לייטריקס | בלעדי

קורא תיגר על ענקיות הפוטושופ: היוניקורן הישראלי לייטריקס מסמן תחום חדש

חודשים ספורים אחרי סבב קיצוצים, מרחיב היוניקורן הישראלי את פעילותו בתחום אפליקציות עיבודי התמונה והווידאו בדסקטופ ובווב, בדרך להתחרות עם אחת מענקיות הטכנולוגיה העולמיות • מנכ"ל החברה: "חלק גדול מהכלים נתחיל לראות כבר בעוד שנה, זה מסע ארוך"

מייסדי לייטריקס - מימין: זאב פרבמן, ירון אינגר, ניר פוצ'טר ועמית גולדשטיין / צילום: ריקי רחמן
מייסדי לייטריקס - מימין: זאב פרבמן, ירון אינגר, ניר פוצ'טר ועמית גולדשטיין / צילום: ריקי רחמן

היוניקורן הירושלמי לייטריקס, ידוע בעיקר בשל האפליקציה המובילה שלו - פייסטיון (Facetune), שהפכה לאחת הפופולריות בעולם בתחום עיבוד התמונה במובייל. כעת, חודשים ספורים לאחר שביצעה סבב פיטורים, מתברר שבחברה מרחיבים את תחומי הפעילות ופונים לתחום הצפוף של עיבוד וידאו ותמונה בדסקטופ ובווב. נוסף על כך, החברה תגביר את המיקוד שלה בפיתוח כלי מוניטיזציה ליוצרי תוכן ומשפיענים ברשתות החברתיות.

כך הפכו המנכ"לים ההודים למובילי תעשיית הטכנולוגיה במערב | ראיון
"הבית שלי נלקח ממני": מאות לקוחות נגד חברת השקעות נדל"ן שהסתבכה 

בחודש מאי רכשה החברה סטודיו של מפתחי תוכנה בשם קודיקייט, שפועל בבאר שבע ומתמחה בפיתוח בווב. בלייטריקס סירבו לחשוף את הסכום ששילמו עבור הרכישה. כמה חודשים קודם לכן, החברה רכשה בכמה עשרות מיליוני דולרים את פופולר פייז, חברה אמריקאית שמהווה שוק דיגיטלי המתווך בין יוצרים ומשפיענים לבין מותגים. מנכ"ל לייטריקס, ד"ר זאב פרבמן, מסביר כי ההחלטה נבעה מהצורך להתמקד בעולמות התוכן החדשים של החברה: "אנחנו כבר הרבה זמן מרחיבים את 'שרירי' הבק־אנד והווב שלנו עם בשילוב AI".

לייטריקס

תחום עיסוק: עיבוד תמונה, עריכת וידאו ומתן מענה טכנולוגי ליוצרי תוכן

היסטוריה: הוקמה ב־2013 על ידי ד"ר זאב פרבמן, ניר פוצ'טר, ירון אינגר, עמית גולדשטיין ואיתי צידון. משרדי החברה ממוקמים בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית

נתונים: גייסה 130 מיליון דולר בספטמבר 2021, לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר. החברה מונה 668 עובדים בכל העולם, מתוכם 558 בישראל

20% בלבד מהעומס

לייטריקס הוקמה בשנת 2013 וחודשיים לאחר מכן השיקה את האפליקציה הראשונה - פייסטיון. בעוד תוכנות הריטוש המובילות באותה תקופה כמו פוטושופ של אדובי היו מסובכות לשימוש ופנו לאנשי מקצוע, לייטריקס בנתה יישומון קל לשימוש אך עוצמתי ומרשים. כעת, בחברה מנסים להעביר את הפונקציונליות הנוחה, גם למשתמשי דסקטופ: "ננסה לקחת את הערך שיש בטכנולוגיה של ה־AI ולעשות מוצרים שנותנים לך 80% מהכוח של פוטושופ ופרימייר של אדובי, אבל ב־20% מהעומס הקוגניטיבי שלהן. נעשה מוצרים הרבה יותר פשוטים".

