ניתוח טכני: המומנטום השלילי במדד S&P 500 רק צובר תאוצה

מה שחווה שוק המניות האמריקאי בימים האחרונים הוא עוד תיקון, בלי המשכיות כלפי מעלה • הסכנה בכך היא להאמין בתפיסה שאם הירידות לא החלו בנקודה שצפית אותן, זו סיבה טובה לקנות

 
  

אייל גורביץ', מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הקושי המרכזי עם מגמות ירידה בשווקים הוא העניין של התיקונים הטכניים. אלה מופיעים משום מקום, נמתחים, מתארכים ובדרך כלל מתנהגים בניגוד לציפיות. ומה שחווה שוק המניות האמריקאי בימים האחרונים זה אחד מהתיקונים האלה, והוא אפילו אינו עולה, אלא נמרח לאיטו הצידה.

ואם עדיין יש לכם ספק, שימו לב שכל ניסיון עליות נגדע במהירות ושוק המניות לא מצליח לייצר המשכיות כלפי מעלה. הסכנה העיקרית בכך היא הנטייה להאמין שאם הירידות לא החלו בנקודה שצפית אותן, הרי שזו סיבה טובה לקנות. חוששני שזו מלכודת.

עד כמה שהדבר יישמע תמוה הרי שהמומנטום השלילי רק הולך וצובר תאוצה. כמו מטוס העומד על מסלול ההמראה ומתחמם; המנועים צורחים את נשמתם, אבל בשניות הראשונות אין ממש תזוזה. ואז ההאצה מגיעה. להבנתי זה בדיוק מה שמכין לנו השוק האמריקאי בהובלת מדד S&P 500 .

מה מסמל נר אדום?

נר שגופו אדום נוצר מכך שמחיר הסגירה בתקופה הנתונה נמוך ממחיר הפתיחה של המניה. הצבע כשלעצמו אינו מעיד על ירידה או עלייה לעומת הנר הקודם, ומשמעותו היא שליטתם של המוכרים במהלך המסחר

הרצף העולה עוד לא נשבר

תהליך הניתוח אמור להתבסס על הבנה מעמיקה של מבנה המחירים יחד עם כלים בסיסיים ופשוטים, והסתכלות לממד זמן שמדלג מעל המהמורות היומיות. ולכן, גם השבוע אנתח את ממד הזמן הארוך - עם הגרף החודשי, זה שבו כל נר מייצג חודש. ואלו הם הפרמטרים:

● המטרה של הגרף החודשי היא "לגהץ" את התנודתיות שמייצר טווח הזמן הקצר. על פי התנהלות השוק אין מגמת עלייה, מאחר שנקודות השיא והשפל המייצגות את המוכרים והקונים בהתאמה, אינן מסודרות במבנה עולה. ורק משום כך טומן שוק המניות רמת סיכון גבוהה.

● המרכיב החיובי היחידי המתקיים בממד זמן זה הוא שהרצף עודנו עולה. הרצף שהחל בשפל של אוקטובר עדיין לא נשבר, אלא שמבט על הגרף ילמד שמהלך עליות זה יצא לדרכו מנקודת שפל הנמוכה מקודמתה. אלו מסומנות בגרף על ידי החיצים האפורים. מהלך עליות שיוצא לדרך מנקודת שפל נמוכה מקודמתה מתויג כתיקון טכני, ולא כמהלך מגמתי.

● הממוצעים הנעים, המשמשים כמדדי מומנטום, מנותחים על פי האופן שבו הם מסודרים והשיפוע שבו הם מצויים. על הגרף תוכלו לראות שחרף העליות, הממוצעים הנעים מסודרים עדיין בסדר יורד, כלומר הקצר מתחת לארוך ושניהם משופעים מטה. המשמעות היא שהמומנטום עדיין שלילי, וכי השוק מצוי מתחת לממוצעים הנעים.

