הלוואות הבנקים התייקרו גם בדצמבר, ומי מציע את התנאים הטובים ביותר בפיקדונות?

הנתונים של בנק ישראל מגלים כי הריבית הממוצעת על הלוואות עמדה בדצמבר על 8.2%, עלייה של כ-3% לעומת נובמבר • מי הבנק שדווקא הוריד ריבית על ההלוואות? • וגם: ריביות הפיקדונות לטווחי זמן ארוכים עלו יותר מאשר לטווח של שנה עד שנתיים

פיקדונות, הלוואות / צילום: Shutterstock, lisa-skvo
פיקדונות, הלוואות / צילום: Shutterstock, lisa-skvo

הריבית על ההלוואות ממשיכה לעלות, כך מתברר מנתוני בנק ישראל שפורסמו אמש (ג'). על פי הנתונים, הריבית הממוצעת על הלוואות שניתנו בדצמבר עומדת על 8.22%, עלייה של כ-3% לעומת 7.99% שנרשמו בחודש נובמבר. החדשות הטובות הן שהבנקים ממשיכים להעלאות גם את הריביות על הפיקדונות, ועשו זאת בעיקר בטווחים של עד שלושה חודשים אך גם לטווחים של שנתיים עד חמש שנים, כלומר לטווחי הזמן הארוכים ולא לשנה עד שנתיים כפי שהם עשו בחודשים האחרונים. נזכיר כי הנתונים לא כוללים את העלאת הריבית שביצע בנק ישראל ב-2 בינואר, בשיעור של 0.5%, כך שריבית בנק ישראל עומדת כעת על 3.75%, וריבית הפריים על 5.25%.

ברקע הפיטורים: גוגל דוחה את הכניסה ל־11 קומות משרדים חדשים בתל אביב 
התובנות והתחזיות מהפורום הכלכלי העולמי: אופטימיות בשווקים, אנרגיה ירוקה 
מניות השבבים קופצות בוול סטריט: "התיקון בתעשייה מתחיל עכשיו" 

בנוסף, בחודש דצמבר נרשמה ירידה בסך הכספים שהפקיד הציבור במסלול הריבית הקבועה, ואלו עמדו על 29 מיליארד שקל לעומת 30.3 מיליארד שקל בנובמבר. עם זאת, עדיין מדובר בעלייה לעומת ספטמבר אז הופקדו למסלול הריבית הקבועה 27.7 מיליארד שקל. מנגד ההפקדות לפיקדונות בריבית משתנה עלו מ-24.7 מיליארד שקל בנובמבר ל-25.74 מיליארד שקל בדצמבר.

בחזרה להלוואות. בנק ירושלים ממשיך להציע את הריבית הגבוהה ביותר וזו עמדה בחודש שעבר על 14.86%, עלייה מינורית ביחס לנובמבר. הבנק הדיגיטלי וואן זירו ממשיך להציע את הריבית הנמוכה ביותר - 5.81%, עלייה של 0.42% מהחודש שקדם לו, גידול דומה לזה שהיה בין נובמבר לאוקטובר.

אחרי וואן זירו נמצא דיסקונט עם ריבית ממוצעת של 6.87% בנובמבר, עלייה של 0.34% לעומת החודש שלפניו. ההפתעה הגדולה מגיעה מכיוונו של בנק מזרחי טפחות שדווקא הוריד את הריבית הממוצעת ב-0.3% ל-8.48%, מהלך שהוריד אותו מתחת ללאומי שגבה בממוצע בדצמבר ריבית של 8.68%, ייקור של 0.42% לעומת נובמבר. הפועלים העלה את הריבית ב-0.275% לכדי 8.3% .

למרות העלייה בריבית הממוצעת, תקופת הפירעון הסופי של ההלוואות התקצרה בחזרה ל-5.3 בדיוק כמו בנובמבר, ירידה לעומת 5.5 דנים שנרשמה בדצמבר.

