השרים ברקת וסמוטריץ' סיכמו על שיתוף פעולה למציאת פתרון ליוקר המחיה

שרה הכלכלה והתעשייה ניר ברקת סיכם עם שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ'על עבודת מטה משותפת לפתרונות בסוגיית עליות המחירים ויוקר המחיה • ברקת: "אני רואה בחזון שלי את המדינה מכפילה את התל"ג שלה בתוך עשור"

ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה, בהשבעת הכנסת ה-24 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה, בהשבעת הכנסת ה-24 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת אמר כי כבר ביום שישי בשיחה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סיכמו השניים על עבודת מטה משותפת לפתרונות בסוגיית עליות המחירים ויוקר המחיה. בשיחה עם גלובס אמר ברקת כי הכוונה היא לטפל הן בסוגיות בטווח הקצר שיש להן השלכות המשכיות על התעשייה והכלכלה בכלל כמו מחירי החשמל והמים, והן לפתרונות יסוד ארוכי טווח. לדבריו מדובר בפתרונות העוסקים בהגברת התחרות, הקטנת הרגולציה הכנסת שחקנים חדשים למשק ועוד.

השר ברקת הוסיף כי "יש הזדמנות אדירה להשלים את השלום המדיני לשלום כלכלי. ככל שההזדמנויות בעולם הרחב יגדלו זה יאפשר לנו לצמוח בקצב מואץ. אני רואה בחזון שלי את המדינה מכפילה את התל"ג שלה בתוך עשור".

בטקס החילופים עם השרה היוצאת אורנה ברביבאי אמר ברקת כי אין לו ימי חסד בתפקיד שכן "גלי הצונאמי של המשבר הכלכלי הגלובלי מתנפצים על החומות שלנו ומאיימים לפגוע בכלכלת ישראל. נהוג לומר שכלכלת ישראל היא אי של יציבות - זה נכון מאוד, אבל גם אי, אם לא מגינים עליו נכון, לא יכול לעמוד בפני צונאמי".

הוא התייחס לאפקט הקורונה המתמשך, המלחמה באירופה והסגרים שבימים אלה סין נכנסת אליהם בחזרה, כמחוללי תמורות בכלכלות העולם. לרבות האינפלציה עליית הריבית והמיתון שמתחיל בשווקים העולמיים.

ברקת אמר כי התוצאות העסקיות של ספינות דגל רבות במשק נמצאות בהידרדרות והצפי ל-2023 גרוע אף יותר: "החברות הללו ממהרות להתאים את מבנה ההוצאות להכנסות ומפטרות המוני עובדים; וזה לא קורה רק בהייטק, אלא בחברות תעשייתיות גדולות ובכל הסקטורים. אלה לא רק עובדים משדרות רוטשילד בתל אביב אלא גם מרהט וגם מקרית שמונה. אנחנו שואפים להיות מעצמה, אך עלולים למצוא את עצמנו מדינת עולם שלישי, מבחינת תשתיות משקיות. אנחנו חייבים לפעול היום, כדי שתשתיות המשק שלא יקרסו בעוד 30 שנים. אנו נדרשים לעשות רפורמות ענק, שינויים מבניים ויותר מכך, שינוי קונספציה".

לדברי ברקת יש להפחית מיידית את העומס הבלתי נסבל, כדבריו, על העסקים בישראל: "הם דומים לרצי מרתון עם שק חול על הראש, זה אבסורד". הוא ציין את הפחתת הרגולציה, "הסרטן בגופו של המשק", כיעד מרכזי לצד התאמת ההון האנושי הישראלי לצרכי המשק העתידיים, אף שלא ברור כיצד זה משתלב עם ההתחייבויות הקואליציוניות ליהדות התורה.