בורסות עולם | סיקור שוטף

הירידות בוול סטריט החריפו בנעילה; מאנדיי צנחה ב-11.3%

סקר ה-ADP הצביע על תוספת של 235 אלף משרות הסקטור הפרטי בארה"ב בדצמבר, לעומת צפי לתוספת של 152 אלף משרות • אמזון תפטר 18 אלף עובדים • נובוקיור מזנקת במחזור גבוה לאחר שהחברה הודיעה היום על הצלחה בניסוי

בורסות וול סטריט / צילום: Shutterstock
בורסות וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

יום המסחר בבורסות של ארה"ב הסתיים בירידות, לאחר שלפני פתיחת המסחר פורסמו נתונים המעידים על המשך עוצמה בשוק העבודה האמריקני. מחר (ב-15:30 שעון ישראל) יתפרסמו נתוני שוק התעסוקה לחודש דצמבר.

מדד הנאסד"ק ירד בסיום בכ-1.5%, מדד S&P 500 רשם ירידה של כ-1.2% והדאו ג'ונס נסוג בכ-1%.

ירידות בולטות רשמו בין השאר אנבידיה , טסלה, מיקרוסופט , מאנדיי, סולאראדג' , סנטינל וואן , וויקס ולייבפרסון.

מנגד, בואינג  המשיכה במומנטום החיובי ואקסון מובייל  רשמה עלייה של כ-2.2%.

21:35

מדד הנאסד"ק יורד כעת בכ-1.1%, מדד S&P 500 רושם ירידה של כ-0.9% והדאו ג'ונס נסוג בכ-1%.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות מאנדיי, סנטינל וואן , נייס , וויקס  וסייברארק .

20:05

בוול סטריט נמשכת המגמה השלילית. מדד הנאסד"ק יורד כעת בכ-1.3% והדאו ג'ונס נסוג בכ-1.2%.

מניית אמריקן אקספרס  רושמת ירידה חדה על רקע הורדת דירוג המלצה על ידי כלכלני  Stephens שהורידו את מחיר היעד למניה ל-134 דולר.

מניית קונאגרה מזנקת בכ-3% לאחר שהחברה פרסמה דוחות טובים והעלתה את תחזית ההכנסות ל-2023.

מניית שופיפיי  רושמת ירידה חדה בעקבות הורדת דירוג המלצה על ידי כלכלני ג'פריס מ"קנייה" ל"החזק".

18:50

יום המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת. הפוטסי רשם עלייה של כ-0.6% בלונדון ואילו מדדי הדאקס והקאק רשמו ירידות קלות.

בוול סטריט נמשכת המגמה השלילית. מדד הנאסד"ק יורד כעת בכ-1.1% והדאו ג'ונס נסוג בכ-1.2%.

בזירת המסחר בסחורות רושמים החוזים על הנפט עליות של 1.6%-1.7% לאחר יומיים של ירידות חדות.

בשוק האג"ח רושמות האיגרות של הממשל האמריקאי ירידות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה קלות ל-3.72% והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה ב-6 נקודות בסיס ל-4.44%.

18:10

נמשכת המגמה השלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד כעת בכ-1.2% והדאו ג'ונס נסוג בשיעור דומה.

מניית סילברגייט קפיטל  צונחת ביותר מ-40% לאחר שהבנק המתמחה בפקדונות מעולם הקריפטו דיווח כי במהלך הרבעון הרביעי צנח ערך הפקדונות שהופקדו אצלו ב-68% לרמה של 3.8 מיליארד דולר.

עוד בולטות בירידות אנבידיה , ריביאן , טסלה, AMD וקוינבייס גלובל .

אמזון  יורדת בכ-2% על רקע דיווחים כי החברה תפטר מעל ל-18 אלף עובדים, בסבב הפיטורים הגדול ביותר בחברה אחת בשנה החולפת בסקטור הטכנולוגיה. מדובר בכ-5% מהעובדים הארגוניים של אמזון וכ-1.2% מכוח העבודה העולמי שלה. בדיווח קודם מנובמבר דובר על עשרת אלפים מפוטרים "בלבד". 

