האתגר של מייסד מובילאיי ליזמי המזרח התיכון

תחרות Aviram Awards לאיתור מיזמים פורצי דרך מאזור המזרח התיכון, שיזם המייסד-משותף של מובילאיי ואורקם, זיו אבירם, יוצאת לדרך בפעם השנייה • הפרס הכספי למיזם המנצח יעמוד על חצי מיליון דולר • וגם: הושקה תוכנית חדשה לעידוד הפקות קולנוע זרות בישראל • אירועים ומינויים

ביל קלינטון, נשיא ארה''ב לשעבר, בגמר התחרות בדובאי יחד עם זיו אבירם / צילום: יח''צ אוהד רומנו
ביל קלינטון, נשיא ארה''ב לשעבר, בגמר התחרות בדובאי יחד עם זיו אבירם / צילום: יח''צ אוהד רומנו

קרן אבירם, שהוקמה על ידי היזם ומייסד-משותף של מובילאיי ואורקם זיו אבירם יחד עם ילדיו, משיקה זו השנה השנייה את Aviram Awards - תחרות לאיתור מיזמים פורצי דרך מאזור המזרח התיכון, שחרטו על דגלם תרומה לאנושות באמצעות טכנולוגיה וחדשנות. התחרות מתקיימת בשיתוף מגזין "Forbes".

מדובר בתחרות הפונה לקהל מגוון - יזמים ויזמות מישראל, מרוקו, איחוד האמירויות, בחריין, מצרים, ערב הסעודית, ירדן ועוד. במסגרת תהליך האיתור, ייבחרו 15 מיזמים מרחבי המזרח התיכון שיעלו לחצי הגמר, ויזכו בסמינר מקצועי הכולל סדנאות והנחייה של מנטורים מובילים בתעשייה העולמית.

חמישה מיזמים יעלו לאירוע הגמר, שייערך במאי 2023 במרוקו, כאשר חבר השופטים כולל נציגים ממדינות מזרח התיכון וצפון אפריקה. הפרס הכספי למיזם המנצח יעמוד על חצי מיליון דולר, וכמו כן הוא יזכה לליווי מקצועי של אבירם. למיזם הזוכה במקום השני יוענק פרס של 100 אלף דולר, והפרס למקום השלישי יעמוד על 50 אלף דולר.

בשנתה הראשונה של התחרות התקיים הגמר בדובאי שבאיחוד האמירויות, ונכחו בו נציגי ארמון המלוכה של דובאי ובכירי עולם העסקים והחדשנות מרחבי המזרח התיכון והעולם. במסגרת הגמר נאם נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון. בתחרות זכה ד"ר ארי גרגיר, מנכ"ל ומייסד חברת RedC Biotech, שמפתחת תאי דם אדומים בצורה מלאכותית.

"מהרגע שהייתי מעורב בעשייה שכוללת בתוכה טכנולוגיה ועשיית טוב הבנתי שאין דרך חזרה", אומר אבירם. "זאת הפכה להיות המשימה שלנו כקרן, ואני קורא לסטארט-אפים להיות חלק מהשינוי". ההרשמה לתחרות היא עד ה-30 בינואר 2023.

ישראל משקיעה בקולנוע הזר

מסלולי תיירות בעקבות סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה הם תחום פופולרי בעולם, וגם בישראל מבינים את היתרון בכך - ואת התרומה לתדמית החיובית של המדינה.

זו הסיבה שהשנה הושקה תוכנית חדשה לעידוד הפקות קולנוע זרות בישראל, וכעת אושרה תמיכה ב-12 הפקות בהיקף של 23 מיליון שקל. עבור תעשייה שהייתה כמעט שנתיים בהקפאה, מדובר בזריקת מרץ משמעותית. בין חברות ההפקה הישראליות שזכו בסיוע נמנות אבוט המאירי תקשורת, ארצה, גרין פרודקשנס - קורלנד גרינשפן, בוסתן פילמס והייב סטודיו ירושלים.

