סקר המשקיעים הענק: צופים שיפור בביצועי התיק על אף המגמה בשווקים, ובורחים משוק האג"ח

סקר של ענקית ההשקעות הבריטית שרודרס בקרב 23 אלף משקיעים בעולם מגלה אופטימיות רבה על אף אי-הוודאות הכלכלית בשווקים • כמה מהמשקיעים פנו לייעוץ פיננסי, איזה תחום נתפס כאטרקטיבי ביותר, ואילו התאמות נעשו בתיקים כדי לנסות לחמוק מהירידות בשווקים

המשקיעים שומרים על אופטימיות למרות השנה הקשה בשווקים / צילום: Shutterstock, Kovalova Olena
המשקיעים שומרים על אופטימיות למרות השנה הקשה בשווקים / צילום: Shutterstock, Kovalova Olena

האינפלציה במדינות העולם בקושי שוככת, הריביות צפויות להמשיך לטפס, ועם זאת, משקיעים מרחבי העולם עדיין מצפים לשיפור בביצועי תיקי ההשקעות שלהם בטווח החמש השנים הבאות - כך עולה ממחקר המשקיעים הגלובלי לשנת 2022 של ענקית ההשקעות הבריטית שרודרס. במחקר השתתפו יותר מ-23 אלף משקיעים מ-33 מדינות בעולם, שצפו תשואות מצטברות של 11.37% בחמש השנים הבאות, וזאת בהשוואה לציפייה לתשואה של 11.31% על פי הסקר בשנה שעברה.

איך השפיעו התנודות בשווקים בנובמבר על קופות הגמל?
התחזית הקודרת של בית ההשקעות הגדול בעולם וההמלצות למשקיעים
מה לעשות עם מיליון שקל: הטיפים של מנהלי ההשקעות | בדיקת גלובס

נציין כי אומנם עדיין מדובר בשיפור לעומת התחזיות שלהם בשנת 2021, אך עלייה זו, של 0.06% בלבד, היא הנמוכה ביותר שנרשמה מאז 2018. קצב הצמיחה הממוצע של ציפיות המשקיעים מאז 2017 עמד על 0.23%, כך שבהחלט מדובר בקצב צמיחה איטי באופן משמעותי, וזאת הודות לאתגרים המאקרו כלכליים בעולם כולו.

פיזור השקעות שונה ופנייה לייעוץ פיננסי

שנת 2022 לא הייתה קלה לשווקים. האינפלציה הרותחת במרבית מדינות העולם, לצד הידוק התנאים המוניטריים של הבנקים המרכזיים, הביאו לירידות חדות בשוקי המניות. מדד הנאסד"ק עמוק בתוך הטריטוריה הדובית עם ירידה של כמעט 30% מאז השיא, ה-S&P 500 רחוק ב-17% מהשיא, ואילו הדאו ג'ונס הצליח להתאושש וצמצם את הירידה שלו מהשיא ל-8% בלבד. מאז השפל שלו זינק הדאו ג'ונס בקרוב ל-20%.

בסקר של בנק אוף אמריקה שנערך בקרב מנהלי קרנות בחודש שעבר, 77% מהמשיבים אמרו שהם מצפים למיתון עולמי במהלך 12 החודשים הבאים, השיעור הגבוה ביותר מאז התפרצות משבר הקורונה ב-2020. 92% מהמשיבים היו משוכנעים שהסטגפלציה בדרך, שהיא שילוב של אינפלציה גבוהה והאטה בצמיחת הכלכלה.

ועם זאת, נראה שהמשקיעים במחקר של שרודרס מאמינים שעשו את ההתאמות הנכונות כדי לחמוק ככל האפשר מהמגמה השלילית. הרוב הגדול (80%) של המשקיעים הגדירו את עצמם כ"מומחים" בהשקעות, וציינו שכבר ביצעו שינויים באסטרטגיות ההשקעה שלהם בתגובה לעלייה באינפלציה. רק 29% מהמשקיעים הגדירו את עצמם "מתחילים", ולא ביצעו שינויים בתיקי ההשקעות שלהם על אף שינוי הכיוון החד בשווקים, שפגע בעיקר במניות הטכנולוגיה והצריכה.

42% מהנשאלים דיווחו שהם פועלים להגדלת הפיזור בתיקי ההשקעות שלהם, בעוד שכ-60% מהמשקיעים מאמינים שההשקעות שלהם מגוונות מספיק על מנת למתן את ההשפעה של אירוע שוק משמעותי. יחד עם זאת, הממצאים מצביעים על כך שהמשקיעים נוטים לפנות למומחים בזמני אי-ודאות, ו-39% מהמשתתפים ציינו שהתייעצו עם יועץ פיננסי.