הריביות על הפיקדונות קצרי-הטווח ממשיכים לעלות

באשר לריבית על הפיקדונות, סוגיה בגינה זכו הבנקים לביקורת בחודשים האחרונים על כך שלא גלגלו לציבור את מלוא העלאת הריבית של בנק ישראל, גם כאן נרשמה כאמור עלייה, אם כי בחלק מהסגמנטים בשיעור נמוך ביותר לעומת העלייה שגולמה בהלוואות.

הריבית הממוצעת לפיקדונות של עד שלושה חודשים בריבית קבועה, היכן שנמצאים מרבית החסכונות נושאי הריבית של הציבור, עלתה בדצמבר מ-1.39% ל-1.54%. בנק ירושלים ממשיך להציע את הריבית האטרקטיבית ביותר וזו עומדת על 2.82%, עלייה של 0.23% לעומת נובמבר, כך שהבנק מציע ריבית גבוהה מזו שחלק מהבנקים מציעים לטווחים ארוכים יותר. מרכנתיל (2.39%), הבינלאומי (2.36%) והפועלים (2.22%) ממוקמים אחריו.

לאומי (1.34%), דיסקונט (1.04%) ויהב (0.91%) נמצאים הרחק מאחור. מזרחי טפחות אמנם העלה את הריבית בחצי אחוז אך הוא עדיין הרבה אחרי ההצעות המובילות.

מגמה נוספת שעולה מהנתונים היא שהריביות לתקופה הארוכה של הפיקדונות, כלומר בין שנתיים לחמש שנים, עלתה בשיעור גבוה יותר מאשר הריבית לטווחים של שנה עד שנתיים, והיא כיום הריבית האטרקטיבית יותר - ממוצע של 3.35% לעומת 3.04% בנובמבר. הריבית לתקופה של עד שנה ושל בין שנה לשנתיים זהה כעת ועומדת על 3.32%, עלייה מינורית של 0.07% ו-0.06% בהתאמה.

בריבית הקבועה לטווחי הזמן הארוכים לאומי הוא האטרקטיבי ביותר עם ריבית שנתית של 4.08% ואחריו יהב (3.89%), מזרחי טפחות וירושלים (3.65%) והפועלים (3.64%). בדיסקונט כנראה לא מאמינים בפיקדונות לטווחים האלו ומציעים 1.85% בלבד.

עם זאת, דיסקונט מציע ריבית של 3.47% בפיקדונות לתקופה של שלושה חודשים עד שנה והוא שני רק לירושלים שמציע 3.71%. יהב מדורג ראשון בתקופה של שנה עד שנתיים עם ריבית ממוצעת של כמעט 4%.

באשר לפיקדונות בריבית משתנה (פריים), כאן עלתה הריבית הממוצעת ב-0.25% ל-1.68%, גילום של מחצית מהעלייה המיוחסת לחודשים נובמבר ודצמבר בריבית בנק ישראך. מי שממשיך לבלוט הוא בנק ירושלים עם ריבית ממוצעת של 3.15% ואחריו וואן זירו עם ריבית ממוצעת של 2.78%. נזכיר כי שני הבנקים היו צמודים בחודש שעבר עם ריבית של 2.83%. לאומי גילם בדצמבר כמעט את כל עליית הריבית הקודמת, כשהעלה את הריבית במסלול זה ב-0.48% והוא שלישי במערכת. לעומתו, הפועלים והבינלאומי עדיין מתחת לממוצע עם ריבית של 1.41% ו-1.49%.

מבנק ירושלים נמסר כי "הריביות אותן גובה בנק ירושלים מתייחסות להלוואות ללא ביטחונות ללקוחות שלא מנהלים עו"ש בבנק ירושלים, ומרכיב הסיכון בהן משמעותי הרבה יותר, ועל כן תמחור הריבית גבוה. ההשוואה לבנקים אחרים המעניקים הלוואות ללקוחות העו"ש שלהם אינה נכונה".