גוגל מחפשת את עצמה: האם היא החמיצה את ההזדמנות של הבינה המלאכותית?

התחרות הגוברת, עידן הפרטיות וחוסר הסבלנות של הגולשים כנראה לא יאפשרו לגוגל להמשיך ליהנות מהכנסות עצומות מפרסום, כפי שהתרגלה • אם החברה לא תבצע רכישות גדולות, תייצר מנועי צמיחה ותחדש בתחום הבינה המלאכותית, היא תאבד דומיננטיות בשוק

חיפוש בגוגל. החברה עתידה להפסיד הסכם עם אפל ששוויו 10 מיליארד דולר בשנה / צילום: Shutterstock
חיפוש בגוגל. החברה עתידה להפסיד הסכם עם אפל ששוויו 10 מיליארד דולר בשנה / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה

לפי דיווחים בארה"ב מהימים האחרונים, נראה כי במטה ענקית הפרסום והחיפוש גוגל במאונטן וויו קליפורניה הכריזו על "קוד אדום". הסיבה: גל מוצרי הבינה המלאכותית היצרנית (Generative AI), ובראשם ChatGPT שהושק לפני כשלושה שבועות על-ידי OpenAI והדהים את העולם ביכולות שהוא מציג כבר היום, ומנוע ייצור התמונות DALL-E 2 שהציגה OpenAI לפני מספר חודשים.

מי צריך פרסומאים: הבינה המלאכותית מאיימת על המקצועות היצירתיים
ביקשנו מהבינה המלאכותית לכתוב טקסט על יכולות הצ'אט שלה: כך זה נראה

שמחתי לקרוא שבגוגל מתחילים להבין שמה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה, ושעליהם להתעורר מהר. ChatGPT מעניק חיפוש ברמה אחרת לגמרי מהחיפוש בגוגל - יותר מקיף ושיחתי, וגם מאפשר פולוו-אפ, וזה עוד לפני שהוא הפך למוצר מבושל, והרבה לפני ש-OpenAI אמרה את המילה האחרונה בנוגע למודל השפה שיושב בבסיסו.

כל זה הוא ללא ספק תמרור אזהרה, אבל הבעיה של גוגל הרבה יותר גדולה מ-ChatGPT או איזה מנוע לייצור תמונות כזה או אחר. נראה כי מישהו שם נרדם בשמירה.

ללמוד ממיקרוסופט וטסלה

כדי להבין את הטענה, צריך להסתכל על המבנה של גוגל ועל מנועי הצמיחה הפוטנציאליים שלה מול המתחרות. מדובר בחברה שרושמת הכנסות של יותר מ-250 מיליארד דולר בשנה, כאשר 80% מהן מגיעות מערוץ אחד בלבד: פרסום. היכן? בעיקר במנוע החיפוש Google‪.com, ובפלטפורמת הווידאו יוטיוב.

בנוסף, יש לה פעילות ענן (שמפגרת אחרי Azure של מיקרוסופט ו-AWS של אמזון), פעילות קטנה של מכירת מוצרי אלקטרוניקה (בית חכם, סמארטפונים של Pixel ומוצרי Nest), הכנסות מעמלות ב-Google Play במכשירי אנדרואיד ועוד.

ההתבססות על ההכנסות מפרסום משמעותית מאוד, והבעיה הגדולה היא שההכנסות הללו לא צפויות להמשיך לצמוח כפי שצמחו בשנים עברו - הן משום שאנחנו בעידן של יותר פרטיות, והן בשל מתחרות חדשות וחזקות (בנוסף למטא שמתחרה בה כבר שנים) כמו טיקטוק, אמזון, אפל ואחרות, שנוגסות בהכנסות שלה מפרסום. רק כדי לסבר את האוזן, 2022 היא השנה הראשונה זה שנים שבה נתח ההכנסות של גוגל ומטא מפרסום צפוי לרדת מ-50%.

לא בכדי, המניה נסחרת היום בשווי של פחות מ-1.2 טריליון דולר, כ-40% מתחת לשיא שאליו הגיעה בנובמבר 2021, ורק 70% מעל הנתון של נובמבר 2017. לשם השוואה, אפל עלתה ביותר מ-200%, ומיקרוסופט ביותר מ- 190% מנובמבר 2017. התמונה נראית עוד יותר מוזרה כשמסתכלים על חברות אחרות בסדר גודל של גוגל, ומשווים אותה אליהן.

קחו למשל את מטא (פייסבוק): אומנם המניה ירדה מאוד בשנה האחרונה והתרחקה ממועדון הטריליון, אבל היא עדיין נחשבת לאחת מענקיות האינטרנט עם יותר מ-3.5 מיליארד משתמשים בחודש והכנסות של יותר מ-100 מיליארד דולר ב-2022 (הערכות).

נראה כי מטא מבינה לחלוטין שהמודל שלה ושל גוגל - לספק שירות בחינם על-מנת לייצר דאטה, ואז למכור למפרסמים את הדאטה - כבר לא צפוי לצמוח כמו בעשור האחרון. גם בגלל הפרטיות והתחרות, וגם כי המשתמשים עצמם משנים את ההעדפות והסבלנות שלהם לפרסומות כאלה. אז מה היא עושה? ממציאה את הדור הבא של האינטרנט, המטאוורס, ומשקיעה עשרות מיליארדי דולרים בדרך לשם. אם היא תצליח בכך עדיין מוקדם לדעת, אבל אין ספק שנעשה ניסיון כמעט הרואי.