מנגד, מניית AMTD דיגיטל (סימבול: HKD) מזנקת בכ-200% ללא סיבה מיוחדת.

17:00

מאקרו ארה"ב: מדד מנהלי הרכש (PMI) לסקטור השירותים עמד בחודש דצמבר על 44.7 נק' (נתון מעודכן) לעומת צפי ל-44.4 נק'.

מדד הנאסד"ק יורד כעת בכ-1% והדאו ג'ונס נסוג בשיעור דומה.

מניית נובוקיור  מזנקת ב-47% במחזור גבוה לאחר שהחברה הודיעה היום כי ניסוי LUNAR, המעריך את הביטחות והיעילות של שדות טיפול  (TTFields) בגידולים, עמד ביעד העיקרי הסופי שלו, והראה שיפור מובהק סטטיסטית ומשמעותית מבחינה קלינית בהישרדות הכוללת בהשוואה לטיפולים סטנדרטיים בלבד. 

16:34

יום המסחר בבורסות של ארה"ב נפתח במגמה שלילית. מדד הנאסד"ק יורד בכ-0.8% והדאו ג'ונס נסוג בכ-0.7%.

טסלה  צונחת ב-4%, מיקרוסופט  יורדת ב-1.6% ואילו אפל  רושמת עלייה קלה.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות חדות מאנדיי , סנטינל וואן , קורנית, סולאראדג'  ולייבפרסון .

15:33

מאקרו ארה"ב: התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמדו בשבוע שעבר על 204 אלף לעומת צפי ל-230 אלף. 

סקר ה-ADP הצביע על תוספת של 235 אלף משרות הסקטור הפרטי בארה"ב בדצמבר, לעומת צפי לתוספת של 152 אלף משרות.

מניית בד באת' אנד ביונד  צונחת ב-17% במסחר המוקדם לאחר שהחברה פרסמה אזהרת הכנסות ורווח לרבעון הרביעי. הכנסות החברה הסתכמו בכ-1.26 מיליארד דולר ברבעון האחרון, לעומת 1.88 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2021.

14:40

נובוקיור  טסה ב-90% במסחר המוקדם בוול סטריט. החברה הודיעה היום כי ניסוי LUNAR, המעריך את הביטחות והיעילות של שדות טיפול  (TTFields) בגידולים, עמד ביעד העיקרי הסופי שלו, והראה שיפור מובהק סטטיסטית ומשמעותית מבחינה קלינית בהישרדות הכוללת בהשוואה לטיפולים סטנדרטיים בלבד. 

בנק ההשקעות ג'פריס פרסם היום סקירה מקיפה על שוק התוכנה, כולל חברות סייבר. בין היתר העלה הבנק את ההמלצה למניית צ'ק פוינט  מ"החזק" ל"קנייה" ואת מחיר היעד למניה מ-135 דולר ל-150 דולר, גבוה בכ-18% ממחיר המניה בנאסד"ק, וזאת בזכות הצמיחה היציבה והמכפיל הנמוך יחסית. מנגד, ההמלצה למניית ורוניס  יורדת בג'פריס מ"קנייה" ל"החזק" ומחיר היעד הופחת מ-30 ל-26 דולר, כ-6% מעל מחיר השוק, בשל היעדר מנועי צמיחה לטווח הקצר. ההמלצה על מניית פאלו אלטו  נותרה ללא שינוי, "קנייה", אך מחיר היעד הופחת ב-20.5% ל-175 דולר, 26% מעל מחיר המניה בנאסד"ק.

12:00

מאקרו איטליה: מדד המחירים לצרכן עלה בדצמבר ב-0.3%, מעל התחזיות לעלייה של 0.1%, כך לפי נתונים ראשוניים. קצב האינפלציה השנתי עמד על 11.6% כפי שהעריכו התחזיות, ירידה קלה בהשוואה לקצב של 11.8% בנובמבר.

