דוד חודק | בלעדי

עו"ד דוד חודק קרא לאלימות גם בכינוס עובדים של משרד עורכי הדין הגדול בישראל

לגלובס נודע כי עו"ד דוד חודק השתתף לפני שבוע וחצי ב"פורום הוויסקי" של משרדו, שיהפוך למשרד הגדול בישראל, וגם שם הצהיר כי יפעל באלימות נגד הרפורמה, למורת רוחם של חלק מהעובדים • מאז הספיק חודק לפרסם מעין התנצלות, אך הצית גל של קריאות לאלימות

עו''ד דוד חודק / צילום: תמר מצפי
עו''ד דוד חודק / צילום: תמר מצפי

המשטרה פתחה בחקירה נגד ראש משרד עורכי הדין גרוס ושות', עו"ד דוד חודק, בחשד להסתה. זאת, לאחר שבכנס של לשכת עורכי הדין אמר בשבוע שעבר את הדברים הבאים: "אני החלטתי שאני לא אחיה יום אחד בדיקטטורה, ואם צריך להילחם על זה - אני אלחם... רמת ההתנגדות לתוכנית החקיקה ההרסנית הזאת. אנשים מוכנים להילחם עם נשק. אז כולם מזדעזעים, מה, איך אתה אומר דבר כזה? אני אומר, אם נצטרך להגיע לזה, ואם יגררו אותי לשם, זה מה שאני אעשה... הם הולכים על זה בכל הכוח, ואנחנו נתנגד לזה בכל הכוח". 

המשנה ליועמ"שית בוועדת החוקה: הרפורמה תותיר את המדינה חלשה 
בכירים במשק: הגיע הזמן להידברות ופשרה בנוגע לרפורמה המשפטית
מדד הפחד: איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה, ומה אפשר ללמוד מהעולם
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט

עו"ד חודק הספיק מאז לפרסם מעין התנצלות פושרת על כך שדבריו "פורשו לא נכון", וטען כי חקירת המשטרה נגדו "פוליטית לחלוטין", אלא שכעת אנו חושפים כי כלל לא מדובר בהתבטאות בודדת שהוצאה מהקשרה, אלא בתזה מסודרת של עורך הדין הבכיר העומד בראש משרד עורכי הדין שיהפוך למשרד הגדול בישראל, לאחר שמשרד גרוס התאחד עם משרד גולדפרב־זליגמן.

להופעה של חודק בכנס לשכת עורכי הדין קדמה "חזרה גנרלית" בתוך משרד עורכי הדין בראשו הוא עומד. מדי יום חמישי אחר־הצהריים מתקיים אירוע חברתי במשרד גרוס ושות'. עורכי הדין, בעיקר הצעירים, מתכנסים ל"פורום וויסקי". בשונה מן הרגיל, ביום חמישי הודיע המשרד כי ראש המשרד בעצמו, עו"ד חודק, ישתתף ויישא דברים, וכי האירוע יועבר באמצעות הזום לכלל עובדי המשרד. באירוע הכריז חודק מול המשרד כולו כי הוא לא רק עורך דין אלא גם לוחם, וכי הוא יילחם בכל הכוח ובנשק נגד הרפורמה שתהפוך את ישראל לדיקטטורה.

המשרדים הצהירו, בלי לשאול את העובדים

משרד גרוס ושות' הצטרף לאחרונה לעצומה נגד הרפורמה המשפטית, אולם מבדיקת גלובס עולה כי במשרד - אגב בדומה למשרדים אחרים - לא התייעצו ולא שאלו את עורכי הדין ואף לא את השותפים במשרד אם הם תומכים בעצומה.

יש לציין כי כמובן שזכותן של הנהלות משרדי עורכי הדין לנהל את המשרד כראות עיניהן ואין הן נדרשות לאישור של כלל עורכי הדין והעובדים בכל דבר ועניין, אולם שונה הדבר כאשר מדובר בחתימה על עצומה פוליטית שנויה במחלוקת שאיננה חלק מהעבודה המשרדית.

הדברים של חודק אולי מדברים לחלק מעורכי הדין, אך לא לכולם. מספר עורכי דין שעימם דיברנו הביעו תרעומת על השימוש בשעות עבודה ובמפגשי עבודה לאמירות פוליטיות, ודאי כה בוטות. חלקם ציינו בפנינו כי הם יצאו "מזועזעים".

