ניר חפץ בביהמ"ש: שרה התערבה במינויים - ביוזמת נתניהו

חפץ, יועצו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, העיד בתביעת לשון הרע שהגיש עו"ד דוד שמרון נגד דוד ארצי, בנוגע לטענה כי בין נתניהו לאשתו קיים הסכם סודי לפיו שרה מעורבת במינויים • חפץ: "לפי החוויה האישית שלי, זה מתבצע ביוזמתו או לבקשתו" • מחר יגיעו שרה ובנימין נתניהו להעיד בתביעה

ניר חפץ / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
ניר חפץ / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

ניר חפץ, יועצו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, העיד הבוקר (א') בבית המשפט ברמלה במסגרת תביעת לשון הרע שהגיש עו"ד דוד שמרון נגד דוד ארצי, בנוגע לטענה כי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאשתו שרה קיים הסכם סודי לפיו שרה מעורבת במינויים. מחר (ב') יגיעו שרה ובנימין נתניהו להעיד בתביעה.

ליברמן בבית המשפט: שרה נתניהו מתערבת במינויים באופן פעיל 
בדרך החוצה מהוועדה לבחירת שופטים: הכוח של לשכת עורכי הדין הולך ונחלש | ניתוח

"במינויים של הסביבה הקרובה של נתניהו יש לשרה מעורבות", העיד חפץ. "לפי החוויה האישית שלי, זה מתבצע ביוזמתו או לבקשתו. הנימוק שנתניהו נימק באוזניו - בגלל שיש לה אינטואיציות חדות לגבי אנשים. וגם מאחר שיש לה אינטואיציה יתרה בכל הנושא - האם אפשר לסמוך על הבן אדם".

חפץ פתח את הדיון בכך שביקש שלא להעיד במשפט לשון הרע. "אני חושב שחלקי לא במקום הזה. בוודאי שלא הייתי עד לנשוא המחלוקת. אני לא רוצה להיות חלק מהסאגה הזאת שקשורה בענייני משפחת נתניהו", השיב לעורכת דינו של ארצי, ליעד ורצהיזר.

"הייתי במעגלים הכי קרובים, ויש לי איתם שעות של אינטראקציה איתם", אמר חפץ, שהחל לעבוד עם נתניהו בשנת 2009 - בתחילה כיועץ התקשורת של ראש הממשלה ובהמשך בין 2014-2018 כיועץ משפחת נתניהו בעניינים פרטיים וכיועץ תקשורת של תנועת הליכוד. 

הסכם סודי? 

ארצי נתבע בעקבות אמירה כי נחתם הסכם סודי בין נתניהו לרעייתו שרה, אשר מקנה לה סמכות באשר למינוי בכירים במערכת הביטחון. בסרטון שהופץ ב-2021 סיפר ארצי כי עו"ד שמרון הוא שערך את החוזה.

עו"ד שמרון טוען בתביעה כי "הסרטון מופרך מהיסוד, כל-כולו דיבה חמורה המופנית נגד ראש הממשלה, נגד רעייתו ונגד התובע". ארצי טוען לאמת בפרסום.

לטענת ארצי, עו"ד שמרון הציג לו את ההסכם לאחר שגיטה שרובר, בעלת קרן שרובר שנפטרה בשנת 2004, הפסיקה להיעזר בשירותיו כעורך דין. ארצי טען כי שמרון חשף בפני שרובר, לה היה מקורב, את ההסכם, בתמורה לכך שישכנע אותה להחזיר את שמרון לתפקידו. שמרון הכחיש את הדברים. 

"שרה ויאיר היו מעורבים" 

על מינויו של נתניהו לשר התקשורת אחרי השר גלעד ארדן, אמר חפץ: "ברגע שארדן עבר להיות שר הפנים, אז נתניהו על-פי החוק הפך להיות שר התקשורת, כך שהוא לא נזקק לאף אחד בשביל המינוי. היה שיג ושיח בסביבה הקרובה של נתניהו - האם למנות כל מיני אנשים בכירים בליכוד שלחצו לקבל את התפקיד שהתפנה, או שבנימין נתניהו ישאיר את התיק לעצמו. בחלק של הפגישות שרה ויאיר נתניהו היו מעורבים והביעו את דעתם, ואני מניח שהם השפיעו".

חפץ הוסיף כי העמדה של שרה הייתה שנתניהו ישאיר את תיק התקשורת אצלו. "כל המשפחה רגישים מאוד לתחום התקשורת, ושרה נתניהו בראשה", אמר חפץ. "העמדה העקרונית הייתה שלאף אחד אחר, זולת נתניהו, לא תהיה העוצמה או חוסר המורא לעמוד מול הלחצים של התקשורת. כלומר, התפיסה של יאיר ושרה נתניהו היא שכל בשר ודם שאיננו בנימין נתניהו - התקשורת יודעת לכופף אותו, ולכן היחיד שיוכל לעמוד מולה הוא נתניהו". 