לטענת החברה, לייטריקס היא השחקן הגדול ביותר בתחום אפליקציות התמונות והווידאו במובייל - שדורשות רישום של הלקוח. אפליקציות החברה חולשות על כ־20% מהשוק, שהיקף ההכנסות השנתיות שלו הוא כמיליארד דולר.

בחברה הבינו כי מנוע הצמיחה העיקרי קרוב למיצוי, ושעליהם למצוא אפיקי הגדלת רווחים. "אם נעשה עבודה טובה במובייל נגיע ל־300 מיליון דולר הכנסות עוד שנתיים", הסביר פרבמן. "הקטגוריה מצטמקת, אנשים משלמים פחות. אפל לא מודים בזה, אבל לפי הערכה של מורגן סטנלי, כל הרכישות באפ סטור מתכווצות. אמרנו שנגיד שיש לנו מקור הכנסות שנותן לנו כרגע קצת יותר מ־200 מיליון דולר בשנה, אם נגדל ב־20% זה מדהים, אבל לא מספיק".

פרבמן מספר שבתהליכי המטה שקדמו להחלטה על שינוי הכיוון, הם זיהו את עולם יוצרי התוכן ברשתות כמנוע צמיחה אפשרי. על פי סקר של פורבס, הנכונות של מותגים להוציא על פרסום בעזרת יוצרי תוכן ומשפיענים ברשתות החברתיות מוערך ב־15 עד 20 מיליארד דולר מדי שנה. "זה טרנד ארוך טווח, שנובע מאיך שהקשב האנושי מתחלק", הסביר פרבמן. "ברגע שהקשב הולך למקום אחר (ולא לפרסום מסורתי - י"מ), לשם הכסף הולך - בדיליי מסוים. הסיפור בטיק טוק זה שהפרסום הקלאסי לא עובד שם. זה דוגמה ללמה למותגים יש יותר נכונות ללכת לשם. השוק הזה הוא מאוד פתוח, אין מוביל שוק ברור. לא היינו נכנסים לשם אם לא היינו חושבים שיש שם הזדמנות עצומה".

כפועל יוצא מההתמקדות ביוצרי התוכן, חלחלה גם ההבנה כי יש צורך בהנגשת הכלים שהחברה פתחה עד כה במובייל בלבד - גם למשתמשי דסקטופ. בשלב הזה עלתה הדילמה האם הכלים צריכים להיות מותקן ישירות במכשיר (נייטיב - בדומה לוורד), או בווב (בדומה לגוגל דוקס). "באופן היסטורי, מהמון שיקולים, ניסינו 'לדחוף' את האלגוריתמיקה לחומרה הגרפית של המכשיר, אבל ב־AI כרגע זה בלתי אפשרי. אני חושב שבעוד שנה־שנתיים הרבה מהדברים כן יוכלו לרוץ נייטיב".

לטענת פרבמן, הכלים שמפתחת החברה יפעלו בווב בתוך שנים בודדות: "אנחנו רוצים שכל האפליקציות הדגל שלנו יהיו גם בווב - חלק גדול מהדברים נתחיל לראות כבר בעוד שנה. זה מסע מאוד ארוך, אבל כזה שכבר התחלנו אותו".

הכרזת מלחמה?

השימוש של המנכ"ל פרבמן בדוגמה של ענקית עיבוד התמונה והווידאו אדובי כהשוואה ליכולות הווב שהוא מתכנן לפתח אינה מקרית. החברה הוותיקה שולטת בבטחה במספר תתי־שוקים של תוכנות העיצוב והעיבוד של תמונה ושל וידאו. בין היתר, החברה אחראית על הפיתוח של התוכנה האייקונית פוטושופ, ושל תוכנת עריכת הווידאו פרימייר. לאורך השנים, אדובי ניסתה להיכנס לתחום עיבודי התמונה גם במובייל עם אפליקציה בשם פוטושופ פיקס, אבל בהצלחה מוגבלת מאוד.