יש לציין כי לאחר שראש המשרד חודק החל בנאומו הקיצוני לעורכי הדין, הבהיר השותף המנהל כי מדובר במפגש וולונטרי, וכי דברי חודק אינם מתיימרים לייצג את עמדת המשרד.

עו"ד חודק לא לבד. פוסט נוסף שנמצא בחקירת משטרה בשל קריאה לאלימות הוא של אל"מ (במיל') זאב רז, שקרא להחיל על ראש הממשלה בנימין נתניהו "דין רודף", וטען כי הוא "בן מוות", וכי חובה להורגו אם הרפורמה המשפטית תעבור. לא רק אותו, אלא גם את שריו ועושי דברו.

רז אף התייחס לדבריו של חודק וכתב כך: "מפליאה אותי מתינות הניסוח של חודק. רק התגוננות בנשק? פאסיבית? כוסות רוח למת. אם יקום ראש ממשלה וייטול לעצמו סמכויות דיקטטוריות, ראש הממשלה הזה הוא בן מוות, פשוט כך". בסיום הפוסט הצהיר רז כי הוא "מכין גילוי דעת מפורט בנושא".

נציין כי חודק ורז הם שני גיבורי ישראל. חודק זכה לעיטור העוז על חירוף נפשו במלחמת יום הכיפורים, ורז קיבל את צל"ש הרמטכ"ל לאחר שהוביל כטייס קרב את תקיפת הכור הגרעיני בעיראק בשנות ה־80.

שניהם התנערו מהדברים או לפחות ניסו לתרץ ולטעון כי הדברים הוצאו מהקשרם. חודק הבהיר כי הוא תומך במאבק "בכל דרך חוקית", רז טען כי בסך הכל מדובר היה בציטטה של אדם אחר, וכי הוא עצמו לא מזדהה עם הכותב ורוח הדברים. עם זאת, חקירת המשטרה בעניינם תימשך.

המדרון החלקלק של ההסתה

על המדרון החלקלק של אמירות מסוג זה אפשר ללמוד מהעובדה שלאחר שני המקרים האלה התפרסם פוסט נוסף, הפעם של סא"ל במיל' מיקי כץ, שכתב בפייסבוק: "אם המחאה לא תעבור לקורטוב של אלימות, רצוי בלי הקורטוב, לא נגיע לשום מקום. הרכבת של ביבי ולוין דוהרת, בעוד אנחנו מתבשמים ובצדק ממספר המפגינים".

הרי לנו קריאה מפורשת לאלימות לשם עצירת הרכבת של ביבי ולוין. לאחר שדבריו עוררו סערה-זוטא, גם הטייס מיקי כץ, שלחם במספר מלחמות ישראל ואף הופל ונפצע במלחמת יום הכיפורים, זכה לעשות "אחורה פנה". הוא ערך מחדש את דבריו והבהיר כי "הכוונה היא אלימות נגד הממסד: לא לשלם מסים, להשבית את המשק, יצירת פקקים, התפטרות מתפקידי מפתח וכו'". יש לציין כי גם הגרסה הנוכחית מהווה המרדה אסורה.

המשטרה, השב"כ והפרקליטות הבהירו במוצאי השבת כי לא יהססו למצות את הדין עם כל אדם שיחצה את רף חופש הביטוי ויעבור להסתה על רקע ההתנגדות לרפורמה של יריב לוין.

תגובת משרד גרוס ושות': "'פורום וויסקי' הוא מפגש רעים וולונטרי לחלוטין שמתקיים מדי יום חמישי. במהלך הדיון המדובר, תחת הנושא: 'הדמוקרטיה הישראלית - לאן?', הובהר על־ידי הנהלת המשרד כי דבריו של עו"ד חודק משקפים את דעתו האישית ולא את עמדת המשרד.

"אנחנו בגרוס ושות' דוגלים בשיח פתוח ובפלורליזם, גם בנושאים אקטואליים ושנויים במחלוקת, ובלבד שנשמרים גבולות של שיח מכבד, ללא אלימות ותוך שמירה על החוק. ההצטרפות לגילוי הדעת מטעם 17 משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל הייתה באישורו של הפורום המנהל במשרד".