הארנונה תוקפא, התייקרות החשמל תמותן: התוכנית של נתניהו וסמוטריץ' יצאה לדרך

רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציגו הערב את התוכנית הכלכלית של ממשלת ישראל • ארבעה צעדים יעשו באופן מיידי: הקפאת הארנונה לשנה, ביטול ההתייקרות האחרונה בדלק וקיצוץ של 70% בהתייקרות מחירי המים והחשמל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות הליכוד
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוברות הליכוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסרו הערב (ד') הצהרה לתקשורת בה הם מציגים את תוכניתם לטיפול בגל ההתייקרויות במשק. חשיפת התוכנית הכלכלית מגיעה לאחר שאתמול האריכו באוצר את המס על הבלו והוציאו לדרך מהלך לביטול המסים על החד-פעמי והשתייה המתוקה.

הממשלה תשלוט במינוי השופטים ותוכל לבחור נשיא חיצוני לעליון: הצעת החוק של יריב לוין נחשפת
התוכנית לסבסוד החשמל: מה כלכלנים חושבים על זה? | ניתוח
הבחירה הלא נכונה של סמוטריץ' ונתניהו: מה שנחסוך בארנונה נשלם במשכנתה | דרור מרמור, פרשנות

בפתח דבריו אמר ראש הממשלה כי "הערב אנחנו מודיעים על שורה של צעדים ראשונים למלחמה במחוללי האינפלציה: החשמל, המים, הדלק והארנונה", והוסיף כי "חייבים לשנות את מעגל הסחרור האינפלציוני".

נתניהו מנה ארבעה צעדים שיעשו באופן מיידי: הקפאת הארנונה לשנה, ביטול ההתייקרות האחרונה בדלק - כלומר הפחתה של 10 אגורות מהמחיר הנוכחי, קיצוץ ממוצע של 70% בהתייקרות החשמל האחרונה - 8% במקום 2.5% ופיצוי נוסף ל-300 אלף נזקקים. בנוסף לכך יתבצע קיצוץ של 70% בהתייקרות המים.

בהמשך דבריו אמר נתניהו כי "במקביל, אנחנו עובדים עם צוותים משותפים של משרדי ראש הממשלה, האוצר והכלכלה כדי לגבש תוכניות שיוצגו עם הצגת התקציב. לרבות, המאבק במחירי הדיור, השלב הראשון בחוק חינוך חינם בגיל 0-3. אבל אנחנו לא יכולים לחכות עד דיוני התקציב וחייבים להתחיל לסובב את הגלגל כבר עכשיו. לפעמים כשאתה נמצא במשבר צריך לנקוט בצעדים מיוחדים לפרק זמן קצוב", והוסיף כי "אנחנו לא משתגעים, אנחנו עושים פעולות תחומות בזמן, שקולות ואחראיות".

לאחר הצהרת נתניהו עלה שר האוצר סמוטריץ' לדבר והזכיר את כובד האינפלציה על האזרחים. סמוטריץ' הודיע על קיצוץ בהעלאת שכר חברי הכנסת והסביר כי יש לסייע בעיקר למשפחות שמצויות "במשבר כלכלי", אך הוסיף כי "יחד עם זאת, יש לי אחריות גם על כלכלת ישראל. כצעד ראשון הובלתי הפחתה משמעותית בהעלאת שכר הח"כים והבכירים בשירות המדינה. זה צעד חוב של דוגמא אישית לאחריות ושמירה על מסגרות השכר במגזר הציבורי כדי לא להעמיס על תקציב המדינה בעת משבר".

סמוטריץ' התייחס גם לחשש מפני פריצת מסגרות התקציב: "כלכלה זה לא עניין של שליפות מהמותן. קיימנו שורת דיונים עם כלכלנים במשרד האוצר ומחוצה לו כדי לגבש תוכנית להקלה על אזרחי ישראל תוך שמירה על המסגרת התקציבית כך שהכלכלה לא תיפגע. הצעדים שמוצגים לפניכם משיגים את המטרה של בלימת ההתייקרויות במשק מבלי לפרוץ את העקרונות ואת המנגנונים הקבועים".

בנוסף סמוטריץ' אמר שמעבר לצעדים המיידיים, במסגרת הכנת תקציב המדינה יכללו "שורה של רפורמות עומק שיטפלו בריכוזיות ובהיעדר התחרותיות במשק הישראלי, יפרקו את המונופולים בשוק המזון, ויפחיתו את המחירים בטווח היותר ארוך. את כל זה נעשה תוך שמירה על אחריות פיסקאלית ותקציב מוטה צמיחה ותשתיות שנביא לממשלה ולכנסת"

נושא נוסף אליו התייחס שר האוצר הטרי הוא משבר הדיור, ועל כך אמר כי "האתגר שלנו כיום הוא לשמר את קצב ההיצע. אנחנו נראה עכשיו ירידה במחירים בגלל הירידה בביקושים והעלייה בריבית, אבל האתגר הגדול יהיה לשמר את הביקושים בעולם שבו הריבית עלולה לייצר מחנק אשראי ולפגוע בכדאיות הכלכלית. אנחנו נהיה חייבים לשמר קצב התחלות בנייה של 75-80 אלף דירות בשנה וזה אתגר. אם נצליח לעשות זאת, אני מניח שנראה ירידת מחירים בשוק הדיור".

נתון נוסף הנמצא ברקע הצגת התוכנית הכלכלית הוא שמדינת ישראל סיימה את שנת 2022 עם עודף תקציבי של 9.8 מיליארד שקל, ובפעם הראשונה ב-35 השנים האחרונות הממשלה רושמת יותר הכנסות מהוצאות.