מיוון העתיקה ועד למרצדס ולגוגל: מה אפשר ללמוד מארגונים גדולים על אסטרטגיה

כמעט כל חברה מצויה בתחרות על לקוחות, עובדים ומשאבים, וחייבת לגבש אסטרטגיה כדי להוביל בענף • במרצדס למשל, ההנהלה שמה דגש על פיתוח מוצרים ושירות לקוחות. בגוגל, לעומת זאת, על שכר ותנאי עבודה • 3 מסקנות על גיבוש אסטרטגיה לארגון

מה אפשר ללמוד מארגונים גדולים על אסטרטגיה / צילום: Unsplash, spencer davis
מה אפשר ללמוד מארגונים גדולים על אסטרטגיה / צילום: Unsplash, spencer davis

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב

גרהם קני, מנכ"ל Strategic Factors, חברה לעיצוב אסטרטגיה ארגונית. קני הוא מומחה מוכר בבחינת ביצועים, ומסייע למנהלים ודירקטוריונים להצליח במגזר הפרטי, הציבורי והשלישי

במהלך השנים העברתי סדנאות רבות על תכנון אסטרטגי לעסקים, ארגונים ממשלתיים וארגונים ללא מטרות רווח. כמנכ"ל חברת הייעוץ Strategic Factors, אני משקף לארגונים את השינויים האחרונים ומגמות עתידיות, ובוחן כיצד ניתן להוביל אותם למחוזות ההצלחה.

עם זאת, לפני שאני מתחיל כל סדנה, רבים מהמשתתפים משוכנעים שמדובר בבזבוז זמן עבורם. "התכנון", הם אומרים, "יהפוך לחזות הכל, ופשוט נסיים עם עוד מאותו הדבר".

אבל תכנון אסטרטגי לא חייב להצטמצם לתוכנית פעולה. ההפך, הוא אפילו לא צריך. כדי לתכנן באופן אסטרטגי, צריך לזכור בבירור מה אסטרטגי ומה לא עבור הארגון.

לשם מה נועד תכנון אסטרטגי?

מקור המילה "אסטרטגיה" הוא מהמילה היוונית "סטרטגוס" (Strategos), שפירושה מפקד צבא ביוון העתיקה. אבל מהו תכנון אסטרטגי? מדובר בעיצוב מערכת לפיה בעלי העניין המרכזיים של הארגונים השונים מקיימים אינטראקציה שמסייעת להם להשיג יתרון מול מתחריהם. מנהל שיבין זאת, יציב את הארגון שלו על המסלול המהיר להצלחה.

אסטרטגיה עוסקת במיצוב ארגון, בין אם זה עסק, ממשלה או גוף ללא מטרות רווח, ביחס למתחריו. הרשו לי לחדד את דבריי: לכל הארגונים יש מתחרים - על לקוחות, על צוות, על כספים ועל משאבים.

למשל, בכירי מרצדס־בנץ ממצבים את הארגון מול מתחריו כמו פורד, ב.מ.וו וג'נרל מוטורס. כיצד הם עושים את זה? באמצעות מתן דגש אסטרטגי על העדפות של הלקוח, כגון מגוון מוצרים, עיצוב מוצרים, מחיר, שירות לקוחות, מותג וכן הלאה.

אבל ארגונים גם ממצבים את עצמם כדי למשוך בעלי עניין מרכזיים אחרים, כמו עובדים או ספקים. גוגל, למשל, ידועה כחברה סלקטיבית מאוד לגבי גיוס עובדים. מנהלי החברה שמים דגש אסטרטגי על משיכת העובדים הטובים ביותר באמצעות שכר, קידום, תנאי עבודה, תרבות ארגונית וכדומה.

לא רק חברות פרטיות עוסקות בתכנון אסטרטגי. גם למשרדי ממשלה ולארגונים לא ממשלתיים יש מתחרים על חלוקת תקציב המדינה, בעוד שבארגונים לא ממשלתיים נאבקים על מענקים. הם גם מתחרים על עובדים עם גופים ממשלתיים אחרים וארגונים לא ממשלתיים, וגם על אספקה ומשאבים - מתחבורה ועד טכנולוגיה.

