שוקולד, גז ונדל"ן: מה מחפשים יבואני הממתקים מליימן שליסל במאגר תמר

אסנס פרטנרס, שבה מחזיקה משפחת ליימן לצד משפחות ויל ויסלזון, מרחיבה את השקעות האנרגיה שלה באמצעות רכישת נתח מחברת אלון גז שבשליטת קרן נוי • זאת במסגרת הצעת רכש לציבור והעברת מניותיה בחברת תומר תמלוגי אנרגיה לאלון גז

בנין חברת ליימן שליסל ביבנה / צילום: איל יצהר
בנין חברת ליימן שליסל ביבנה / צילום: איל יצהר

בעלי יבואנית הממתקים ליימן שליסל מגדילים את החזקותיהם בענף האנרגיה המקומי, לצד השקעה משמעותית שביצעו בשוק הנדל"ן. זאת במסגרת עסקה שבה חוברת השותפות אסנס פרטנרס, בבעלות חלקית של משפחת ליימן, לקרן התשתיות נוי בחברת אלון גז , המחזיקה 5% ממאגר הגז תמר, ונסחרת בבורסה לפי שווי של 452 מיליון שקל.  

עדכון המדדים בבורסה מתקרב: מי תיכנס לת"א 35 ואילו חברות ימצאו את עצמן מחוץ לת"א 125? | בדיקת גלובס 
הרווח קוצץ ביותר מחצי: ברק רוזן ואסי טוכמאייר נפרדים מאלפרד אקירוב 

במסגרת עסקה דו-שלבית, צפויות קרן נוי ואסנס פרטנרס למחוק את מניות אלון גז מהמסחר בבורסה, באמצעות הצעת רכש לכ-20% מהמניות שמחזיק הציבור, ובהמשך להכניס תחתיה את החזקותיה של אסנס בחברת תומר תמלוגי אנרגיה (לשעבר דלק תמלוגים), הזכאית לתמלוגים ממאגרי הגז תמר ודלית. עם זאת, לא בטוח שהצעת הרכש במתכונתה הנוכחית תיענה בחיוב.

המחיר המוצע בעסקה הוא של 30 שקל למניית אלון גז, גבוה אומנם ביותר מ-2% ממחיר המניה בשוק בעת פרסום ההצעה ביום חמישי האחרון, אך נמוך בכ-7% מהמחיר הנוכחי שלה בבורסה (32 שקל).

בחודש מאי אשתקד גברה קרן נוי על מספר גופים, ורכשה את השליטה באלון גז. מדובר היה ברכישת הנכס האחרון שנותר לנושי קבוצת אלון שקרסה בעשור הקודם, תחת שליטתם של שרגא בירן ודודי ויסמן, בשל חובות כבדים, ועברה לידי נושיה.

קרן התשתיות מחזיקה כיום ב-80% ממניות אלון גז, ומעבר לה יש גוף מוסדי אחד שהינו בעל עניין בחברה - ילין לפידות - באמצעות קופות הגמל שבניהולו, עם נתח של 5%.

אסנס תממן את הרכישה באשראי ממזרחי טפחות

כאמור, התוכנית של קרן נוי ואסנס פרטנרס היא לפרסם הצעת רכש ליתרת מניות הציבור (20.4%) באלון גז. ככל שהציבור ייעתר להצעה במלואה, תממן שותפות אסנס אנרג'י את מהלך הרכישה באמצעות נטילת אשראי מבנק מזרחי טפחות. לאחר מכן תימחק אלון גז מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית.

בשלב הבא, יועברו מניות השליטה (50.8%) בתומר אנרגיה, שמוחזקות על ידי אסנס פרטנרס, לידי אלון גז. עסקה זו תתבצע לפי מחיר של 8.12 שקלים למניית תומר אנרגיה, כך ששווי המניות שיועברו לאלון גז יעמוד על כ-82 מיליון שקל. ביום שלאחר העסקה, אלון גז תהפוך לחברה פרטית, ש-70.6% מהונה יוחזק על ידי קרן נוי, והיתרה - 29.4% - תוחזק בידי שותפות של אסנס. חברה זו תשלוט כאמור בתומר אנרגיה הציבורית.

אסנס פרטנרס מוחזקת על ידי מספר בעלי מניות. ביניהם, כאמור, מי שמחזיקים בליימן שליסל, האחים שמעון ליימן וטלי גולן. משקיעים נוספים באסנס פרטנרס הם האחים שי וגיל ויל (שמשפחתם נמנתה בעבר עם מייסדי חברת המזון אסם, והם משקיעה כיום במגוון חברות נדל"ן תשתיות וטכנולוגיה), משפחת יסלזון ומנכ"לית השותפות, מרים גז.

