בנק ישראל יעלה מחר את הריבית אבל הבשורה החשובה מחכה במקום אחר

הבנק המרכזי צפוי להעלות מחר את גובה הריבית בפעם השביעית ברציפות מאז אפריל • הקונצנזוס בקרב החזאים: עלייה של חצי אחוז • בנוסף, חטיבת המחקר של הבנק תפרסם תחזיות מעודכנות של האינפלציה, הצמיחה והריבית לשנה הקרובה

נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון / צילום: גלעד קולרציק
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון / צילום: גלעד קולרציק

בפעם השביעית ברציפות מאז אפריל האחרון, צפוי להודיע ביום שני נגיד בנק ישראל אמיר ירון על העלאת הריבית. ציפיות רוב האנליסטים הן לתוספת של 0.5%, וזאת לאחר שבנובמבר עלתה הריבית בשיעור דומה. אפשרות נוספת שעל הפרק היא העלאה של 0.25%.

איפה לשים את הכסף ב-2023? זו התחזית של עשרה בתי השקעות
התחזית האופטימית: בגולדמן זאקס צופים שנה מעולה לשוק האג"ח
למה מחלקות ה-HR בסכנה ומה יחליף את האופן ספייס? מגמות בשוק העבודה ל-2023   

בנוסף לכך, הקונצנזוס העדכני בקרב האנליסטים בשוק, הוא שריבית בנק ישראל עוד תמשיך לטפס ותגיע עד לרמה של 4%. רק לפני מספר שבועות הערכה זו נראתה חריגה, כשרוב החזאים צפו שהריבית תגיע בשיאה ל־3.5%-3.75%, אך המספרים התעדכנו כלפי מעלה.

בין הסיבות לתחזיות המעודכנות ניתן למנות בין היתר את מדיניות הבנק הפדרלי בארה"ב, שהודיע בהחלטת הריבית האחרונה שלו כי המדיניות המוניטרית ההדוקה צפויה להימשך וכי הריבית לא תרד במהלך 2023. סיבה נוספת היא האינפלציה בישראל, שהגיעה בנובמבר לקצב שנתי של 5.3% ואף צפויה להמשיך לעלות במדד דצמבר שיפורסם בעוד כשבועיים.

עד כה, בישראל התגאו באינפלציה הנמוכה ביחס לעולם, אך נראה כי הפערים במגמת סגירה. האינפלציה בארצות הברית ירדה מעל המצופה חודשיים ברצף, ואילו אצלנו היא נמצאת כנראה לפני השיא. כתוצאה מכך, עשוי בנק ישראל לשמור על הריבית גבוהה במשך תקופה ארוכה יותר אפילו מאשר בארה"ב.

הבנקים המרכזיים בעולם מקשיחים עמדות

בפד וביתר הבנקים המרכזיים התחושה היא שעדיף לנקוט גישה אגרסיבית כעת ולהיות בטוחים שהיעד - בלימת האינפלציה - הושג. החשש הוא מתרחיש שבו הריבית תרד מוקדם מדי, האינפלציה תרים ראש ולא יהיה מנוס מהעלאות ריבית נוספות. יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר בהודעת הריבית האחרונה כי "יש לנו עוד עבודה רבה", והבהיר כי למרות שני מדדים שהפתיעו לטובה האינפלציה עדיין לא מתקררת כפי שהיה מצופה. נשיאת הבנק המרכזי האירופי, כריסטין לגארד, יישרה קו יום לאחר מכן עם מסרים ניציים משלה. מדיניות זו, צפויה להקרין גם על בנק ישראל.

התחזית: הריבית תעלה בחצי אחוז

"אני חושב שהעלאת הריבית הקרובה של בנק ישראל תהיה של חצי אחוז", מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב. ההסבר שלו להעלאה אגרסיבית יחסית נוספת נעוץ באינפלציית הליבה, כלומר האינפלציה בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה. "מבחינת האינפלציה, ובמיוחד אינפלציית הליבה, הקצב ממשיך לעלות. אנחנו צופים עלייה קלה של 0.4% במדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, מעריך שנראה העלאה של חצי אחוז ביום שני. "עד לפני שבועיים השוק תימחר כי הריבית תעלה רק ב- 0.25%, אך היום השוק מתמחר העלאת ריבית של 0.5% בהסתברות של 60% והעלאת ריבית של 0.25% בהסתברות של 40%", הוא אומר.

בנוסף, מעריך שפריר כי מדד דצמבר יטפס בכ־0.3%, וימשיך את המגמה בנובמבר, אז האינפלציה הגיעה לשיא של 14 שנה. קצב האינפלציה הגבוה הוא בין השיקולים התומכים בהעלאת ריבית של חצי אחוז. מנגד, השיקולים שתומכים בהעלאה של רבע אחוז הם הרצון לייצר גמישות רחבה יותר לבנק ישראל בהעלאות הריבית הבאות.

"השוק מתמחר כרגע שהריבית בישראל תגיע בשיא ל־4% ותחל לרדת בסוף 2023. בארה"ב, השוק מתמחר כי הריבית תגיע עד ל־5% במאי ותתחיל לרדת מספטמבר", אומר שפריר. איך מסבירים את הפער בין ישראל לארה"ב? "הריבית של הפד עלתה הרבה יותר, ויותר בחדות. בנוסף לכך, הכלכלה שם צפויה להיכנס למיתון ב־2023, מה שתומך בהורדת הריבית. בישראל צפויה האטה ולא מיתון, ולכן ככל הנראה בנק ישראל לא צפוי לרוץ ולהוריד את הריבית מיד עם הפד", אומר שפריר.

בנק ישראל יעדכן את התחזיות

בעוד שהריבית כנראה תעלה, היא לא תהיה הדבר היחיד המעניין בהודעת בנק ישראל. חטיבת המחקר צפויה לפרסם את התחזית המעודכנת שלה לשנה הבאה לריבית, לצמיחה ולאינפלציה. במהלך השנה האחרונה עדכן בנק ישראל את התחזיות לא אחת.

באוקטובר עדכנה חטיבת המחקר את תחזית האינפלציה והריבית כלפי מעלה, והורידה את תחזית הצמיחה לשנה הבאה. על פי התחזית הקודמת מחודש יולי, שיעור האינפלציה בשנה הבאה אמור היה לעמוד על 2.4%, ואילו באוקטובר כבר צפו כי היא תהיה מעט גבוהה יותר ותעמוד על 2.5%.

נוסף על כך, לאחר שבבנק ישראל העריכו כי הריבית ברבעון השני של 2023 תעמוד על 2.75% - הם עדכנו את התחזית כלפי מעלה ל־3.5%. בד בבד, תחזית הצמיחה עודכנה כלפי מטה, ובבנק העריכו כי בסוף 2023 היא תעמוד על 3%, ולא על 3.5% כפי שצפו רק ביולי.

בנק ישראל לא לבד. בשנה האחרונה הבנקים המרכזיים התקשו מאוד להתמודד עם הטלטלות בשווקים ועדכנו שוב ושוב את התחזיות. לשם השוואה, בפד עדכנו בהחלטת הריבית האחרונה בחודש דצמבר את התחזית לשלילה. הפעם הם העריכו כי הריבית תמשיך ותעלה עד לכ־5.1% במהלך 2023 ולא תרד לפני 2024. זאת לעומת הערכה קודמת לגובה ריבית של 4.6% בשיא.