח שלא תשימו את כל הביצים שלכם ב-TIPS. זו אסטרטגיה מתגוננת שנועדה להבטיח שלא ייגמר לכם הכסף, לאחר האינפלציה, אם תחזיקו בהן עד שיבשילו. אבל זה כל מה שזה - וזה עלול לא להספיק. חלק מהכסף שלכם צריך גם לשחק התקפה, בתקווה להרוויח תשואה טובה יותר בטווח הארוך. אבל אג"ח משרד האוצר מוגנות אינפלציה הן תוספת מעולה לתיק מניות ונכסים אחרים.

"TIPS נוטות להציע גיוון ייחודי לכל סוג אחר כמעט של השקעה ששוקלים אנשים החוסכים לפרישה, בגלל הקשר החוזי שיש להן לאינפלציה", אמר ברנסבי וויטון, סמנכ"ל ב-Pimco המתמחה באסטרטגיות פרישה.

יכולות לגרום כאב ראש בכל הקשור למיסוי

מבחינת מיסוי, TIPS יכולות לגרום כאב ראש. חוץ מתשלומי הריבית הרגילים, הן גם מייצרות את איזוני האינפלציה האלה למחיר הבסיסי. הערך הבסיסי העולה שלהן יוצר מה שמכונה הכנסת פנטום, שניתן למסותה במיסוי פדרלי אפילו כשלא מקבלים אותה עד שה-TIPS מבשילות או עד שמוכרים אותן. לכן הרבה אנשים מחזיקים TIPS בחשבון פרישה, שתשלום המסים עליו דחוי.

אבל הן לא חייבות בתשלום מסים מקומיים ומסי מדינה. כך, אם אתם חיים במדינה עם מיסוי גבוה, כמו קליפורניה או ניו יורק, אמר רות', תשקלו להחזיק את ה-TIPS בחשבון הניתן למיסוי.

ג'פרי ראפ, בן 63, הוא רופא מאזור לוס אנג'לס שפרש ב-2021. לפני כמה שנים, הוא בנה "סולם", תיק של TIPS שמבשילות כמעט כל שנה מהזמן שבו יהיה בן 65 ועד שיהיה בן 85.

זה יספק לו זרם של הכנסה, המורכבת משילוב של תשלומי ריבית ומחיר בסיס עד מועד ההבשלה, שישמרו על קצב תואם לאינפלציה. "זה אפשר לי שלא יהיה לי אכפת מהתנודתיות הקשורה בהשקעה במניות", אמר.