● רמת התנגדות - 4,000 הנקודות היא עדיין הרמה שאותה יתקשה השוק לעבור, כשעד עתה בכל ניסיון תקיפה שלה המוכרים עמדו כחומה בצורה. לכן, גם כעת יש לקחת את ניסיון העלייה של השוק עם יותר מקורט מלח.

היו סבלנים, ולא להתבלבל

מדדי המומנטום: בתחתית הגרף מוצגים מדד העוצמה היחסית ומדד החפיפה־סטייה, אשר נגזרים שניהם מהגרף הראשי באמצעות נוסחה מתמטית, ואמורים להעיד על מצבו של השוק - האם הוא בטריטוריית מומנטום חיובי או שלילי. כפי שניתן לראות שניהם מצויים בטריטוריה שלילית - מדד העוצמה היחסית מתחת לרמת 50% ומדד החפיפה־סטייה מתחת לרמת האפס.

אם כך, העליות הנקודתיות האלה בהחלט יכולות לערער את התפיסה לגבי כיוון השוק, אפילו אצלי. אלא שאז יש לבדוק האם השוק נע כנגד הנתונים או כנגד הציפיות, ובכל מקרה התנהגותו דורשת סבלנות עד להגעתו ליעדים. ובהקשר הזה, שוק המניות זז בינתיים כנגד הציפיות ולא הנתונים.

אמזון: אל תקנו את התחתית הקרובה 

ישנם משקיעים, או שמא אכנה אותם סוחרים, שעבורם רכישת מניה היא סוג של התאהבות; הם לא מפסיקים לחשוב על המניה, להביט בה, לדבר עליה, עד שאפשר היה להניח שמדובר פה באהבה רומנטית. ואז מגיעה ההתפכחות, ואיתה מפח הנפש. המניה לא ממש עומדת בציפיות, וכל השקעתך בה מתבררת שהייתה לשווא. אבל אהבה זו אהבה, ואתה לא נפרד ממנה, וכך אתה מוצא עצמך כבול במערכת יחסים לא בריאה שאין ממנה דרך יציאה. ואם אתם חושבים שהפתיח הזה נכתב כהלצה, תיזכרו בהפסד הכבד האחרון שלכם.

כזו היא אמזון , אחת המניות המדוברות והלוהטות כאשר נסחרה במחיר של 180 דולר ליחידה, שכבר אינה מוזמנת להשקות וזוהרה הועם. תהילת העולם שלה חלפה. את סימן היציאה האחרון נתנו בדיוק לפני שנה במערכת בורסה-גרף. מאז מים רבים שטפו את השווקים והמחיר של אמזון מתקרב לשפל של 80 דולר.

וזו עדיין לא התמונה המלאה. בשני ממדי זמן חשובים המייצגים את ההיבטים הרציונליים של השוק - הגרף החודשי והשבועי, מצויה אמזון במגמת ירידה, כשהמחיר אליו הגיעה בשני ממדי זמן אלו נמוך מנקודת השפל הקודמת שקבעה. וכאן מתקבלים סימנים סותרים: מחד, מצויה המניה סמוך לנקודת קיצון, מתוחה כלפי מטה, סימן המעיד על קרבה לתחתית; מאידך, מגמת הירידה בעיצומה.

סיכון גבוה, לצד אופק קצר טווח

אז כיצד נפתר קונפליקט זה?
כל עלייה מרמת המחיר הנוכחית, גדולה כקטנה, תהיה זמנית. כל מהלך עליות שיוצא לדרכו מנקודת שפל הנמוכה מקודמתה, מתויג מיידית כתיקון טכני. אז אם חשבתם לרכוש את מניית אמזון, דעו לכם שהמשחק הזה טומן אתגר כפול: במקביל לרמת סיכון גבוהה שהוא מציע, הוא מחייב אתכם לפעילות קצרת טווח.

האם אתם בטוחים שזה מה שנכון לעשות?
חשבו על כך.