בג'יי. פי מורגן בחנו את תחזית "סוף העולם" של השווקים, והגיעו לתוצאות מפתיעות

מדובר בתרחיש לפיו האינפלציה לא מתקררת והבנק המרכזי האמריקאי ממשיך לעלות את הריבית לשיעור של 6.5% במחצית שנת 2023, מה שנחשב אירוע קיצוני שלא התרחש למעלה מ-20 שנה • ואיך יגיבו שווקי המניות?

ג'יי. פי מורגן
ג'יי. פי מורגן

התחזיות בשווקים צופות שהבנק המרכזי בארה"ב יפסיק בהעלאות הריבית כשהיא תגיע לשיעור של 5%. אולם, אפשרות נוספת היא שהפד ימשיך להעלות ריבית גם מעל ל-5%. מצב זה ככל הנראה יתרחש אם כלכלת ארה"ב תמשיך לצמוח, והאינפלציה לא תתקרר.

שיעור בעסקים מאלופי העולם בפוקר: הכי חשוב זה לדעת להתקפל
איך יגיבו השווקים לפתיחה מחדש של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם | פרשנות
הכלכלן הבכיר והלקח הבריטי: "כשהריביות עולות הסדקים במערכת הפיננסית מתחילים להיחשף"

אסטרטגים בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן החליטו לבחון את הסיטואציה בה הפד יעלה את הריבית עד לשיעור של 6.5% במחצית השנייה של 2023. בבנק מעריכים שהסיכוי לתרחיש זה לא גבוה ועומד על 28%.

משיחות עם לקוחות הבנק, אומרים האסטרטגים כי התחזית שהריבית תגיע ל-6.5%, נתפסת בעיני רבים כ"סוף העולם".

"אחרי הכל, הפעם האחרונה ששיעור הריבית הגיע לרמה כזאת היה בשנת 2000, ובעקבותיה נגרמו הפסדים גדולים למשקיעים", ציינו בבנק.

עם זאת, בבנק ההשקעות צופים שההשפעה לא תהיה כל כך חריפה. "לדעתנו, בעוד שאין ספק שהעלאת הריבית לשיעור של 6.5% תשפיע בצורה שלילית על כלל השוק, כולל רכישות אג"ח, בסופו של דבר המפלה תהיה מתונה יחסית לתרחיש 'סוף העולם'".

הדרישה למניות אג"ח, לפי האסטרטגים, כבר בדעיכה וצפויה להישאר נמוכה כל עוד מדיניות הפד תישאר במסלול הנוכחי. "הצפי לביקוש נמוך ב-2023 הוא ברמה חסרת תקדים, המסירה את מכשול שביקושים גבוהים היו עלולים להציג. ומגביר את הסיכויי לעליות בשנה הבאה", אומרים בג'יי. פי מורגן.

עם כל זה, להעלאת ריבית גבוהה של הפד ללא הפסקה יהיו השלכות על הרווח על אג"ח ממשלתיות בטווח הקצר, אבל בטווח הרחוק העלייה ברווח על האג"ח תהיה מתונה בהרבה.

הערה דומה נאמרה גם על שוק המניות בארה"ב, והוזכר מדד S&P 500 כדוגמה. המדד לא עבר שינוי משמעותי בשבעת החודשים האחרונים, למרות שהריבית של הפד עלתה מ-3% ל-5% מאז מאי האחרון.