האם מדד המחירים שיתפרסם היום בארה"ב יטלטל את השווקים?

עפ"י הערכות בשוק, שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב צפוי לרדת היום לקצב הנמוך ביותר זה יותר משנה • אם הנתונים ימשיכו לאותת על התקררות במדד המחירים, הפד עשוי להעלות את הריבית רק ברבע אחוז בהחלטה הבאה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב, שיתפרסם היום (ה') צפוי לרדת לקצב הנמוך ביותר זה יותר משנה, 6.6%. מדד הליבה צפוי לעלות בדצמבר ב-0.3%, לקצב שנתי ב-5.7%, הנתון הגבוה ביותר מאז 1981. למרות שזה הרבה מעל היעד של הפד, וככל הנראה יחזק את כוונתם של מקבלי ההחלטות לשמור על ריבית גבוהה לאורך זמן, אם אכן אלה יהיו הנתונים אזי מדד המחירים לצרכן רומז למעשה למשקיעים שעליות המחירים בארה"ב הולכות ומתקררות.

נזכיר כי ביוני הגיע מדד המחירים לצרכן האמריקאי לשיא עם קצב שנתי של 9.1%, ומאז הוא יורד בעקביות מדי חודש. בנובמבר עמדה האינפלציה בארה"ב על שיעור של 7.1%, לאחר שהתמתנה מהר ממה שצפו החזאים.

המשקיעים בורחים, כדאיות המיזוגים פוחתת, ומאות חברות SPAC מרימות ידיים 
מה יהיה עם מחירי הנדל"ן, מניות ההייטק והגיאופוליטיקה? עוד שאלות ל-2023 

מה יקרה לריבית?

אם גם היום הנתונים יפתיעו לטובה שוקי המניות, והאג"ח, עשויים לזנק. כמובן שאם הנתונים יפתיעו לרעה השווקים עלולים לצנוח. בכל מקרה, נתוני מדד הליבה בארה"ב שיפורסמו היום, ישפיעו רבות על החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב ב-1 בפברואר. 

נתונים מעודדים, אם אכן יהיו כאלה, עשויים לחזק את הערכות הקונצנזוס שצופות העלאה של רבע אחוז בפברואר, נמוך מההעלאה של חצי הנקודה בדצמבר ומארבעת ההעלאות הקודמות של 0.75%. לעומת ההערכות הרווחות, ג'יימי דימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, צופה שהפד יעלה את הריבית גבוה יותר ממה שחזו רוב הפקידים והאסטרטגים בוול סטריט, בעודו ממשיך במאבקו נגד האינפלציה המתמשכת. דימון אמר השבוע בראיון לרשת פוקס ביזנס כי שיעור הריבית שהפד עשוי להגיע אליו, לדעתו, הוא 6%.

"האם שיעור ריבית של 5% מספיק כדי להאט את האינפלציה למקום שהיא צריכה להיות? אני לא יודע", אמר דיימון במהלך הדיון בכנס השנתי של ג'יי.פי מורגן לבנקאות להשקעות בתחום הבריאות בסן פרנסיסקו, תוך שהוא מחזק את טיעוניו באמצעות התמריצים הפיסקאליים של הפד, שהיו "כל כך גדולים שעדיין לא הוצאו ברובם".

דוח המדד יופיע כמעט שבוע לאחר שדוח התעסוקה האחרון בארה"ב הראה כי צמיחת השכר, גורם מפתח בתחזית האינפלציה, התקררה בדצמבר. בנוסף, נתוני המדד צפויים להמחיש את השקט היחסי ששרר השבוע בנתוני שוק העבודה האמריקאי, כולל תביעות אבטלה שבועיות וסנטימנט הצרכנים של ינואר.

כלכלנים שצוטטו ב"בלומברג" מאמינים כי "ההתפתחויות החיוביות לגבי האינפלציה אינן תוצאה של העלאות ריבית של הפד - הן מוסברות בעיקר על ידי היציאה המאוחרת של סין ממדיניות אפס ההדבקה, וחורף חם באירופה. ובכל זאת, הירידה במחירי האנרגיה סייעה להוריד בחדות את הציפיות לאינפלציה בטווח הקרוב. אם המגמה הזו תימשך, זו יכולה להיות הראיה המשכנעת שהפד צריך לראות בבואו לעצור או להאט את העלאת הריבית".

בנאום שנשא ביום שלישי האחרון, ציין יו"ר הפד ג'רום פאוול כי המאמץ למען התייצבות המחירים מחייב קבלת החלטות קשות, שעלולות להיות לא פופולריות מבחינה פוליטית: "היעדר שליטה פוליטית ישירה על ההחלטות שלנו מאפשר לנו לנקוט באמצעים ההכרחיים הללו מבלי להתחשב בגורמים פוליטיים קצרי טווח", אמר היו"ר. "יציבות מחירים היא היסוד של כלכלה בריאה ומספקת לציבור יתרונות לאין שיעור לאורך זמן. אבל החזרת יציבות המחירים כאשר האינפלציה גבוהה עשויה לדרוש צעדים שאינם פופולריים בטווח הקצר, שכן אנו מעלים את הריבית כדי להאט את הכלכלה", הוסיף.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, ציין בסקירה שפרסם השבוע כי "אנו צופים המשך התמתנות בקצב עליית המחירים בארה"ב בעיקר בשל הירידה במחירי האנרגיה והתיירות שהושפעו לשלילה ממזג האוויר החריג בדצמבר ששרר בחלקים נרחבים במדינה. להערכתנו, ההאטה בקצב גידול השכר לצד מדדי מנהלי הרכש הנמוכים והצפי להמשך ירידה באינפלציה תומכים בכך שב-1 בפברואר הבנק המרכזי יעלה את הריבית רק ב-0.25%".