ולא מדובר רק במתחילים - משקיעים שהגדירו את עצמם כבעלי ידע רב ענו שהם פונים באופן תדיר יותר למנהל השקעות אקטיבי, בהשוואה לחצי השנה האחרונה. לא זו אף זו, יותר ממחצית מהמשקיעים (58%) דיווחו שלביצועי ההשקעות שלהם יש השפעה ישירה על בריאותם הנפשית, תוך שימת דגש על התפקיד הקריטי שיש למנהלים אקטיביים ויועצים פיננסיים בתמיכה בהם.

כ-63% מהמשקיעים ה"מומחים" ו-51% מהמשקיעים ה"מתקדמים" חושבים כי קרנות אקטיביות הן אטרקטיביות בתקופה הנוכחית, "מה שמעיד על החשיבות שהם מעניקים לניהול על ידי מומחים בזמנים מאתגרים", אומרים בשרודרס. זה בלט במיוחד עבור שני שלישים מהמשקיעים ה"מומחים" (63%) שהצביעו על הערך המוסף של מנהל קרן אקטיבי בתקופות מאתגרות.

המשקיעים מאבדים עניין באג"ח ובסחורות

באשר לאופי השקעות עצמן, 36% מהמשקיעים ציינו שהם פועלים בהשקעות בעלות סיכון גבוה יותר במטרה להשיג תשואות גבוהות יותר, למשל מניות או קרנות סל בסקטורים נישתיים. 38% מהמשיבים ציינו שהחליטו להשקיע במטבעות קריפטוגרפיים ו-43% הצביעו על נכסים דיגיטליים בכלל כאטרקטיביים יותר.

בצד שפחות מושך את המשקיעים אפשר לציין את האג"ח הממשלתיות והון נזיל, שצוינו כסוגי הנכסים הפחות אטרקטיביים בקרב קרוב לרבע מהנשאלים (24% ו-23% בהתאמה), שכן אלה נכסים המושפעים יותר מריביות גבוהות. עובדה זו בלטה במיוחד בארה"ב, בה 27% מהמשיבים מצאו את איגרות החוב הממשלתיות פחות אטרקטיביות. גם סחורות שאינן מתחומי אנרגיה ומתכות יקרות, בהן זהב וכסף, פחות קורצות למשתתפים במחקר.

על פי מחקר של גולדמן זאקס שפורסם בבלומברג, מנהלי כספים מעדיפים בתקופה האחרונה מניות שנחשבות ל"רגישות כלכלית", כמו חברות תעשייתיות ויצרניות סחורות. "מניות שנוטות להצליח בתקופת שפל כלכלית, כמו שירותים ומוצרים בסיסיים לצרכן, פחות מרכזות עניין בימים האלה", כך עולה מהניתוח. המשמעות, כך ניתן להבין, שהם מאמינים שהמיתון דווקא מתרחק.

גם הסקר של שרודרס מראה שהמשקיעים נוטים לחזור להשקיע במניות הצמיחה. הירידות בשווקים מוזילות את מניות חברות הטכנולוגיה ומכפילי הרווח שזינקו לרמות בלתי נתפסות בשנת 2021 מתמתנים. 57% מהמשקיעים במחקר רואים בזאת הזדמנות טובה וציינו שהם מעוניינים להקצות כספים להשקעות בחברות טכנולוגיה. "באופן דומה, קיימות וכלי רכב חשמליים נותרו נושאים מרכזיים, כאשר 52% ו-46% מהמשקיעים בהתאמה מצאו אותם אטרקטיביים יותר", על פי המחקר. גם מניות הנדל"ן ממשיכות לרכז עניין, ברקע זינוק מחירי הדיור בארה"ב, ו-45% מהמשיבים מאמינים שעדיין שווה להיכנס להשקעה בהן.

"סכנה שהאופטימיות מבוססת רק על ניסיון העבר"

"אלה זמנים יוצאי דופן עם אינפלציה במדינות רבות שנמצאת ברמה הגבוהה ביותר זה כמה עשורים", אומרת לסלי-אן מורגן, ראש חטיבת המולטי-אסט בשרודרס . "קיימת סכנה שהאופטימיות של המשקיעים לגבי תשואות עתידיות מבוססת על הניסיון שלהם מהשנים האחרונות, שבהן האינפלציה הייתה בשליטה ועלות ההלוואות בשפל. כעת אנו עוברים לשלב חדש וללא ספק הרבה יותר מאתגר".

רועי אבישי, מנהל הפעילות הישראלית של שרודרס / צילום: יח''צ
 רועי אבישי, מנהל הפעילות הישראלית של שרודרס / צילום: יח''צ

רועי אבישי, מנהל הפעילות הישראלית של שרודרס, הוסיף: "ממצאי הסקר מעניינים ומצביעים על כך שניהול השקעות אקטיבי בתקופות מאתגרות, חשוב לכמחצית מהנשאלים. בנוסף, כ-40% מהנשאלים ציינו שנכסים אלטרנטיביים נתפסים כאטרקטיביים ופחות מושפעים מהסייקל הכלכלי. השקעות תמתיות מציגות אטרקטיביות גבוהה בעיקר סביב טכנולוגיה וקיימות, סביב למעלה ממחצית מהנשאלים".