לראשונה: רשות התחרות מטילה קנס של 8 מיליון שקל על חברה בשל מחיר מופרז

העיצום הכספי יוטל על חברת התרופות MBI פארמה בשל מכירת לידיאנט - תרופה מצילת חיים לחולי המחלה הגנטית CTX - תוך ניצול מעמדה כבעלת מונופול • עיצומים כספיים הוטלו גם על שני נושאי משרה בכירים בחברה בגובה של 614 אלף שקל כל אחד • MBI בתגובה: "החלטה מופרכת, בכוונתנו לערער"

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר
הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר

רשות התחרות הטילה היום (ב') לראשונה עיצום כספי על חברה בשל גביית מחיר מופרז ובלתי הוגן. הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה לחברת התרופות MBI פארמה כי החליטה להטיל עליה עיצום כספי של 8 מיליון שקל בשל מכירת תרופת לידיאנט, תרופה מצילת חיים, תוך ניצול מעמדה כבעלת מונופול. עיצומים כספיים הוטלו גם על שני נושאי משרה בכירים בחברה בגובה של 614 אלף שקל כל אחד. 

גם בהולנד, באיטליה ובספרד הטילו רשויות התחרות עיצומים כספיים על החברה בשל גביית המחיר המופרז. 

האינפלציה תתמתן והריבית תרד: המשקיעים בוול סטריט שמהמרים שהפדרל ריזרב יעמוד במשימה 
ההאטה הכלכלית מחלחלת לעסקים: זינוק בבקשות לחדלות פירעון
מנכ"ל חברה ציבורית בתחום האנרגיה חשוד במעורבות בקבלת סודות מסחריים

MBI היא המשווקת הבלעדית בישראל של התרופה שנועדה לטפל במחלה הגנטית חשוכת המרפא CTX, שבה חולים מאות בודדות של אנשים ברחבי העולם, ומתוכם כ-50 בישראל. בעבר נטלו החולים תרופה בשם קסנבילוקס, אותה שיווקה בעיקר החברה במחיר של כ-8,000 שקל לחפיסה. בשנת 2017 הפסיקה היצרנית העולמית לייצר את הקסנבילוקס והחלה לשווק את לידיאנט, כאשר אין שוני ממשי ביניהן.

מרגע שהחברה רשמה את התרופה בישראל בשנת 2018 תחת השם החדש "לידיאנט", לא ניתן לייבא תרופה אחרת פרט לחריגים. לאחר רישום התרופה, MBI הקפיצה את המחיר במאות אחוזים עד למחיר של 48 אלף אלף שקל לחפיסה אחת. גם לאחר כניסת התרופה לסל התרופות, מחיר התרופה נותר גבוה ועומד על כ-32 אלף שקל. המחיר גבוה במאות אחוזים לעומת הקסנבילוקס.

לדברי רשות התחרות, "תוצאתה הישירה של קביעת המחיר הגבוה והבלתי הוגן עבור התכשיר היא פגיעה בתקציב קופות-החולים וסל הבריאות. בכך עלול היה הציבור בכללותו להיפגע, ובפרט החולים האחרים, שתרופותיהם וטיפוליהם לא זכו למימון במסגרת סל הבריאות".

מהרשות נמסר גם כי "עמדת הממונה על התחרות היא שאכיפה נגד קביעת מחיר גבוה ובלתי הוגן תישמר למקרים מובהקים ומתאימים, בהם המחיר שנקבע דוקר את העין במופרזותו, והפגיעה בציבור היא גבוהה במיוחד". 

MBI: "החלטה מופרכת" 

מחברת MBI נמסר בתגובה כי "החלטת הממונה היא מופרכת מיסודה, ובכוונתנו לערער עליה לבית הדין לתחרות. הממונה על התחרות הראתה במעשיה כי מערכות היחסים והקשרים של נציגויות בישראל לבין חברות פארמה גלובליות הן זרות לה, וצר לנו כי בחרה להתעלם מטענות הנציגה הישראלית ובעלי התפקידים בה. הממונה התעלמה מהעובדה שלידיאנט היא תרופה חדשה ואחרת מקסנבילוקס, וזאת בהתאם לרישום של משרד הבריאות עצמו. 

"אף לגבי המחיר, הממונה התעלמה מהעובדה שהתרופה נמכרה במחיר נמוך משמעותי ממחיר הפיקוח שנקבע על-ידי משרד הבריאות. בנוסף, מחיר התרופה בסל הבריאות נקבע על-פי בקשת ועדת הסל ומשרד הבריאות. 

"יש לציין כי מחירה של תרופת לידיאנט בישראל הוא הנמוך ביותר מבין המדינות המערביות. בכל מקרה, החולים שנזקקים לתרופה בישראל, משלמים רק את עלות ההשתתפות העצמית הקבועה, ולא נפגעו בשום צורה. החברה ונושאי המשרה ימשיכו לפעול לטובת החולות והחולים בישראל, כפי שעשו מאז ומעולם". 

את החברה ייצגה עו״ד קרן פסח, ואת החברה האם ייצגו עוה״ד אבנר פינקלשטיין וליאור פרנק מגורניצקי ושות'.