המחיר של התמ"א: שני בניינים פונו בהוד השרון מחשש לקריסה

שני בניים פונו בהוד השרון בעקבות קריסת קרקע באתר תמ"א 38 • מדובר במקרה שני השבוע, לאחר שנפער בולען ברחוב הגנים בעיר וגרם לנזק רב בכביש ורכב שחנה במקום

אתר התמ''א בו קרסה הקרקע / צילום: דוברות עיריית הוד השרון
אתר התמ''א בו קרסה הקרקע / צילום: דוברות עיריית הוד השרון

שני בניינים פונו היום (ה') רחוב הצנחנים 6 בהוד השרון בעקבות קריסת קרקע באתר תמ"א של חברת ראדקו 38. האתר, כפי שעולה מהדיווח של צוות כיבוי והצלה, נמצא בין מספר בניינים וכתוצאה מקריסת הקרקע, פיגומים שהוצבו שם לצורך עבודות התחזוקה עלולים ליפול.

"בעקבות אירוע של קריסת אדמה באתר תמ"א ברחוב הצנחנים 6, בהתאם להנחיות כיבוי אש ובתיאום עם כוחות העירייה במקום, הוחלט על פינוי זמני של שני בניינים ברחוב הצנחנים 4 ו-6 כאמצעי בטיחות עד גמר טיפול ראשוני וקבלת החלטות להמשך" נמסר מהעירייה.

ולפי שעה, בדיקה ראשונית מעלה כי "זליגת האדמה התרחשה בחניון רובוטי שנחפר באתר וקיימת סכנה לתזוזת הפיגומים בבניין התמ״א. בנוסף, בשל זליגת הקרקע נסגר קטע כביש עד לבדיקת ההשפעה ומפונה כאמור בניין נוסף עד לבדיקת הקונסטרוקציה" כפי שנמסר מהעירייה. "ראש העירייה אמיר כוכבי ביחד עם צוותי ההנדסה העירוניים נמצאים במקום, יחד עם קונסטרוקטור מטעם החברה הקבלנית, מתכנן השלד וכוחות ביטחון. הכניסה לרחוב הצנחנים בין מצדה לטרומפלדור, חסומה לכלי רכב, עד להודעה חדשה".

מכיבוי והצלה נמסר כי "צוותי כיבויי אש עובדים על פינוי שלושה מבנים, לא דווח על נפגעי". סך הכל 53 משפחות פונו. 7 משפחות הועברו למלון בנתניה, היתר מצאו פתרון בעצמן אצל משפחה וחברים.

כעת שופכים בטון, ומחר תתקבל הערכה נוספת לגבי חזרה למבנים.

אירוע שני תוך פחות משבוע

לפני פחות משבוע, נפער בולען בשעות הבוקר ברחוב הגנים בעיר וגרם לנזק רב בכביש ורכב שחנה במקום.

הבור נפער כתוצאה מצינור מים שהתפוצץ מתחת לרחוב ומתאגיד המים מיה נמסר כי "הבולען נפער כתוצאה בפיצוץ בצינור מים מתחת לרחוב. "צוותי ״מיה״, המים של הוד השרון, נמצאים משעות הבוקר לצד מהנדסת העיר וצוות העירייה ברחוב הגנים, באתר בו נפער בור בעקבות פיצוץ בצינור מים ראשי"

תאגיד המים הוסיף עוד כי "אנשי החברה הגיעו למקום זמן קצר לאחר הדיווח על האירוע ובוחנים כעת לצד אנשי הנדסה וביטחון מהעירייה את הנסיבות שהובילו לפיצוץ המים, עורכים בדיקות בנקודות נוספות ובוחנים את דרכי תיקון הצינור הנחוצות עבור טיפול מהיר. החברה תמשיך לעדכן".

עיריית הוד השרון מסרה כי לא פונו בתים בסביבת הבולען. "מדובר ברחוב חד סטרי שיישאר סגור כמה ימים עד לסיום העבודות, למרות זאת, אין בעיית גישה לבתים".

המקרים הללו מצביעים על מכת בורות ובולענים המתרחשים בתשתיות של העיר וזאת לאחר שבנובמבר האחרון, פונה בניין ברחוב סמטת הדרור בהוד השרון בעקבות בולען שנפער בחניון, ושני המקרים הללו מתווספים למספר אירועים דומים שהתרחשו לאחרונה באזור המרכז. כאשר המרכזי במיניהם היה הבולען בנתיבי איילון, ששיתק את אחד העורקים הראשיים של המדינה.

מחברת ראדקו 38 נמסר כי: "בצמוד לפרויקט חיזוק בניינים ברחוב הצנחנים 6 ו-8 בהוד השרון של הקבוצה היזמית ראדקו התחדשות עירונית אירעה היום קריסת חול - בשל צניחת פילר בזק, אשר הוטמן מתחת למדרכה הנמצאת בצמוד לפרוייקט. מיקומו של פילר התקשורת בשולי המגרש הקשה על השלמת העבודות, עם ביצוע החפירה בסמוך אליו אירעה קריסת האדמה.

"החברה דיווחה מיידית על האירוע לכל הגורמים הרלוונטיים והעירייה החליטה לפנות את הדיירים מהבניינים הסמוכים עד שתתבהר התמונה. מיד עם החלטת העירייה לפינוי הדיירים חברת ראדקו הודיעה לדיירים על סיוע ומימון הפינוי, חדרים בבית מלון וכל מה שנדרש כדי לתת מענה מיידי עד לחזרתם לבתיהם בבטחה.

"נציגי ראדקו אשר נמצאים במתחם ביחד עם צוות מקצועי מוגבר, עובדים במקום לאטימת הבור שנפער. חשוב לציין כי יש רגישות גבוהה לקריסת אדמה בארץ ובהוד השרון בפרט, בהמשך לאירוע הבולען שהתקיים בשבת ואירוע אחר שקדם לו ולכן הזהירות המורחבת של העירייה ושלנו מובנת ונדרשת.

"ייאמר כי מהנדסים וגורמי מקצוע נוספים נמצאים במקום ובודקים את הסיבות להתרחשות על מנת שלא תחזור על עצמה. ראדקו מקווה כי הדיירים יחזרו במהירה לבתיהם, מצרה על אי הנוחות הזמנית ותעשה כל שביכולתה לטיפול מקצועי בבור שניפער ומתן מענה מיידי לכל צרכיהם של הדיירים".