ההתעמקות ביחסים עם בעלי עניין היא חשובה, אבל זה רק חלק אחד בתכנון אסטרטגי. לדוגמה, תנאים טובים לעובדים לא רק מעודדים תחרות במשיכת הצוות הטוב ביותר, אלא הם גם מפתים לקוחות בזכות שיפור ביצועי העובדים.

להלן מספר עצות שיעזרו להפוך את פגישת התכנון הבאה שלכם לאסטרטגית.

 
  

להבחין בין תפעולי לאסטרטגי

הטיעון שתוכניות אסטרטגיות בהכרח אינן "אסטרטגיות", כפי שרבים טוענים בהרצאותיי, הוא לא נכון. המבקרים מערבבים בין תוכניות אסטרטגיות לתוכניות תפעוליות, לתוכניות טקטיות, ואז כביכולמראים כיצד תוכניות אסטרטגיות אינן בפועל כאלו. זה נכון, תוכניות תפעוליות אינן אסטרטגיות.

תוכנית אסטרטגית נועדה לייצר תחרות, שינויים והזדמנויות כדי להשיג יתרון בשוק. לעומת זאת, תוכנית תפעוליות נועדו לשם התייעלות, ולרוב מי שעוסק בהן הם אנשי משאבי אנוש, טכנולוגיית מידע, שיווק וייצור, ולא ההנהלה עצמה.

בטויוטה, למשל, ההנהלה עסקה בשאלה האם להוסיף כלי רכב חשמליים למגוון המוצרים של החברה. לעומת זאת, את היישום יבצעו המתכנתים ועובדי הייצור במפעלים. כלומר, התוכנית הראשונה היא אסטרטגית, השנייה היא תפעולית.

האסטרטגיה אינה קבועה

תוכניות מעטות מבוצעות בפועל כפי שהן נוסחו במקור. לפני כשנתיים, כשפרץ משבר הקורונה ברחבי העולם, ארגונים רבים נאלצו לשנות את האסטרטגיה שלהם כדי לשרוד במציאות החדשה והמשתנה.

הם יכלו ללמוד מראשי הצבא ביוון ההעתיקה. אותם מפקדים לא חשבו שתוכנית ההתקפה האסטרטגית שלהם תשאיר קבועה לאחר מגע עם האויב. באופי טבעי, הם שינו עמדות ופעלו אחרת כדי לנצח במערכה.

לכוון לתובנה בכל מחיר

זו המשימה הקשה מכולן. לא פעם יצאתי מפגישות עם הרגשה שלא הצלחתי. לא שהלקוחות לא היו מרוצים, הם היו. אני זה שהרגשתי שהשארתי משהו לא פתור. הבנתי שהאכזבה שלי, אם אוכל לקרוא לזה כך, הייתה העובדה שלא הצלחתי להגיע לתובנה מסוימת.

למה אני מתכוון בזה? לרגע שבו אני זועק "אהה!", ומזהה משהו יוצא דופן וחשוב. התובנה יכולה לבוא לידי ביטוי בהמון דרכים: זיהוי פלח השוק הכי טוב להתמקד בו, ההבנה איזה מוצר חדש יספק את צרכי הלקוחות , או זיהוי רצונותיו של דור העובדים החדש וכך להגביר את המוטיבציה שלהם.

אז במפגש האסטרטגי הבא שאתם מקיימים, אני מציע לכם להתאמץ ולהתאמץ עד שיופיע הניצוץ הזה. מציאת נושא שחשוב לבעלי העניין העיקריים, בין אם הם לקוחות, עובדים או ספקים, עשוי לבדל את הארגון מהשאר - ולגרום להצלחה אמיתית. זה אולי ייקח זמן, אבל זה שווה את המאמץ.

לסיכום, אסטרטגיה כוללת תוכנית, כתובה או לא, שתוביל ליתרון בשוק. או במילים אחרות, תוכנית ליצור ערך עבור בעלי עניין מרכזיים, אשר מייצרת יתרון תחרותי.