ליימן שליסל, שחלק מבעלי מניותיה מחזיקים כאמור באסנס פרטנרס, היא חברה משפחתית פרטית, שעוסקת ביבוא והפצה של ממתקים ומוצרי מאפה. בין המותגים שהיא מייבאת לארץ נמצאים שוקולד הרשי, ופלות לואקר, מסטיקים וסוכריות מנטוס, שוקולד מרסי ומותג הפופקורן הוט פופ.

החברה הוקמה לפני מעל למאה שנה, על ידי הירש ליימן בברלין, בשנת 1919. המשפחה עלתה לארץ בשנות ה-30, ובשנות ה-50 חברו בנו של המייסד עם גיסו, אברהם שליסל, להקמת החברה, שהחלה בפעילות היבוא בשנות השישים.

אסנס פרטנרס רכשה לפני יותר משנתיים את השליטה בתומר אנרגיה (אז דלק תמלוגים), הנסחרת כיום בשווי של 165 מיליון שקל, במהלך דו-שלבי שכלל רכישה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה (שנקלעה באותה עת למצוקה ונדרשה למימוש נכסים לצורך שיפור המצב הפיננסי והגדלת הנזילות) והצעת רכש חלקית.

דלק תמלוגים מחזיקה בזכות לקבלת תגמולי-על ממאגר הגז "תמר" ומשדה הגז "דלית" שעדיין לא פותח. שיעור התמלוג שלו זכאית דלק תמלוגים ממאגר "תמר" הוא 4.875% "על פי הבאר", שהינו שיעור התמלוג שחל לאחר מועד החזר ההשקעה בפרויקט "תמר".

הרכישה והמחיקה מהמסחר של חברת מנרב

בעסקה נוספת הובילה אסנס פרטנרס, באוגוסט 2021, את רכישת חברת הנדל"ן והתשתיות מנרב, שנוסדה על ידי אברהם קוזניצקי. באותה עסקה רכשה אסנס פרטנרס עם שותפים נוספים את מנרב לפי שווי של 750 מיליון שקל, מחקה את מניותיה מהמסחר והותירה אותה כחברת אג"ח.

בין השותפים של אסנס באותה עסקה היו לאומי פרטנרס, מגדל וכלל ביטוח, וגופים נוספים בהם קרנות ההשתלמות של המורים והגננות. כתוצאה מאותה עסקה, בדומה למה שמתוכנן לאלון גז, נמחקו מניות מנרב מהמסחר.

כאמור, במאי אשתקד השתלטה קרן התשתיות נוי המנוהלת על ידי פיני כהן, רן שלח וגיל-עד בושביץ, על אלון גז, המחזיקה בנתחים משדה הגז תמר (4%) וחזקת דלית. העסקה הושלמה לבסוף בדצמבר האחרון, ובוצעה באמצעות שותפות ייעודית שהקימה הקרן בשם נוי מאגרים.

בעסקה שילמה קרן נוי 395 מיליון שקל עבור מניות אלון גז שהיו אז בידי קבוצת אלון. העסקה שיקפה לאלון גז שווי של כחצי מיליארד שקל, שהיה גבוה ב-23% מהשווי בבורסה טרם פרסום ההודעה.

בשנה האחרונה טיפסה מניית אלון גז בכ-43%. החברה סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר עם הכנסות של 42 מיליון דולר ורווח נקי של 10.8 מיליון דולר, לעומת רווח של 7.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

מניית תומר אנרגיה טיפסה בשנה החולפת ב-21%, כחלק מהמגמה החיובית במניות האנרגיה ובניגוד למגמה הרווחת בשאר השוק. תומר אנרגיה כאמור מחזיקה בתמלוגים הנגזרים מהנכסים שבהם מחזיקה אלון גז.

עיקרי עסקת אלון גז־תומר אנרגיה

  • אלון גז תפרסם הצעת רכש למניות הציבור (20%) בחברה תמורת 86 מיליון שקל
  • ככל שהציבור ייענה להצעת הרכש במלואה, תימחק אלון גז מהמסחר
  • אסנס פרטנרס תעביר את מניותיה בתומר אנרגיה (50%) לידי אלון גז, כך שזו תרחיב החזקותיה במאגר הגז תמר
  • עם השלמת המהלך תחזיק קרן נוי ב־70% ממניות אלון גז, ואסנס פרטנרס ב־30%