מסירות רכב | ניתוח

מבול מכוניות סיניות בדרך לישראל, ובינתיים המכירות בשיא

שוק הרכב הישראלי סיים את החודש עם נתוני מסירות מרשימים, הקרובים לשיא ב־2021 • אולם, כל עוד האינפלציה מטפסת והטבות מס פוחתות, הרכב החדש מתרחק מהצרכן • המגמה עשויה להשתנות לאור כניסת מותגים סינים חדשים במחיר תחרותי וירידת עלויות חומרי הגלם

מפעל טסלה בשנגחאי, סין / צילום: Reuters, Aly Song
מפעל טסלה בשנגחאי, סין / צילום: Reuters, Aly Song

שוק הרכב הישראלי פתח את השנה עם כ־47 אלף מסירות של כלי רכב חדשים בחודש ינואר, קרוב מאוד לשיא של כל הזמנים שנרשם בינואר 2021 (48.2 אלף מסירות). לכאורה זהו נתון מעודד, אבל בפועל הוא מושפע משיבושי האספקה הנרחבים שהיו בשנה שעברה, ורק כעת מכוניות רבות הגיעו לבעליהן. 

הקרוס אובר החדש של מרצדס מפואר, אבל המחיר שאפתני | מבחן דרכים
האוצר טוען שהמכוניות החשמליות משתלטות על הכבישים. מה אומרים הנתונים? 
שלושת דגמי הקרוס-אובר החדשים שמגיעים לישראל

נכון לשלב זה, שנת 2023 מצטיירת כשנה מאתגרת מאוד שתושפע לא רק מהתהפוכות הפנימיות בישראל, אלא גם מהשינויים בשוק הרכב העולמי. בכתבה זו נציג כמה מהמגמות העיקריות שצפויות לעצב את שנת המכירות החדשה בשוק הרכב הישראלי, אך נצרף גם כוכבית: בעולם קיימים לא מעט גורמי רקע בלתי יציבים - החל מהמלחמה באוקראינה וכלה במלחמות הסחר הבין גושיות - וכל אחד מאלה יכול לשנות כמעט בן לילה את חוקי המשחק.

כלי הרכב החדשים יישארו בגדר חלום?

האנליסטים שמסקרים את שוק הרכב האמריקאי משתמשים במדד שקרוי "Affordability". המדד הזה בוחן עד כמה כלי הרכב הנמכרים בשוק הם ברי השגה על ידי לקוחות ממוצעים והוא מורכב ממכלול של משתנים. ביניהם: רמת המחירים הממוצעת של כלי הרכב החדשים והמשומשים, שיעור ההנחות הממוצע, גובה הריבית על מימון לרכישת רכב, מידת הביטחון הכלכלי של הרוכשים, דירוג האשראי ועוד.

בהקשר שלנו, כמיישמים את המדד הזה על השוק בישראל, מגלים שגם ב־2023 ממשיכים כלי הרכב החדשים להתרחק מכיסו של האזרח הממוצע בקצב מואץ. למעשה, רמת המחירים הריאלית הממוצעת של דגמי הרכב החדשים הפונים לשוק הרחב בינואר 2023 היא הגבוהה ביותר אי פעם.

הזינוק במחירי הרכב החל כבר לפני שנתיים עקב קשיי האספקה העולמיים ועודפי ביקוש מקומיים, שהביאו לעלייה במחירי המחירון ובמקביל למזעור ההנחות הישירות והעקיפות בשוק. כעת, נוספו למדורת המחירים גם מהלכי מס, שכללו הפחתה של הטבות המס הירוק והעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר.

במקביל, הריבית על מימון לרכב בישראל עומדת כיום על 8%־10% והיא אף צפויה להמשיך לזנק אם מגמת האינפלציה לא תשתנה. אפשר להוסיף לכך היחלשות בביטחון התעסוקתי ברבעון האחרון, במיוחד בענף ההייטק, הקטר שמשך עד לא מזמן את שוק הרכב החדש בישראל. כל זאת בנוסף לשחיקה בשכר הממוצע. אם כל אלה ימשיכו, גם חלום הרכב החדש יתרחק מההמונים.

חומרי הגלם: הלחצים הגלובליים מתמתנים

חלק מגורמי הרקע הגלובליים שדחפו מעלה את מחירי הרכב בשנתיים האחרונות הולכים ומתפוגגים. כך למשל, משתחרר בהדרגה צוואר הבקבוק של אספקת השבבים שפגע קשות בהיקף ייצור הרכב העולמי מאז אמצע 2020. המשמעות: יצור הרכב בתעשייה צפוי לגדול השנה ולחזור לרמות של 2019. גם מחירי חומרי הגלם והאנרגיה ששברו שיאים בתחילת 2022 מתמתנים בהדרגה. מחיר הליתיום לדוגמה, ירד מאז נובמבר בכ־22%.

