הכנסות מטא מעל הצפי; המניה מזנקת ב-16% במסחר המאוחר

מטא דיווחה על הכנסות של 32.17 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 31.51 מיליארד דולר • במקביל לפרסום הדוחות הכריזה מטא על תוכנית לרכישה בחזרה של מניותיה בהיקף של כ-40 מיליארד דולר

בניין של מטא / צילום: Shutterstock
בניין של מטא / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה מטא (פייסבוק לשעבר) פרסמה בשעה זו את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון הרביעי לשנת 2022. מטא דיווחה על הכנסות של 32.17 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 31.51 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 1.76 דולר למניה, פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 2.22 דולר למניה.

המשקיעים אוהבים את הדוחות שכן המניה מזנקת ב-16% במסחר המאוחר.

במקביל לפרסום הדוחות הכריזה מטא על תוכנית לרכישה בחזרה של מניותיה בהיקף של כ-40 מיליארד דולר. 

● לאן מועדות פניהם של המניות, איגרות החוב והדולר? חמישה משקיעים מתנבאים
● אחרי שנתיים: פייסבוק מבטלת את חסימתו של נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ

מטא  חותמת שנה קשה, אולי בין הקשות ביותר שלה, שבמהלכה רשמה צניחה של יותר מ-50% במניה. ברבעון הקודם, לצד הדוחות המאכזבים, החברה פרסמה תחזיות חלשות להמשך הדרך מה שגרם למניה אז לצנוח ב-13%.

כל ענקיות הטכנולוגיה התמודדו השנה עם מצב כלכלי קשה שהוביל לצמצומי התקציבים. בגלל האינפלציה, עליות הריביות והחשש ממיתון, חברות רבות הקטינו את תקציבי הפרסום שלהם - מה שגרם לחברות הפרסום, בהן פייסבוק וגוגל, להילחם על תקציבים נמוכים יותר. כל החברות נאלצו להתמודד עם המצב הקשה, מה שגרם לכולן להודיע ולבצע תוכניות פיטורים שונות.

● האינפלציה באירופה הפתיעה לטובה. האם העלאות הריבית ייבלמו? 

בדומה לענקיות אחרות, בשנים האחרונות מטא צמחה מבחינת כוח האדם. בשנת 2019 היו לה 45 אלף עובדים וברבעון האחרון דווח על 87 אלף עובדים, מספר שכמעט הוכפל בפחות משלוש שנים. פייסבוק הודיעה במהלך הרבעון האחרון שתפטר 13% מכוח האדם שלה בחברה, יותר מ-11 אלף עובדים. מטא פרסמה את התוכנית בחודש נובמבר, אז מניית החברה עמדה על צניחה של 70%.

הפגיעה בשוק הפרסום לא רק נבעה מהמצב הכלכלי, אלא גם מהשינויים של ענקית טכנולוגיה אחרת, אפל. יצרנית האייפון שינתה את מדיניות הפרטיות שלה, והזהירה משתמשים כי אפליקציות מסוימות מעוניינות "לבלוש" אחריהם מחוץ לאפליקציה כדי לאסוף נתונים נוספים. המהלך הזה פגע משמעותית בפייסבוק, ומעניין לראות איך פייסבוק, עסק פרסום בעיקרו, ילמד להתמודד עם זה. המהלך הזה גרם לכך שלכל דולר שמושקע בפרסום יש פחות השפעה בפייסבוק.

אם המפרסמים היו מאמינים בפייסבוק היינו רואים גידול משמעותי בהכנסות החברה מפרסום, מה שלא קרה, אז המשקיעים מסתכלים על הנתון הזה מקרוב. לכך מצטרפת התחרות הקשה בשוק, ואפשרויות רבות שיש אצל המתחרות השונות: פייסבוק וגוגל דואגות במיוחד מההתחזקות של טיקטוק על חשבונן, ואין ספק שהתחרות רק ממשיכה לגדול ולגבור. פייסבוק תצטרך להוכיח את עצמה וללמוד איך לנצל את בסיס המשתמשים הענקי שיש לה, כ-3 מיליארד משתמשים.

לצד כל זאת, המשקיעים עוקבים אחרי ההשקעה המאסיבית של המנכ"ל והמייסד, מארק צוקרברג, בתחום המטא-וורס. צוקרברג הביע את כוונותיו לפתח את העולמות הווירטואליים החדשים, והוא משקיע בחלום הזה הרבה מאוד כסף. המשקיעים מעוניינים לראות עד כמה צוקרברג מפליג בדמיונו ולכן יראו עד כמה הושקעו כספים בהוצאות Capex , הוצאות הון שבמטא חלק ניכר מהן הוא המטא-וורס.