הכניסה של לייטריקס לתחום עיבוד ועריכת וידאו ותמונות בווב, היא דריסת רגל בתחום של ענקית העיצוב האמריקאית אדובי, שפונה בעיקר לשוק המקצועי. החברה רשמה רווחים של יותר מ־17 מיליארד דולר ב־2022.

"אני לגמרי מרגיש שזה קורה", התייחס פרבמן למתח שנוצר בין אדובי לחברה מירושלים. "אדובי מנסים לפשט דברים, וכן להיות יותר רלוונטיים בעולמות שהם לא בהכרח מקצועיים טהורים. מנגד, אנחנו כן מנסים לקחת מקרי בוחן שפעם היו יותר מקצועיים. הדבר המעניין שדווקא ה־AI לגמרי טורף את הקלפים. חלק גדול מהכלים של פוטושופ הולכים להיות לא רלוונטיים".

לאורך השנים נמתחה ביקורת על אדובי, בעיקר בשל כך שבכמה מקרים - חברת הענק רכשה את המתחרות: הידועה שבהן - מקרומדיה בתחילת שנות ה־2,000. בחלק מהמקרים, הרגולטור האמריקאי אף נאלץ להתערב ולבטל רכישות. בחודשים האחרונים הודיעה החברה על רכישתה של תוכנת העיצוב פיגמה - בסכום של 20 מיליארד דולר. פיגמה היא פלטפורמה מקוונת המאפשרת למעצבי מוצר וחוויית משתמש בחברות הייטק לפתח ממשקים ולחלוק אותם עם שאר בעלי התפקידים בחברה.

מחיר העסקה שיקף מכפיל של פי 50 על קצב ההכנסות החוזרות (ARR) השנתי של פיגמה, שצפויות לעמוד על 400 מיליון דולר ב־2022. זהו אחד המכפילים הגבוהים שקיבלה חברת תוכנה בעסקת רכישה. פרבמן מאשר שכשהחליטו על השינוי האסטרטגי לפני כשנתיים, הצעת רכישה מאדובי הייתה אחת התוצאות עליהן חשבו.

רכישות סמוך לפיטורים

לייטריקס רכשה את החברות בשיקגו ובבאר שבע לפני כמה חודשים - מעט לפני שהודיעו על פיטורים של 80 עובדים בחודש יולי. ההחלטה על הפיטורים התקבלה כשמונה חודשים לאחר סבב סקנדרי משמעותי. "כבר בתחילת השנה, התחיל ליפול לנו האסימון (בנוגע למצב הכלכלי - י"מ)", שחזר פרבר. "לא רצינו להתחיל בפיטורים, אז התחלנו מקיצוצים בשיווק. הבנו שאנחנו צריכים לחשוב לא רק על צמיחה אלא גם על רווחיות. קיווינו שהקיצוץ בשיווק יספיק, בשלב מסוים הבנו שלא".

בלייטריקס מסבירים שתהליך הרכישה של החברות החל כבר לפני זמן רב ושרק במקרה הבשלת התהליך הגיעה במקביל לצורך להיפרד מחלק מהועבדים. "בסוף כשאתה חייב לקצץ, עושים תיעדוף ברוטאלי של מה חשוב. כשישבנו לעשות את זה, אנחנו הבנו שעל ווב ועל בק־אנד פשוט אי אפשר לוותר", הסביר המנכ"ל. "אני מבין איך זה יכול להתפרש, בסוף אני כן חושב שזה כן הייתה החלטה, שלפחות בינתיים נראית לנו סבירה. במקביל גם המשכנו לגייס בעולמות הווב והבק־אנד. ניסינו לעשות הסבות לחלק מהעובדים, אבל אי אפשר לעשות הסבה לכל החברה".