עוד גורם חיובי הוא התקררות הדרגתית של הביקוש לרכב בעולם בשל לחצי המיתון. מסיבות אלו, ב־2023 יעמדו לרשות חלק מהיבואנים, בחלק מהדגמים, הרבה יותר מלאים זמינים מאשר ב־2022.

אז האם המחירים בשוק ישנו מגמה ב־2023 בשל ההיצע המוגבר וכושר הקנייה הפוחת של הלקוחות? כלל לא בטוח. בשוק הרכב הישראלי יש חסמים מהותיים כנגד הוזלה של מחירים בשל הפוטנציאל לפגיעה במחירי היד השנייה של הלקוחות הקיימים - במיוחד מצד ציי הרכב שמתנגדים לכל מהלך כזה.

לפיכך, אם נראה ירידת מחירים ברבעונים הבאים היא תהיה במתכונת "עקיפה", לדוגמה באמצעות מבצעי מכירות ואספקת מלאי מוגברת לשוק ה"אפס קילומטרים", שכמעט התייבש.

פלח הרכב החשמלי: האם הישועה תגיע מסין?

בתחזית לשנת 2022, הערכנו שצמיחת המכירות המהירה בפלח הרכב החשמלי בישראל עתידה להיתקל בחסם של המחירים הגבוהים. התחזית הזו נכונה ביתר שאת ל־2023. הכפלת מס הקנייה על הרכב החשמלי בתחילת ינואר דחפה מעלה את המחירים, ונכון להיום 85% מהדגמים החשמליים הנמכרים בארץ עולים למעלה מ־200 אלף שקל. גם הדגמים החשמליים "העממיים" התייקרו בתחילת השנה באלפי שקלים עד עשרות אלפי שקלים.

כלומר, כלי הרכב החסכוניים ביותר לשימוש בשוק הישראלי הולכים ומתרחקים במהירות מהצרכן הישראלי הממוצע. ואם לא די בכך, הם אפילו מתחילים להתרחק מטווח המחיר הריאלי למקבלי רכב צמוד בארגונים.

כעת, המגמה הזו עשויה להתמתן בעקבות שני גורמים עיקריים: הראשון הוא כניסה של עוד דגמי רכב חשמליים מסין שפונים לשוק הרחב ועלותם נגישה יחסית (ההערכה: כ־150 אלף שקל בממוצע). בשני הרבעונים הקרובים יצטרפו לפלח הזה לפחות עוד שלושה דגמים "נגישים": ה־ORA של גרייט־וול שמיובאת על ידי כלמוביל, ה־MG4 של סאייק שמיובא על ידי לובינסקי, והדור המשודרג של SERES 3 שמיובא על ידי טלקאר.

אם האספקה תהיה כסדרה והיצרנים ירתמו למאמץ החדירה עם תמחור אגרסיבי, ואם מחירי הליתיום ימשיכו לרדת בקצב בו ירדו בחודשיים האחרונים (הרחבה המשך), ובמקביל ייחתם בקרוב הסכם סחר חופשי בין ישראל לסין - כל הפלח החשמלי ייהנה מכך. לכן, סביר להניח שגם מובילי השוק הוותיקים יצטרכו ליישר קו עם המחירים של המצטרפים החדשים. אולם, כפי שניתן לראות, יש כאן הרבה "אם".

הגורם השני שעשוי למתן את מחירי הרכב החשמלי בישראל ב־2023 הוא מהלך קיצוץ המחירים העולמי של טסלה. עד כה, רוב היצרנים בעולם העדיפו לשבת על הגדר ולחכות שטסלה "תתקפל" ותעלה מחירים חזרה. אבל בשלב זה נראה שמדובר בצעד ארוך טווח, והיצרנים פחות אדישים כלפיו.

פורד למשל, חתכה בשבוע שעברה את מחיר המחירון של רב המכר החשמלי שלה בארה"ב, מוסטנג E-MACH, בשיעור של עד 5,600 דולר. זאת, לאחר שספגה ירידה של 45% במכירות שלו בעקבות ההוזלה של טסלה Y המתחרה. גם בסין יצרנים מקומיים החלו להציע יותר הנחות, לאחר שהמכירות של טסלה זינקו בינואר בכמעט 48% לעומת דצמבר 2022, בין היתר על חשבונם.

אבל לתחזית האופטימית הזו יש תוקף קצר. בעוד 11 חודשים יירשם זינוק נוסף במס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35%, ואם הוא לא יבלם מבעוד מועד, הוא צפוי להוביל את כל הפלח לעוד סחרור של התייקרות, עם או בלי טסלה. יש לקוות שהציבור והמחוקקים לא יירדמו במשמרת.