11:45

מגמה מעורבת בבורסות אירופה לאחר שמדד פוטסי הבריטי עבר לעלייה של כ-0.4%. קאק ודאקס עדיין נסחרים בירידה קלה וכך גם יורוסטוקס 50.

אמזון  קופצת בכ-2.5% במסחר המוקדם בוול סטריט לאחר הדיווח על פיטורי הענק, טסלה  רושמת ירידה של כ-1%. החוזים העתידיים על מדדי הבורסות יורדים ב-0.2%-0.3%.

10:15

המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות קלות. מדד דאקס הגרמני משיל 0.3%, קאק יורד בפריז ב-0.4% ופוטסי משיל בלונדון כ-0.1%. מדד יורוסטוקס 50 הכלל אירופי נסוג בכ-0.4%. ירידות בשיעורים דומים נרשמות גם בבורסות אמסטרדם, מדריד, ציריך ושטוקהולם בעוד שבליסבון מדד הדגל מטפס קלות.

בפרנקפורט בולט דויטשה בנק  בירידה של 1.5% וגם בפריז נרשמות ירידות בקרב הבנקים ומניות הפיננסים, בהן קרדיט אגריקול  וסוסייטה ג'נרל . בלונדון קמעונאית האופנה נקסט  מזנקת ב-5.7%. 

בהונג קונג ננעל המסחר בעלייה של 1.4% במדד הנג סנג, שהובילו מניות הטכנולוגיה - בהן עליבאבא, שיאומי, ג'ילי, טנסנט ומייטואן.

09:45

המסחר בטוקיו ננעל בעלייה של 0.4% במדד ניקיי. באוסטרליה מדד ASX 200 נותר כמעט ללא שינוי, בסיאול הקוספי טיפס ב-0.4% ובטאייפיי עלה מדד הדגל ב-0.7%. בסין התחזקו עליות השערים לקראת הנעילה, מדד שנגחאי הוסיף 1% ומדד שנזן זינק ב-2%. 

בהונג קונג, שם עדיין מתקיים מסחר, מטפס מדד הדגל ב-1.3%. 

בוול סטריט מתחזקת המגמה השלילית במסחר על החוזים העתידיים, שרושמים כעת ירידות של 0.3%. 

07:50

באסיה המגמה חיובית הבוקר. מדד ניקיי בטוקיו עולה ב-0.4%, בהונג קונג מדד הדגל קופץ ב-1.3%, וגם בבורסות סין, אוסטרליה, דרום קוריאה וטאיוואן המגמה חיובית.

חמש שנים להנפקת מלונות פתאל: היו"ר והמנכ"ל יצטרך להחליט באיזה כובע לבחור
האזהרה שהפילה אמש את מניית מיקרוסופט ביותר מ-4%
מיתון, אינפלציה וריבית: השאלות הגדולות של שנת 2023 | מומחים כותבים  

בטוקיו בולטת לטובה מניית רקוטן שמזנקת ב-5.8% במחזור גבוה, ולצדה גם Z הולדינגס, ניסאן וסופטבנק מרכזות עניין ומטפסות. מנגד, בנק מיצובישי פייננשל מאבד כ-1.8% וענקית הנפט אינפקס נפרדת מ-0.9% לאחר הירידה החדה במחירי האנרגיה אתמול. בהונג קונג עליבאבא ויצרנית הרכב החשמלי ג'ילי קופצות ביותר מ-3% כל אחת וגם שיאומי, מייטואן, טנסנט ורשת המסעדות היידילאו מתחזקות. פטרוצ'יינה משילה 1%.