גם אמזון, שלא נמצאת בשנה מופלאה (כמו רוב חברות הטכנולוגיה), עובדת על חידושים בהרבה מאוד תחומים. היא משקיעה מיליארדים בפעילות הריטייל הפיזית, ממשיכה לפתח את ביצת הזהב שלה - שירותי הענן של AWS, ממשיכה לפתח את פעילות האיקומרס באמזון.קום ונכנסת למהלכים אסטרטגיים משמעותיים בתחום הבריאות ועוד.

ומה עם אפל? מלבד הרחבה תמידית של סל המוצרים שלה והצעת הערך בדמות אפליקציות ושירותים בתשלום, גם היא מסתכלת כבר כמה שנים על תחום הרכב ועל תחום המטאוורס בכלל, וממשקי מציאות רבודה בפרט. כחלק מהאופי החשאי מאוד של פרויקטים באפל, אין המון מידע בנושא, אבל ממה שכן דולף משם, נראה כי ההשקעה לא מבוטלת.

עוד ענקית ששווה להסתכל עליה היא מיקרוסופט - התלמידה המצטיינת של השנים האחרונות. גם היא ממשיכה להרחיב את הצעת הערך שלה בענן (Azure), גם פועלת בתחום המשחקים, וגם ממשיכה לשלוט בשוק מערכות ההפעלה והתוכנות המשרדיות. החברה בחרה לרכוש את חברת המשחקים הענקית אקטיווז'ן בליז'ארד בכ-70 מיליארד דולר, וגם ביצעה השקעה אסטרטגית ב-OpenAI.

גם אם נסתכל על טסלה, או אפילו חברות שנמצאות "קומה אחת מתחת" מבחינת שווי - כמו אנבידיה, סיילספורס, אורקל ואחרות - נראה רכישות גדולות, כניסה לתחומים חדשים וניסיונות לייצר מנועי צמיחה ולחסום מתחרים. ובינתיים מה בגוגל? לא ממש הרבה, לפחות לא משהו שיוצא החוצה.

נכסים לא מנוצלים

בזמן שהשחקניות הגדולות והוותיקות מנסות לחדש, וכפי שראינו חותרות לייצור מנועי צמיחה וגיוון במקורות ההכנסה, כמובן שגם צצות שחקניות חדשות שמהוות איום. טיקטוק, לדוגמה, לכאורה מתחרה של מטא, אבל מתחרה לא פחות, אם לא יותר, גם בגוגל - גם כפלטפורמת וידאו וסושיאל וגם כסוג של מנוע חיפוש לדור הצעיר.

תוסיפו לכך את העובדה שהרגולטורים בארה"ב והאיחוד האירופי בוחנים בשנה האחרונה את ההסכם בין גוגל לאפל, שבמסגרתו גוגל היא מנוע החיפוש הדיפולטיבי במכשירי IOS בתמורה לסכום שמוערך ב-10 מיליארד דולר בשנה, ואת הכוונות של אפל (הן לא גלויות אבל רואים אותן בבירור) להפסיק את זה מיוזמתה, עוד לפני שהיא תקבל הנחיה מהרגולטורים (ולהציע את המנוע חיפוש שלה למכשירי IOS) - והרי לכם בעיה אמיתית.

שלא תבינו אותי לא נכון: גוגל היא חברה מאוד חזקה, עם פוטנציאל לא מבוטל. מדובר בחברה עשירה, שמעסיקה כישרונות מטורפים ונגישה למיליארדי משתמשים כל חודש. אלה נכסים שלא יסולאו בפז, אם רק ינתבו וימצו אותם נכון.

במידה מסוימת, התחושה היא שמנכ"ל גוגל הנוכחי, סונדאר פיצ'אי, הוא "הגרסה הגוגלית" של סטיב באלמר, המנכ"ל הקודם של מיקרוסופט, שבתקופתו החברה דשדשה משנת 2000 עד 2014, הפסידה לגמרי במובייל וכמעט פספסה גם את הענן.

שנואים פחות ממטא

התחושה היא שראשי גוגל התבסמו ברווחיות העצומה ובשליטה בקטגוריות שבהן היא פעילה, ושכחו להיערך לדור הבא של האינטרנט - מטאוורס, ענן, בינה מלאכותית יצרנית וכו'. הדבר היחידי שהם כן הרוויחו מהשקט (שלא נאמר הירדמות) היא שהם פחות שנואים ממטא, למרות שהם עושים כמעט אותו דבר (סוחרים בדאטה, מקדמים תוכן שמעורר פילוג וכו').

למען ההגינות, חשוב לציין כי זה לא שאין פעילות בגוגל בכלל בתחומים הללו, אבל היא נעשית מעט מדי, לאט מדי ומאוחר מדי. אולי מישהו עובד שם על הדבר הגדול הבא, כמו איזה טכנולוגיית מחשוב חדשה שעוד רגע תסחוף את העולם - אבל לפי כל השמועות והמידע שזורם מהחברה, לא נראה שיש משהו כזה בנמצא, בוודאי לא בהיקפים של המתחרות.

אז עד שהחברים בגוגל יתעוררו, אני יכול להעיד שבשלושת השבועות האחרונים הפחתתי משמעותית את החיפושים שלי בגוגל ועברתי ל-ChatGPT. מכיוון שהוא לא מקבל עדיין מידע בלייב מהאינטרנט (המידע שהוזן אליו "הוקפא" ב-2021), אני לא מחפש בו דברים כמו כתובות, שעות פתיחה או ציטוטי מניות.

אבל בשאלות לימודיות או שאלות עומק, שבהן לעכשוויות אין חשיבות, כמו לדוגמה הסבר למשמעות של ביטוי מסוים - אני לגמרי מעדיף אותו על פני גוגל. למעשה, כשאני מסתכל שלושה שבועות אחורה, קשה לי להבין איך התפשרתי על התשובות שגוגל נתנה לי עד היום.