לראשונה: מערכת בינה מלאכותית תקבע שכר של סנגורים

המערכת תחשב את גובה שכר הטרחה המגיע לכל סנגור במשרד המשפטים • המנכ"ל היוצא: "הטכנולוגיה הפכה לשחקן גם בזירה המשפטית"

בינה מלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock
בינה מלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד המשפטים החל לאחרונה להפעיל מערכת בינה מלאכותית לקביעת שכר הטרחה המשולם לסנגורים המועסקים בסנגוריה הציבורית. זאת, כחלק מתוכנית כוללת למעבר לשימוש בכלים טכנולוגיים. במשרד המשפטים שואפים לשלב אותה ביחידות נוספות. את המהלך הוביל מנכ"ל המשרד ערן דוידי שצפוי להתחלף בקרוב עקב חילופי השרים.

במשרד המשפטים כבר נעשה שימוש בבינה מלאכותית לצורך ניתוח טקסטים, אך לראשונה הטכנולוגיה תקבע גם לתחומים אחרים כמו גובה השכר. שכר הסנגורים הפועלים במסגרת הסנגוריה הציבורית נקבע בהתאם לרכיבים שונים, בהם משך ההליך בו ייצגו, מספר הדיונים, בבית המשפט ואופיו של הדיון (דיון מהותי או טכני).

"נדרש שינוי תפישתי"

נכון להיום, נדרשים הסנגורים להגיש בקשה לתשלום השכר ועובדי המנהלה בוחנים את הבקשה - קוראים פרוטוקולים ומוודאים את נוכחות הסנגורים ואופי הדיון. במסגרת הפיילוט החדש, שהחל לפעול לאחרונה ויימשך שלושה חודשים, הפרוטוקולים הנדרשים ממערכת בתי המשפט יסרקו באופן עצמאי על מנת לוודא את נוכחותו של הסנגור בדיון ולהבין את תוכן הדיון. לאחר מכן יודעת המערכת לשקלל כל אלה במטרה לקבוע את גובה שכר המגיע לאותו סנגור.

מנכ"ל משרד המשפטים היוצא, עו"ד ערן דוידי קידם עם כניסתו לתפקיד לפני שנה, מעבר לשימוש בכלים טכנולוגיים לטובת ייעול העבודה במשרד. לדבריו: "הנחת הבסיס חייבת להיות שטכנולוגיה הפכה לשחקן גם בזירה המשפטית וצריך לנצל את יתרונותיה הגדולים כדי לשפר משמעותית את עולם השירותים המשפטיים. "חשוב להבין שזה לא יקרה ביום, נדרש שינוי תפישתי, אבל יותר מכל - נדרשת המשכיות באופן החשיבה ובאופן השקעת המשאבים". מערכת הבינה המלאכותית נרכשה על ידי משרד המשפטים מחברת HMS.

עו''ד ערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים וראש מועצת רואי החשבון / צילום: יח''צ
 עו''ד ערן דוידי, מנכ''ל משרד המשפטים וראש מועצת רואי החשבון / צילום: יח''צ