הבוקר פורסם מדד מנהלי הרכש של מגזר השירותים באוסטרליה (קריאה של 47.3 נקודות בהשוואה ל-47.6 בנובמבר, אך מעל התחזיות ל-46.9). בסין מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים עלה מ-46.7 בנובמבר ל-48 נקודות בקריאה בדצמבר. בהמשך היום יפורסם מדד מנהלי הרכש (המשולב ושירותים) בבריטניה, מדד המחירים לצרכן באיטליה (שצפוי לרדת מ-11.8% בנובמבר ל-11.6%, אך לאור נתונים משופרים במדינות הסמוכות יש לשער שגם באיטליה תהיה הפתעה לטובה), וכן הנתונים השבועיים של בקשות האבטלה ומלאי הנפט בארה"ב.

בוול סטריט החוזים יציבים עם נטייה לירידות קלות. אמש, לאחר יום תנודתי, הסתיים המסחר בניו יורק בעליות. מדד דאו ג'ונס רשם עלייה של כ-0.4%, מדד 500 S&P טיפס בכ-0.7%, וגם מדד נאסד"ק עלה בכ-0.7%. בעוד שהמדדים בוול סטריט עלו, תשואות האג"ח הממשלתיות רשמו ירידות חדות אמש. הבוקר הן עולות במתינות: התשואה לאג"ח 10 שנים עולה ל-3.71% והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה ל-4.39%.

על פי דיווח בתקשורת האמריקאית, אמזון  תפטר מעל ל-18 אלף עובדים, בסבב הפיטורים הגדול ביותר בחברה אחת בשנה החולפת בסקטור הטכנולוגיה. מדובר בכ-5% מהעובדים הארגוניים של אמזון וכ-1.2% מכוח העבודה העולמי שלה. בדיווח קודם מנובמבר דובר על עשרת אלפים מפוטרים "בלבד". המניה עלתה באפטר ב-1.7%.

בשוק הסחורות מחירי החוזים על הנפט צנחו בעוד כ-5%, לאחר שנחתכו שלשום בכ-4%. הבוקר הם נסחרים בעליות של עד 1.5%, ברמה של 73.8 דולר לחבית לנפט אמריקאי ו-78.8 דולר לחבית ברנט.

הדולר והאירו יציבים הבוקר מול השקל ושערם 3.52 ו-3.74 שקלים בהתאמה. הדולר יציב גם מול סל המטבעות. שער האירו ביחס למקבילו האמריקאי 1.06 דולר. 

בשוק הקריפטו גם נרשמת יציבות בשעה זו - ערך הביטקוין 16.8 אלף דולר, וערך האת'ריום 1,253 דולר.

אמש פורסמו הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח בפדרל ריזרב, שבמסגרתה הועלתה הריבית ב-0.5%. מהפרוטוקולים עולה כי ראשי הפד צופים שהריבית תישאר גבוהה במשך זמן ממושך לאחר שחזרו על מחוייבותם לפעול בנחישות להחזיר את קצב האינפלציה לרמה נמוכה הרבה יותר.

"המשתתפים העריכו שמדיניות מוניטארית מרסנת תימשך עד שהנתונים שיתפרסמו יספקו ביטחון ויעידו על כך שקצב האינפלציה חוזר לרמה של כ-2%", נכתב. חלק ממשתתפי הדיון העירו שלפי האירועים שקרו בעבר עדיף לא להוריד את גובה הריבית מוקדם מדי. עוד צוין כי "חלק מהמשתתפים אמרו שצריך להבהיר לציבור שבהאטה בקצב העלאות הריבית הכוונה אינה שהמדיניות המוניטארית המרסנת תשתנה בקרוב ושאנחנו לא מספיק נחושים להילחם באינפלציה". מאידך גיסא, הם גם ציינו שחשוב לשמור על גמישות ולהמשיך לעקוב אחרי נתוני המאקרו שמתפרסמים.

מחר יפורסם אומדן למדד המחירים לצרכן בגוש האירו (צפי לקצב שנתי של 9.7% בדצמבר בהשוואה ל-10.1% בנובמבר) וכן דוח התעסוקה החודשי בארה"ב - שם צפוי מספר המועסקים לעלות ב-200 אלף, לאחר עלייה של 263 אלף בחודש הקודם. שיעור האבטלה צפוי להיוותר ללא שינוי, 3.7%.