ג'יי.פי מורגן: דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת בעקבות הרפורמה המשפטית

לאחר שבתחילת השבוע התהדר נתניהו במסמך של ג'יי.פי מורגן, כעת מוציאה מחלקת המחקר את העמדה הרשמית וממנה עולה כי קיים סיכון להשקעות זרות בישראל - אם כי במידה מוגבלת • גם בבנק ההשקעות ברקליס הזהירו משוק תנודתי בעקבות כוונות החקיקה של הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה

תחת סקירה חדשה שכותרתה מדאיגה "התנודתיות המקומית מתפרצת", פרסמה מחלקת המחקר של ג'יי.פי מורגן הערכה לפיה דירוג האשראי של ישראל עלול לרדת בעקבות המהפכה המשפטית, כפי שהדבר קרה גם בפולין. "אחרי הרפורמה המשפטית בפולין, סוכנות הדירוג S&P הורידה את דירוג האשראי בינואר 2016 ל-BBB+ מ-A-". 

יחד עם זאת, בג'יי.פי מורגן מעריכים כי ההשפעה על ההשקעות הזרות בישראל תהיה מוגבלת. 

עד כמה הרפורמה במערכת המשפט תשפיע על דירוג האשראי של ישראל? | ניתוח
נתניהו התגאה בהמלצה של ג'יי.פי מורגן בנוגע לכלכלה הישראלית והסעיר את הרשת. צללנו לפרטים
נגיד בנק ישראל לנתניהו: הרפורמה המשפטית עשויה להשפיע על דירוג האשראי של ישראל
האם נתניהו כבר רואה הורדת דירוג באופק? | אורי פסובסקי, פרשנות

גם בבנק ההשקעות ברקליס הזהירו משוק תנודתי בעקבות כוונות החקיקה של הממשלה. "מאז הבחירות בישראל אי-הוודאות הפוליטית גברה, מה שהביא לביצועי חסר בכמה מהמדדים הכלכליים בישראל. אירועים אחרונים הקשורים ברפורמה המשפטית השנויה במחלוקת ועלייה במתיחות האזורית הוסיפו לחצים על כל אלה, אם כי באופן מוגבל", נכתב בסקירת הבנק.

עוד הזהירו בג'יי.פי מורגן מפני ירידה בהשקעות בישראל, בכלל זה גם השקעות בענף ההייטק. "תתכן השפעה שלילית בטווח הבינוני", נכתב בסקירה. "דיווחים על מוסדות זרים שהחלו להוציא כספים מישראל בשל הרפורמה המשפטית. סקטור הטכנולוגיה בעצמו התבטא בנושא. גם בפולין ראינו עיכוב בזרימת הון להשקעות כאשר הרפורמה עוררה רעש ציבורי", נכתב בדוח. 

שתי המלצות

בשורה התחתונה מספקים בג'יי.פי מורגן שתי המלצות. הראשונה היא להמשיך ולרכוש נגזרות לאג"ח ישראלי בעוד שנתיים, לתקופה של שנתיים - מה שמעיד על הסתכלות אופטימית לטווח הארוך. יחד עם זאת צופים בבנק ירידה של 0.1%-0.5% בצמיחה, בהתאם לתחזיות קודמות של הבנק בזמנים של "מתיחות פנימית". בסקירה מרגישים את ההשפעה של עליות הריבית מצד בנק ישראל ומודים כי מחירי הנדל"ן החלו לרדת, וכך גם הפעילות העסקית.

ההמלצה השנייה של הבנק נוגעת לשקל, שם היא נותרת ניטרלית בעיקר בשל תנאים כלכליים עולמיים. "אנחנו מעדיפים להישאר ניטרליים למרות עלייה בפרמיית הסיכון. נושא הרפורמה המשפטית צפוי להיות בולט בשבועות הקרובים", נכתב.

בניגוד לסקירה שנשלחה בחמישי שעבר מדסק המסחר של החברה, הסקירה החדשה נשלחה ממחלקת המחקר של ג'יי.פי מורגן, מה שמעיד על עבודה יסודית יותר שנעשתה סביב הדוח ביחס לזה שפורסם קודם לכן. המחלקה עוסקת בין השאר בשווקים במזרח אירופה, כגון צ'כיה, פולין והונגריה, לפיכך מדובר בחוקרים המכירים היטב את התהליכים הפוליטיים והכלכליים של מדינות אלה. "כל הידרדרות משמעותית תשפיע על זרם ההשקעות למדינה, אך עוצמת ההשפעה בלתי ניתנת להערכה", נכתב בסקירה.

על-פי המחקר, התנדותיות בישראל גברה בשל הרפורמה המשפטית והן בשל המתיחות הביטחונית. "הרפורמה המשפטית המוצעת עוררה מחאה ציבורית גדולה שמעוררת דאגה לגורל המוסדות בישראל ובאשר להשלכות השליליות על זרם ההשקעות לישראל. שנית, ישנה עליה במתיחות הגאופוליטית", נכתב בסקירה, בהתייחס לפיגוע בירושלים, למתיחות ביהודה ושומרון וככל הנראה גם לטילים שנורו מרצועת עזה בימים האחרונים.

עוד מציין הדוח כי עקומת הנגזרים על הריבית (עקומת "הסוואפ") נותרת נמוכה מהעקום על האג"ח הממשלתי, ולפי תחזית ג'יי.פי מורגן אף ימשיך לרדת, דבר המעיד דווקא על ירידה בחשש מצד המשקיעים הזרים.

רעש רקע בלבד?

בתחילת השבוע התהדר נתניהו במסמך של ג'יי.פי מורגן שטען כי המהפכה המשפטית היא "רעשי רקע" בלבד. כבר אז הסברנו בגלובס כי המסמך שעורר סערה רבה ברשת הוא של המחלקה המספקת המלצות לסוחרים מוסדיים (להבדיל ממחלקת המחקר), ולכן הוא אותנטי, אך המשמעות שלו מוגבלת. כעת מפרסמים בג'יי.פי מורגן את עמדת מחלקת המחקר, שהיא העמדה המחייבת שלהם ולא עמדתו של סוחר בודד.