התחזית האופטימית של קרן המטבע: מתי הכלכלה תתחיל להתאושש?

יו"ר קרן המטבע קריסטלינה גיאוגרייבה אמרה בראיון ל"CNBC" כי "הכלכלה העולמית תאט את צמיחתה ב-2023. הבנקים המרכזיים צריכים להיזהר לא להוריד את הרגל מדוושת הבלימה מוקדם מדי" • אבל יש לה גם חדשות טובות: "אני לא רואה יותר הורדות בתחזית הצמיחה"

הבורסה בשנחאי, סין / צילום: Shutterstock, Dmitri Ometsinsky
הבורסה בשנחאי, סין / צילום: Shutterstock, Dmitri Ometsinsky

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, קריסטלינה גיאוגרייבה מעריכה שכלכלני הקרן (IMF) לא יאלצו ככל הנראה להמשיך ולהוריד את תחזיות הצמיחה שלהם לכלכלה העולמית.

להשקיע באג"ח או במניות? הוויכוח הסוער בין שתי ענקיות הפיננסים 
אוכלוסיית סין התכווצה ב-2022 בפעם הראשונה מ-1961 

בריאיון ל-CNBC אמרה גיאוגרייבה, שנמצאת בכנס הפורום הכלכלי בדאבוס, כי "אני לא רואה יותר הורדות בתחזית הצמיחה, אבל הכלכלה העולמית תאט את צמיחתה ב-2023. אנחנו מעריכים ירידה של 0.5% בקצב הצמיחה לעומת 2022. החדשות הטובות הן שאנחנו גם צופים שהכלכלה העולמית תאיץ את הצמיחה ב-2024".

כלכלני ה-IMF הפחיתו את תחזית הצמיחה עולמית 3 פעמים מאז אוקטובר 2021. 

בתשובה לשאלה בנוגע להורדות ריבית אפשריות על ידי הבנקים המרכזיים היא אמרה ש"אנחנו עוד לא שם. האינפלציה יורדת אבל עדיין גבוהה יחסית. הבנקים המרכזיים צריכים להיזהר לא להוריד את הרגל מדוושת הבלימה מוקדם מדי".

היום התפרסמו בסין נתוני הצמיחה, שהצביעו על התרחבות של התמ"ג ב-3% בשנת 2022, לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 2.8%. המכירות הקמעונאיות רשמו אשתקד ירידה של 0.2% ובדצמבר ירידה של 1.8% לעומת דצמבר 2021. זאת לעומת צפי כלכלנים לירידה של 8.6% בחודש שעבר.

גם נתון התפוקה התעשייתית בסין הפתיע לטובה עם עלייה של 1.3% בדצמבר לעומת צפי לגידול של 0.2%. בשנה כולה נרשם גידול של 3.6%. שיעור האבטלה בסין עמד על 5.5% בדצמבר.

"הימים שסין תרמה 40% מהיקף הצמיחה בעולם עברו ולא יחזרו. אם סין תמשיך במסלול של חזרה לשגרה אנחנו צופים צמיחה של 4.4% לכלכלה הסינית השנה. זה לא 6% או 7% אבל זה גבוה מהממוצע העולמי", היא הוסיפה.