על מינויו של שלמה (מומו) פילבר למנכ"ל משרד התקשורת, אמר חפץ כי אינו יודע על מעורבותה של שרה נתניהו. "אני לא רציתי, והצעתי לו את פילבר. הוא אמר שזה רעיון מצוין. לא דיברתי עם שרה, וזמן קצר לאחר מכן פילבר קיבל את ההצעה".

בנוסף אמר חפץ כי הגיע להעיד "בעד האמת", ולשאלת עו"ד ורצהיזר, הוסיף כי אמר לה בטלפון "שתדע שככל שידוע לי - העדות שלי תפגע בקייס".

חפץ העיד גם על פיטורי היועץ האסטרטגי לשעבר של הליכוד. לדבריו, "אהרון שביב פוטר מתפקידו כי שיתף פוסט של נפתלי בנט. הדבר הכעיס מאוד את שרה נתניהו, הייתה שיחה קשה, ומאז לא נראו עקבותיו במטה הבחירות. הוא היה מקצועי. יש לשרה מעורבות פעילה על המינויים בלשכה", סיכם חפץ. 

"השקר אכל אותה" 

על הטענה על קיומו של הסכם סודי בין שרה לנתניהו, אמר חפץ: "אני לא יודע אם זה שקר או אמת. השקר אכל אותה. פניתי לעורך הדין הפרטי של נתניהו, שמרון, כי הטענה הייתה שהוא ערך את ההסכם. שמרון הגדיר את כעלילת דם. זה היה אחד הדברים שהכי פצעו את ליבה במשך כל השנים. זה היה בנפשה ובדמה. לתפיסתה, הטענה אומרת שבנימין נתניהו לא באמת אוהב אותה, אלא בגלל הסכם שהיא מהלכת עליו אימים".

השופט זכריה ימיני הגביל את החקירה הראשית של חפץ רק לדברים שנאמרו על-ידו בתוכנית "המקור". עו"ד ורצהיזר התנגדה בתוקף ואמרה: "התחושה היא שיש משוא-פנים הולך וגובר. למה אדוני הסכים להביא את העדים אם הוא כובל את ידי?". השופט ימיני השיב: "לא כל דבר שגברתי מבקשת אני צריך לקבל. תמשיכי לחקור".

עו"ד ורצהיזר אמרה לשופט: "אין עד אחד שמגיע מרצונו, כולל העד הזה. כשאדוני כובל את ידיי, הוא מגביל אותי מלהגיע לחקר האמת ופוגע בזכויות של מי שגררו אותו לפה". השופט השיב: "נתתי החלטה".

בהמשך ביקשה עו"ד ורצהיזר לפסול את השופט ימיני. "יש פה מראית פני הצדק. רואים באופן מאוד ברור את ההטיה. כל ההחלטות של אדוני היו נגד הנתבע. יש פה הטיה ברורה. אינני יודעת מדוע. לא נעשה פה צדק. יש פה חוסר איזון קיצוני בין הצדדים", אמרה.

השופט דחה במקום את הבקשה לפסול אותו.

"גברתי, את לא צריכה לעשות לי בייביסיטר, אני אלך"

השר לשעבר אלי אבידר, הידוע כאחד ממתנגדיו של נתניהו, העיד גם הוא היום בדיון. לבקשת עו"ד ורצהיזר, התייחס אבידר לפגישה שלו עם שרה ובנימין נתניהו. "מספר ימים לאחר שליברמן עזב את תפקידו כראש לשכת ראש הממשלה, ליברמן אמר לי שראש הממשלה רוצה לשתות איתי קפה במעונו הרשמי. אני זוכר את היום, כי באותו היום ראש הממשלה טס לביקור בארה"ב. ראש הממשלה קיבל אותי, ולאחר שניות מועטות נכנסה הגברת נתניהו והצטרפה לשיחה. נתניהו קם ממקומו, אמר שיש לו מספר שיחות לעשות, ויצא מהחדר".

"אחרי כמה דקות הבנתי שמתנהל עימה הראיון עצמו - אני לא הוכנתי לדבר הזה. אם הייתי יודע שאלה פני הדברים, לא הייתי מגיע לפגישה. כשראיתי שראש הממשלה לא חוזר, אמרתי 'גברתי, את לא צריכה לעשות לי בייביסיטר, אני אלך'".

לשאלת עו"ד שאול שמרון, איך ידע שהשאלות של שרה נתניהו היו לצורך ראיון, השיב אבידר: "אני באתי לראיון, זו לא הייתה שיחה להחזיק זמן, אלא ראיון עבודה - היא שאלה שאלות".