שנה חדשה, מגמה ישנה: האם ה-S&P 500 בדרך למטה?

השוק האמריקאי מתקשה למצוא כיוון או תחתית אחרונה • ברמת 4000 הנקודות המוכרים חסמו כל מהלך מעלה • הצעתי: להמתין בצד למחירים שבאמת יהוו פוטנציאל גבוה על רמת סיכון נסבלת

ניתוח טכני
ניתוח טכני


הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

אחד הדברים החשובים ביותר בניתוח שווקים הוא לשמור על גמישות מחשבתית, על היכולת לשנות דעה במהירות עם השינויים העוברים על השוק. מסחר בשוק ההון כמוהו כפעילות נגד חוקי הטבע - גלישת גלים או דאייה עם מצנח רחיפה לא ממונע. אין ביכולתך לקבוע כמעט כלום, רק לנתח את המצב הנתון ולהגיב, ואם התנאים משתנים, אתה חייב לשנות ולהשתנות.

חידת המט"ח: הדולר בעולם במגמת ירידה, למה דווקא מול השקל הוא מתחזק? 
המפקח על הבנקים נגד הבנקים: מנעו מעסקים קטנים הוזלה בעמלות | בלעדי 
קופות הגמל רשמו את השנה הגרועה ביותר מאז 2008. האם הבורסה בת"א תשלם את המחיר? | ניתוח

לא יהיה שמח ממני להודות בטעות, אבל לצערי זה אינו המצב, ועד כמה שאני מחפש מסרים חיוביים, שינוי כיוון אמיתי או סימנים לתחתית אחרונה בשוק האמריקאי, איני מוצא דבר מאלה. שוק המניות בייצוגו של מדד S&P 500 אולי אינו רחוק מהתחתית, אך עדיין לא הגיע לשם ויש לו עוד כברת דרך לעבור.

איני מאמין ב"ניתוח טכני מורכב" - באסופת הכלים הטכניים שאינם אלא נגזרות של המחירים. אני מאמין בהתנהגויות שוק בסיסיות ופשוטות, אובייקטיביות, חד משמעיות, לא פתוחות לפרשנות וקלות להבנה, אחרת זה לא באמת ניתוח טכני.

השבוע נדלג לממד הזמן הארוך, כלומר לגרף החודשי שבו כל נר מייצג חודש שלם. זה זמן טוב לעשות זאת היות שהנר של דצמבר גיבש את צורתו הסופית. נבין את הכיוון והמומנטום הקיים, וננסה להבין את הסיכונים בשוק הנוכחי.

המומנטום עדיין שלילי

אם כך, בגרף החודשי אפשר לראות שהמרכיב החיובי היחיד בהתנהלות השוק, הוא שהרצף שנותר בתחתית האחרונה עדיין לא נשבר. אבל הוא יישבר, זו שאלה של זמן.

על פי הממוצעים הנעים, והניתוח שלהם המתבסס הן על האופן שבו הם מסודרים והן על השיפוע שבו הם נמצאים, הרי שחרף העליות, הממוצעים הנעים מסודרים עדיין בסדר יורד. כלומר הקצר מתחת לארוך ושניהם משופעים מטה. המשמעות היא שהמומנטום עדיין שלילי. ולא רק זאת, אלא שהשוק מצוי מתחת לממוצעים הנעים.

לגבי מבנה המחירים, המשתקף מהאופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל, בשום ממד זמן אין מבנה מחירים התואם הגדרה של "מגמת עלייה". כלומר נקודות השפל והשיא אינן מסודרות במבנה עולה עדיין.

רמות התנגדות - בהמשך לניתוחים האחרונים שלי, שוב אני מצביע על 4,000 הנקודות כרמת התנגדות אותה יתקשה השוק לעבור. שימו לב שבכל ניסיון תקיפה של רמה זו המוכרים עמדו כחומה בצורה.

מדדי המומנטום שבתחתית הגרף - העליון הוא מדד העוצמה היחסית ומתחתיו מדד החפיפה־סטייה. שניהם מצויים בטריטוריית מומנטום שלילית ומעידים, לצד פרמטרים אחרים, שהתחתית האחרונה עדיין לא כאן.

לא זמן "לאסוף סחורה"

מקווה שחגגתם את תחילת השנה האזרחית היטב, אך קמתם בבוקר פיכחים, ולא רק מאדי האלכוהול, אלא גם בהבנה ששוק המניות עדיין מציע רמת סיכון גבוהה, המיותרת למשקיע הקטן. אין שום טעם "לאסוף סחורה" אלא להמתין בצד עד למחירים שבאמת יהוו פוטנציאל גבוה על רמת סיכון נסבלת.

הנר בגרף הניתוח בנוי משני חלקים: הראשון הוא הגוף, המייצג את מה שקרה בין הפתיחה לסגירה. מעל ומתחת לו ישנן הצלליות - הקווים הדקים שסביב לנר. החלק העליון של הצללית מייצג את המחיר הגבוה ביותר, והחלק התחתון את המחיר הנמוך ביותר.

טסלה: אין לה מצבר ליותר מ-100 דולר

המחזאי ג'ורג' ברנרד שו אמר פעם שאופנה זה דבר מכוער עד כדי כך שצריך להחליף אותה כל מספר חודשים. זה נכון גם לגבי שוק המניות - אופנה באה ואופנה הולכת. אני לא שוכח את הבאזז סביב טסלה ואת הקומפלימנטים ששפכו על מניית הרכב החשמלי, ללא היכר. העשורים שבהם אני נמצא בשוק לימדו אותי לא להיגרר אחרי אופנות כאלה או אחרות, אלא להביט בעין מפוכחת על כיוון השוק. ואם אני מביט על טסלה, אז אין לה הצדקה מעל 100 דולר ליחידה.

בניתוח האחרון שלי אודות הכוכבת הדועכת כתבתי שעבר זמנה; מגמת עלייה אין, והדבר הטוב ביותר שיכול לקרות למניה הוא שתדשדש. מאוגוסט 2022 המניה קרסה ברעש גדול והרשתות החברתיות געשו לגבי הקריסה, בחוסר אמון. אבל זה לא הסתיים כאן.

אין צורך להיות מנתח טכני כדי להבין שהמגמה במניית טסלה  היא מגמת ירידה ברורה. ולא רק בטווח הקצר אלא ברמת הטווחים הארוכים. בחודש האחרון צנחה טסלה בעוד כ־40%, אך בשונה מימי הזוהר שלה, זה קרה תוך מחזורי מסחר גדולים. להתנהגות זו ישנה משמעות מרחיקת לכת.

תיקון יהיה זמני, המחיר לא בשפל

הדעה הרווחת, אך המוטעית, היא שירידה במחזורי מסחר גבוהים מעידה על קליטה טובה של סחורה. אולם ההיסטוריה לימדה אותנו שירידה המלווה במחזורי מסחר גבוהים מעידה על פאניקה, ולעיתים נדירות היא מהווה תחתית אחרונה. במרבית המקרים, ירידה המלווה בגידול בולט בהיקפי הפעילות גוררת אחריה תיקון כלפי מעלה. תיקון זה המלווה בירידה במחזורי המסחר מעיד כי מדובר בעלייה זמנית.

בנוסף, המומנטום השלילי שהצטבר במהלך הירידה האחרונה במניה, מעלה הסבירות כי מחיר השפל האחרון של טסלה אינו מייצג את התחתית האחרונה.

ניתוח טכני: שיטה לקבלת החלטות השקעה בשוקי ההון, המתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה.