גניבות רכב | ניתוח

גניבות הרכב הוכפלו, חברות הביטוח מפסידות מעל מיליארד שקל בשנה, והציבור משלם

המחסור בחלקי חילוף וברכבים מוביל להכפלה של גניבות המכוניות בישראל • בשוק הביטוח מעריכים כי התופעה עולה לחברות הביטוח יותר מ־1.3 מיליארד שקל בשנה - מה שמתגלגל מיד למחירי הפוליסות, שכבר התייקרו בעשרות אחוזים • וגם: הערים והדגמים הכי פופולאריים על גנבי הרכבים

מאזדה 3. הדגם הנגנב ביותר בישראל / צילום: יח''צ
מאזדה 3. הדגם הנגנב ביותר בישראל / צילום: יח''צ

באחד מערבי שבת האחרונים התכוננו א' וי', מאזור המרכז, לצאת יחד עם שלושת ילדיהם לארוחת שישי עם המשפחה המורחבת. לתדהמתם הם גילו כי הרכב שלהם, מסוג יונדאי i-25 נעלם מהחנייה הצמודה לביתם. בעקבות פנייה למשטרה, התברר כי כבר בצוהרי אותו היום הרכב נצפה במצלמות המשטרה עושה את דרכו באין מפריע לאחת מהערים הפלסטיניות מעבר לתחומי הקו הירוק. באותו יום הם הצטרפו לסטטיסטיקה של גנבות הרכבים בישראל, תופעה שרק הולכת ומחריפה. מנתונים שהגיעו לידי גלובס עולה כי חודש דצמבר מסתמן כחודש שיא מבחינת גנבות הרכב בישראל והוא המשך ישיר למגמה שמתעצמת מזה מספר לא מבוטל של חודשים.

מירי רגב תתקשה לעבור ממילים למעשים: מטרו אאוט, שאטלים ימיים אין 
צעדים ראשונים להרחבת הפעילות של GEELY בישראל ב-2023 | בלעדי
קיה פיקנטו ב-90 אלף שקל: העלאת המחירים של המכוניות הקטנות שחמקה מתחת לרדאר 

על פי הנתונים, בחודש החולף נגנבו בישראל בין 1,200 ל-1,300 כלי רכב - עלייה של 100% לעומת השנה שעברה. העלייה הזו נובעת ממחסור הן בחלקי חילוף והן ברכבים חדשים. מחירי החלפים עלו מאוד בשנה-שנתיים האחרונות בעקבות שורת גורמים בהם השיבושים בשרשרת האספקה שהחלה בקורונה, סגירת מפעלים בסין (ספקית החלפים הגדולה בעולם שגם היום סובלת מהתפרצות קורונה נוספת) והזינוק בשנתיים האחרונות במחירי התובלה והמכולות. כך נוצר מצב שחלק מהיבואנים מחכים חודשיים ושלושה לחלקי פח בסיסיים.

לפי חברות ביטוח, עלות של כל רכב גנוב עומדת על 85-90 אלף שקל, כך שהתשלום של חברות הביטוח בגין גנבת רכבים בקצב הנוכחי עומד על 110 מיליון שקל בחודש, שהם יותר מ-1.3 מיליארד שקל בשנה, ויש המעריכים כי מדובר בסכום המתקרב ל-1.5 מיליארד.

"מייקרים את הביטוחים ב-10% רק בגלל הגניבות"

את העלות הזו מגלגלות חברות הביטוח מיד לצרכנים. ביטוחי הרכב מתחלקים לשניים - ביטוח חובה שמכסה פגיעות גוף של הנהג עצמו, הולכי רגל ויושבי הרכב, וביטוח מקיף (רכוש) שנועד לכסות על גנבות, נזקים לרכב ופגיעה בצד שלישי (ביטוח צד ג'). בעוד שבביטוחי החובה חברות הביטוח כפופות לפיקוח ורגולציה נוקשה של רשות שוק ההון, ומתקשות להעלות מחירים, בביטוחי הרכוש הישראלים משלמים יותר ויותר. גם כאן החברות צריכות אישור להעלות מחירים, אך כדי לכסות על ההפסדים (הנובעים לא רק מהגנבות אלא גם מעלייה בשכיחות התאונות וההתייקרויות במוסכים) הן מצמצמות את ההטבות שניתנו עד עתה לנהגים. וכך, עבור רכב שמחירו עומד על 100 אלף שקל הביטוחים צפויים להתייקר בכ-200 שקל לשנה.

מנתונים שפורסמו בגלובס ונאספו על ידי סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi עולה כי מתחילת 2022 ועד נובמבר כבר הורגש זינוק של 20% בתעריף הביטוח הממוצע (חובה+מקיף). התייקרות זו נבעה הן מעלייה בגנבות, הן מעלייה בשכיחות התאונות והן מעלייה בתשלומים של חברות הביטוח לקופות החולים בינואר שעבר. אבל היא לא האחרונה: המחירים צפויים לעלות עוד מאחר שהחודש עולה שיעור התשלום של החברות לביטוח הלאומי. עליות המחירים לצרכן נועדו לפצות את חברות הביטוח, בין היתר על הפסד מצרפי של 1.3 מיליארד שקל בביטוחי הרכב שרשמו בתשעת החודשים הראשונים של 2022.

"אנחנו נאלצים לייקר את הפוליסה ב-10% רק בגלל הגנבות, עוד לפני עלות התאונות, התייקרות חלפים וכו'", אומר בכיר בחברת ביטוח. "אין קסמים, זו כלכלה פשוטה. החברות לא יביאו את הכסף מהבית, בעיקר כשהן מפסידות בביטוחי החובה".

את העלייה בשיעור הגנבות ממחישים היטב הנתונים הבאים: אם בחמש-שש השנים האחרונות שכיחות הגניבות עמדה על 0.15%-0.2% מכלל הרכבים המבוטחים בביטוח מקיף, הרי שכיום היא כבר מתקרב ל-0.4%. יתרה מכך, בחלק מהדגמים, אלה הפופולארים ביותר על ידי גנבי הרכבים, שכיחות הגניבות מתקרבת ליותר מ-2%. אלו בעיקר דגמים חדשים שעלותם עומדת על כ-150 אלף שקל. כשמכניסים את שיעור השכיחות לשווי הרכב הזה, פרמיית הביטוח מתחילה מסכום של 3,000 שקל לשנה, עוד לפני משתנים נוספים כמו סיכון לתאונה ועלויות נוספות, כך התעריף לאותם דגמים כבר עשוי להגיע לכ-6,000 שקל.

הדגמים הנגנבים ביותר והשעות הכי מסוכנות

אם נחזור לא' וי', הרי שהמקרה שלהם תואם את הסטטיסטיקות של חברות הביטוח, וגם את אלה של פוינטר, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים. דגם הרכב שלהם נמצא ברשימת עשרת כלי הרכב הכי נגנבים לצד מאזדה 3, קיה פיקנטו, מאזדה 6, טיוטה קורולה, יונדאי טוסון, קיה נירו, מאזדה CX5, קיה ספורטג' ויונדאי קונה.

דגמים אלו עולים כמעט בקנה אחד עם נתוני פוינטר, לפיהם שנת 2022 קיבעה את ההובלה הבלתי מעורערת של רכבי הפנאי-שטח (SUV) בישראל. ולא מדובר רק במכירות, אלא גם בשיעור מסך הגניבות שחצה את רף ה-50%. כל רכב שני שנגנב בישראל הינו רכב פנאי-שטח. רכבים פרטיים שאינם SUV היוו 17% מהרכבים הגנובים, רכבים מסחריים 10% ומשאיות 6%. אופנועים היוו אשתקד 13% מסך הגניבות.

בנוסף, נראה שלפי שעה גם גנבי הרכב כמו השוק כולו, טרם מעכלים את כניסתם של הרכבים החשמליים והם נגנבים פחות. הסיבה העיקרית לגנוב רכב חשמלי היא הסוללה. ברכב שעלותו כ-150 אלף שקל, עלות הסוללה לבדה נאמדת ב-100 אלף שקל מהסכום כולו.

על פי הנתונים של פוינטר, המועד השכיח ביותר לגניבת רכב הוא הלילה שבין שבת לראשון והשעה הפופולארית במהלך השבוע היא שבע בערב, לאחר שעות העבודה. עוד מתברר כי גניבות רכב מתבצעות במשך כל שעות היום, בניגוד לעבר אז רוב ניסיונות הגניבה היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה. לפי פוינטר, מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת 2021.

95% מהרכבים הגנובים מגיעים לרש"פ

לדברי אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר: "עושה רושם שיש הלימה בין מבצעי גניבות כלי רכב, מבריחי שב"חים ומבצעי טרור. גנבי הרכוש מופעלים ממניעים כלכליים ואצל חלקם הם משולבים בשנאה לאומנית. כבר היום באירועי תפיסת רכב אנחנו נתקלים במטר של יידוי אבנים ואפילו ירי. מדובר באנשים, רובם צעירים, שהחליטו להצטרף לארגוני הפשע כדי לעשות כסף קל".

גם הבכיר בחברת הביטוח טוען כי העלייה בגנבות מקורה בביקוש לרכבים חדשים או לחלפים ברשות הפלסטינית. "זו סוג של אינתיפאדה כלכלית. 95% מגיעים לשטחי הרשות הפלסטינית, זו תעשייה מסודרת בה הכל מוזמן מראש. הרכבים החדשים יותר נגנבים בדרך כלל לשימוש עצמי בשטחי הרשות, ואילו רכבים ישנים יותר נגנבים לטובת חלפים לפי הזמנה".

הוא אומר כי ככל שמיקומו של היישוב קרוב יותר למעברים לרשות הפלסטינית, שיעור הגנבות עולה, אך נתוני פוינטר תומכים בכך רק באופן חלקי: תל אביב היא העיר ממנה נגנבים הכי הרבה רכבים - 10%, ואחריה מדורגות ערים שנמצאות קרוב יחסית לקו הירוק דוגמת פתח תקווה (9%), ירושלים (6%) ונתניה (4%). ביניהן משתחלת באר שבע, שהפכה בעל כורחה לאחד הסמלים של הפשיעה במגזר הבדואי עם 5%.

הישראלים לא מתמגנים מגניבות

למרות הנתונים המדאיגים, נראה שהציבור לא מאוד מוטרד מגניבות הרכבים ובשוק מדווחים כי הישראלים לא ממהרים למגן את רכביהם. חברות הביטוח אמנם דורשות בחלק מהדגמים מיגונים שונים, אך מדובר בעיקר באמצעים המאפשרים לאתר את הרכב לאחר שנפרץ. במקרה כזה שולחות חברות האיתור ניידת על מנת לבצע מרדף אחרי הרכב הגנוב, ולעיתים אכן מצליחות לסכל את הגנבה, אך לא פעם המרדף מסתיים בנזק לרכב עד כדי יציאתו משימוש.