שוק הרכב | ניתוח

התורים למכוניות לא מתקצרים: "מבטלים משלוחים בהתראה של יום"

בשנה החולפת שוק הרכב הישראלי הושפע ממחסור משמעותי באספקה • ב־2023 היא צפויה להשתפר באופן חלקי, במקביל לכניסת דגמים חשמליים זולים יותר • אבל לא הכול נוצץ: התהפוכות בעולם יכריעו לאן יתקדם השוק המקומי

יבוא כלי רכב חדשים / צילום: Shutterstock, BkkPixel
יבוא כלי רכב חדשים / צילום: Shutterstock, BkkPixel

השנה החדשה כבר נמצאת מעבר לפינה, אבל אופק החיזוי של שוק הרכב הישראלי עדיין מאוד מעורפל. הדבר היחיד שניתן לחזות הוא שגם ב־2023 יושפע השוק המקומי בעיקר מהתהפוכות הסוערות בתעשיית הרכב העולמית, לצד השפעה פחותה של גורמים מקומיים.

בית ההשקעות הגדול בעולם: "זה הזמן לספר חוקים חדש בשוק ההון" 
מנכ"ל גולדמן זאקס חוזה ירידות חדות בשווקים גם בשנה הבאה. ומה מעריכים יתר המנכ"לים הבכירים בוול סטריט? 
שבוע דרמטי בשווקים: ריבית ואינפלציה בארה"ב, ומה צפוי במדד בישראל? 

בכל פעם שנדמה שבעיה גלובלית אחת נפתרת, עולה במהרה בעיה אחרת לכותרות; בהתחלה אלה היו הפסקות הייצור עקב סגרי הקורונה הממושכים. לאחר מכן היכה בתעשיית הרכב מחסור עולמי ממושך בשבבים; ובחודשים האחרונים הפוקוס הוא על התייקרות חומרי הגלם והאנרגיה, המחסור בסוללות והשיבושים בתובלה הימית, בין היתר בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. אז לאן הוא צועד מכאן?

השיבושים ימשיכו, השאלה מאיזו סיבה

הגורם החיצוני החשוב ביותר שעיצב את שוק הרכב הישראלי בשנתיים האחרונות, היה השיבושים בשרשרת אספקה של כלי רכב חדשים שגרמו לעודף ביקוש, הביאו לעליית מחירים והכניסו שחקנים חדשים לשוק.

בענף מעריכים שבתחילת שנת 2023 המחסור במלאים יצטמצם בחלקו. למרות זאת, לפחות בשלב זה, יבואנים רבים של הדגמים הפופולריים בארץ ממשיכים לקבל מהיצרנים רק חלק קטן מההזדמנות בפועל. לדוגמה, תאריך האספקה המשוער של סקודה אוקטביה הוא סביב יולי 2023; זמן האספקה למשפחתית קלאסית כמו יונדאי אלנטרה הייבריד עומד כיום על כשלושה עד חמישה חודשים; ורשימת ההזמנות ל־2023 של הקרוס־אובר הפופולרי טויוטה קורולה X כבר סגורה. ואלה רק כמה דוגמאות.

נראה שהבעיה הזו לא תיפתר במהרה. בשבוע שעבר התראיין לעיתונות הגרמנית מנהל המותג הגלובלי של פולקסווגן, תומאס שייפר, וסיפר על כאוס בשרשרת האספקה. "ספקים מבטלים משלוחים בהתראה של יום אחד, ושבבים חיוניים נמכרים בשוק החופשי במחיר גבוה ב־800% ממחיר המחירון שלהם", אמר שייפר. "זה מצב קטסטרופלי עבור העסקים". ופולקסווגן כמובן היא לא היחידה.

במקביל, רבים נוטים לאמץ תיאוריית קונספירציה לפיה ליצרני ולמשווקי הרכב נוח עם המחסור ושיבושי האספקה, כי כך הרווחים שלהם גדלים. אין ספק שהרווחיות של חלק מיצרני הרכב נסקה לשיא בשל צמצום ההנחות ולעליית הרווח לכל יחידה. גם השחקנים בשרשרת השיווק של הרכב בישראל - מהיבואנים וחברות הליסינג ועד לחברות המימון וסוחרי המשומשות - למדו די מהר להסתדר עם המחסור ו"לעשות מהלימונים לימונדה". אם להסתמך על הדוחות הכספיים האחרונים של כמה מחברות ציבוריות בענף, חלקם אפילו פתחו בית חרושת לייצור לימונדה.