עם פרסום מסלול הסיוע התקבלו 19 בקשות, המשקפות ביקוש בהיקף של כ-51 מיליון שקל, יותר מפי 2 מהסכום שהוקצב. על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, הבקשות שהוגשו יביאו להשקעה בצילומי סרטים וסדרות בהיקף של יותר מ-170 מיליון שקל של תאגידי הפקה אמריקאים כמו וורנר ברדרס, שואוטיים ועוד. בנוסף נכללים תאגידי הפקה מברזיל, צרפת, גרמניה ואיטליה.

למה הקמעונאים הגיעו לאיסטנבול?

מחפשים פתרונות בטורקיה? במסגרת התחממות היחסים בין המדינה לישראל, השבוע הגיעה לאיסטנבול משלחת יבואנים מטעם איגוד לשכות המסחר - שכללה בין היתר את יוסי ויליגר בעלי ויליפוד, וראובן שליסל מבעלי יבואנית החטיפים והממתקים ליימן שליסל.

במשלחת לקחו חלק גם נציגים מרשתות המזון שופרסל, רמי לוי ויוחננוף, שערכו מפגשים עם נציגי מאות חברות טורקיות.

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "טורקיה היא שותפת הסחר החמישית של ישראל בעולם, ובכוונתנו לתרום לכך שזה יימשך במלא הכוח. המאזן החיובי של המסחר הישראלי עומד על כ-21 מיליארד דולר, וזה לא יעצור - בין היתר בעזרת מפגשים מסוג הזה שאנחנו מקיימים כאן".

לין צופה כי תוך שנה עד שנתיים יגיע היקף הסחר ההדדי עם טורקיה ל-10 מיליארד דולר, ושנתיים לאחר מכן ל-12-13 מיליארד דולר.

חדשות טובות

עמותת איתך מעכי, משפטניות למען צדק חברתי, סיימה את מחזור ההכשרה לניהול מו"מ מדיני בראייה מגדרית, באירוע שהתקיים בבית שגרירת קנדה בישראל, ליסה אן סטדלבאוור.

שגרירת קנדה בישראל, ליסה אן סטדלבאוור, וסגנית שגריר ארה''ב בישראל, סטפני הלט, עם בוגרות ההכשרה לניהול מו''מ מדיני בראייה מגדרית, יחד עם מובילות התכנית מטעם עמותת איתך מעכי,  ד''ר נידא שגרי ועו''ד נטע לוי / צילום: באדיבות איתך מעכי
 שגרירת קנדה בישראל, ליסה אן סטדלבאוור, וסגנית שגריר ארה''ב בישראל, סטפני הלט, עם בוגרות ההכשרה לניהול מו''מ מדיני בראייה מגדרית, יחד עם מובילות התכנית מטעם עמותת איתך מעכי, ד''ר נידא שגרי ועו''ד נטע לוי / צילום: באדיבות איתך מעכי

המהלך הוא חלק מיישום החלטה 1325 של מועצת הביטחון של האו"ם, הקובעת כי על כל המדינות לדאוג לייצוג מגוון של נשים בפורומים של שלום וביטחון ולהטמיע חשיבה מגדרית בקבלת החלטותיהן בנושא.

את ההכשרה הובילו עו"ד נטע לוי וד"ר נידא שגרי מאיתך-מעכי, והיא מומנה ע"י תוכנית MEPI של שגרירות ארה"ב בשיתוף משרד החוץ הקנדי. בוגרות ההכשרה הן נשים בכירות ומומחיות במגוון תחומי המשק והחברה, ובמסגרתה הן קיבלו כלים פרקטיים לניהול מו"מ בדגש על הזווית המגדרית, נחשפו לאחורי הקלעים של פתרון סכסוכים בעולם, וזכו לרשת קשרים בעולם הדיפלומטי - מתוך מטרה לסייע בידיהן להוביל מהלכים לקידום פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.