המשבר בהייטק הישראלי: צניחה במספר משרות התכנות הפנויות

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודשים ספטמבר עד נובמבר ישנה צניחה של כ-9% במשרות המתכנתים • הירידה במשרות הפנויות אינה ייחודית רק להייטק ומתרחבת כמעט לכל המשק הישראלי

חברות רבות בהייטק הישראלי נאלצות לצאת לגלי פיטורים / אילוסטרציה: Shutterstock
חברות רבות בהייטק הישראלי נאלצות לצאת לגלי פיטורים / אילוסטרציה: Shutterstock

סימנים של האטה: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ג') את נתוני המשרות הפנויות במשק הישראלי בחודשים ספטמבר עד נובמבר. הנתונים מצביעים על ירידה במספר המשרות, וצניחה של 9% במספר משרות המתכנתים - שלפי שעה רק 7,749 מחכות לאיוש. גם בתחומי הנדסת החשמל והנדסת מחשבים, נרשמה ירידה של 8% במספר המשרות הפנויות - שכעת עומדות על 11,802 בלבד. תחום בו נרשמה עלייה של 4% הוא טכנאי רשתות ומערכות מחשבים.

הקיצוצים באינטל: כך נערכת החברה לצמצום מאות עובדים 
סמנכ"לית חברת ה־IT נס: "40% מהגיוסים שלנו הם של עובדים בני פחות מ־25" 

בחודשים האחרונים חברות רבות בהייטק הישראלי נאלצות לצאת לגלי פיטורים או להקפיא את הגיוסים החדשים. בחודש אפריל האחרון נרשם לראשונה היפוך מגמה כשהביקוש למתכנתים ועובדי הייטק ישראלים החל לרדת.

כך למשל בחודש האחרון היוניקורן אקווה סקיוריטי הודיע שיפרד מכ-65 עובדים המהווים 10% מכלל העובדים בחברה - 20 מהמפוטרים יהיו עובדים המועסקים בישראל. גם סטארט-אפ דאטה ריילס (DataRails), שמפתח תוכנה לשדרוג העבודה של מחלקות פיננסיות בארגונים בינוניים עם אקסל, הודיע על פיטורים של כ-30 עובדים, כ-15% מכוח האדם שלו. 8 מתוך העובדים המפוטרים הועסקו בישראל. היוניקורן פרימטר 81 הודיע אף הוא על פיטורים, וייאלץ להיפרד מ-20 עובדים - פחות מ-10% מכוח האדם של החברה - רובם מישראל. גם חברת הסייבר ההתקפי קוגנייט - 100 עובדים, תפטר 5% מכוח האדם של החברה.

על פי הלמ"ס, הירידה במשרות הפנויות אינה ייחודית רק להייטק והיא מתרחבת כמעט לכל המשק הישראלי. לפי הפרסום, בחודשים שנבדקו חלה ירידה מכ-144 אלף משרות פנויות, לכ-141 אלף בלבד (נתונים מנוכי עונתיות).