לפיכך, גם שנת 2023 צפויה להתאפיין בעודף ביקוש ובזמני המתנה ארוכים מהרגיל, ותהיה לכך השפעה על עליית המחירים או לפחות על התייצבותם סביב רמת השיא הנוכחית.

חשמליות זולות יכבשו את השוק?

החדירה המואצת של המכוניות החשמליות לשוק הרכב הישראלי הייתה הסיפור הגדול של 2022, אבל עדיין בשנה החולפת נמכרה כאן מכונית חשמלית אחת על כל עשר מכוניות בנזין.

אחת הסיבות לכך היא עודף הביקוש העולמי לרכב חשמלי שגרם גם הוא לזמני המתנה ממושכים. אבל התחזית ל־2023 פחות פסימית. נראה שזמינות המלאים בפלח החשמלי תשתפר משמעותית במחצית הראשונה, ולכך יש מספר סיבות: הראשונה היא יבוא מלאים של כמעט 20 אלף חשמליות בנובמבר־דצמבר לפני עליית המס עליהן בינואר מ־10% ל־20%. חלק מהמותגים כבר מציעים כיום חשמליות במסירה כמעט מיידית, כולל טסלה שבעבר סבלה מזמני אספקה ארוכים מאוד, וגם ציי הרכב כבר זוכים לכמויות מכובדות.

הסיבה השנייה, שנגזרת מקודמתה, היא "הלם המחיר" שצפוי לפקוד את השוק בעקבות העלאת המס בינואר, מה שעשוי לקרר את הביקוש הגבוה לדגמים חשמליים יקרים, בעיקר בטווח של 170 אלף שקל. זה יורגש כאשר יסתיימו המלאים שיובאו בדצמבר לפני עליית המס.

הסיבה השלישית היא ביטול הסובסידיות הממשלתיות לרכב חשמלי בסין, שצפוי להביא לירידה מסוימת בביקוש בשוק המקומי ולעליית המוטיבציה לייצא למערב.

מי שעשויים ליהנות מהמציאות החדשה הם דגמים ומותגים חשמליים חדשים שנכנסים כיום לאירופה במחיר גבוה במיוחד, ואולי גם בסיוע סבסוד "מלמעלה", שתכליתו לכבוש נתחי שוק מהותיים מהשוק האירופי. שתי מועמדים פוטנציאליים מהקטגוריה הזו שצפויים לעשות עלייה ב־2023 הם הדגם CAT של המותג ORA מקבוצת גרייט־וול, שיבואו על ידי כלמוביל יחל בקרוב, והדגם MG4 החדש של סאייק, שכבר נחת בישראל לצורך תקינה.

 
  

לשני הדגמים הללו יש מספר דברים משותפים: הם שייכים לקטגוריה המשפחתית ולא לקטגוריית הג'יפונים ששלטה עד כה בשוק החשמלי; מציעים מפרט "ישראלי" שימושי שכולל ביצועים מכובדים וטווח מבוקש של מעל 400 ק"מ; ומציעים, בינתיים רק באירופה, מחירים זולים בכ־4,000 עד 6,000 אירו בהשוואה לג'יפונים של GEELY ו־BYD ששולטים בשוק המקומי.

עוד לא ידוע מה יהיה מחירים בישראל, אבל אם הם ישמרו את פער המחיר גם כאן, יש להם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק. בשורה התחתונה: יותר מלאי של כלי רכב חשמליים, ויותר דגמים נגישים לכיס.

המיסוי והריבית יכריעו ב־2023

לצד זאת, מה שיקרה בפלח החשמלי במחצית השנייה של שנת 2023 כבר נתון לספקולציות וכפוף יותר לטרנדים מקומיים. בינואר 2024 שוב צפויה קפיצה של 15% במס הקנייה על המכוניות חשמליות, מה שעשוי לרוקן את המלאים שלהן בארץ ולהביא שוב למרוץ יבוא והצטיידות לפני קפיצת המחיר הבאה. כבר ראינו את התופעה הזו בשוק הרכב ההיברידי בעבר.

בנוסף, התהפוכות בכלכלה יכריעו באיזה כיוון תתקדם הריבית במשק הישראלי. בשנתיים האחרונות לא מעט רוכשי רכב בארץ ניצלו את הריבית הנמוכה כדי לגשר על המחיר שנמצאת מחוץ לאזור הנוחות הטבעי שלהם, במיוחד למכוניות חשמליות. אבל כיום, כאשר הריבית על מימון לרכב חדש נמצאת בטווח דו־ספרתי, השוק כולו והחשמליות היקרות בראשו - עשוי להצטנן.